Gå til innhold

Hvordan fungerer en dumpventil

Ranger emnet


2maz

Anbefalte innlegg

Jeg og noen kompisser har hatt noen diskusjoner om akkurat kordan en dumventil fungerer.

Vi lurer på, Hva er det som trigger dumventile... altså, får den til å løse ut. Og korfor kommer Ptssj lyden. Og hvor ville dere plassert dumpventilen, før ellet etter intercooleren og hvorfor. Vi har en del peiling på motorer og slikt, men vi kommer ikke frem til noe akkurat konkret. Håper noen vet slik at vi får en liten klarhet i diskusjonene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dumpventilen (heretter kalt bov) er jo kobla til vakumslangen. hvordan denne funker, er jeg ikke helt sikker. men den har iallefall -0.7 i trykk på tomgang uten overlading fra turbo eller noe. kan godt hende at når du får et overtrykk her (når spjeld lukkes), så dytter den stempelet til bov'en opp, og åpner derfor slik at lufta fra innsuget (som har overtrykk) får gå ut i atmosfæren -> atmosfærisk bov.

 

her kommer også teknikken hvordan lyden blir, utformet av design eller små 'kammer' som lager ssshhhh lyd :)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ventilen øker gassresponsen på en overladet motor, og minsker slitasjen på turboen.

Når du slipper av gassen på en standardbil vill turboen fortsetta att spinna men kan ikke dette, for luften har ingen sted og ta veien. Turboen tvinges å stoppe meget fort. Dette sliter hardt på turboen. Når du gasser igjen skal turboen opp i sitt veldig høye turtall igjen. Detta tar tid, og bilen kjennes treg.

 

Nå kommer dumpventilen vel til sin plass. Når du slipper gassen dannes et vakuum etter spjeldet. En slange går frå innsuget till dumpventilen. Vakuumet suger opp en membran i dumpventilen, og turboens overtrykk sleppes ut i motorrommet med en meget karakteristisk lyd, som du hører fra turboladede racing biler. Når du akselererer igjen, forsvinner vakuumet og ventilen stenger, og turboen sender inn luften med fullt laddtrykk. Bilen kjennes mye piggere enn før.

 

Man monterer altså dumpventilen før spjeldet og etter turboen. Finnes det ingen dumpventil før eller noen slags nippel å montere ventilen på, må man borre og gjenge, sveise eller lime en nippel på ca 18-22 mm diameter på røret. På innsuget etter spjeldet og før topplokket der undertrykket oppstår monterer man en liten nippel eller ett rør på 4-6 mm. På de fleste biler finnes det faktisk som original. Også er det klart. Det som venter er prøveturen. En utrolig forskjell på responsen ved raske gasskiftninger.

 

Kilde: http://www.bilinform.no/forvokste_barn/Dumpventil.htm

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en del klarhet i dette nå. Men hva er det som lager "ptsj" lyden? Er det trykket som slippes ut? eller er det turboen som fortsatt spinner og blåser luften ut. Jeg tror at det er trykket som lager lyden, mens luften som fortsatt trykkes på av turboen bare siver ut uten å lage så veldig mye lyd.

Men hvis du ikke har dumpventil, vil det trykket som får turboen til å stoppe sive ut igjennom luftfilteret då? Det må vil vel forsvinne et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår