Gå til innhold

Dodge Mirada!

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Er ikke sikker, men jeg tror faktisk denne bilen ble tatt inn av daværende hovedimportør (hvem nå det måtte være...) Jeg mener bare å erindre at jeg så denne i en norsk salgsbrosjyre engang i tiden.

Var det ikke felles importør for alt av Simca/Chrysler osv?

Eller hva med å sjekke i ACCN's arkiver?

Eller Biltilsynet? Har de lov til å oppgi denslags?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møller US import på Skårer hadde importen av disse. Bodde rett ved der frem til 1983, og var stadig innom for å se på spennende biler som kom inn. Den gangen hadde Møller US fanen høyt hevet og tok inn ganske spennede biler som Dodge Mirada, Imperial, Chrysler Fifh avenue, Dodge Shelby 2,2 Turbo, Ramcarger Dodge St. Regis, Chrysler New Yorker m.fl. . Av og til noen brukte også (Fred Larsens egne?). Høydepunktet var da en irrgrønn 70 Plymouth Superbird, den med ultrahøy vinge, kom kjørende i snøværet... Husker ikke om den hadde 440 eller 426 hemi.

Selv skulle jeg gjerne sett flere av Imperialene (1981-83) på veien. Ganske like Miradaen i formen, men med skrå "Lincoln grill". Mopar fra denne perioden var vel ikke kjent for å være godt skrudd sammen, og fikk så huden flekket av av påtroppende Chrysler sjef Lee Iacocca - han som fikk æren for Mustangen. Kanskje derfor vi ikke ser den lenger?

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utfra hva jeg har hørt før så skal det ikke ha hvert mere enn 5-10 miradaer som ble tatt inn i norge.. (utenom de som evt har kommet via egen import da!!)

men vet ikke om dette er 100% sikkert!

eneste jeg vet er at jeg har lyst på en slik en.. selv om det bare er V6 i de som kom til norge.. (går ann å bytte til V8..passer rett in)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by The cowboy

utfra hva jeg har hørt før så skal det ikke ha hvert mere enn 5-10 miradaer som ble tatt inn i norge.. (utenom de som evt har kommet via egen import da!!)

men vet ikke om dette er 100% sikkert!

eneste jeg vet er at jeg har lyst på en slik en.. selv om det bare er V6 i de som kom til norge.. (går ann å bytte til V8..passer rett in)

Vil heller tippe 10 enn 5 stk via Møller, men mange var det ikke! Litt færre Imperialer, vel? Er det noen som kan legge ut et bilde av grombilen Imperial 81-83?

Mulig jeg husker feil, men jeg trodde da det var 318 cid i Mirada?!! Imperialen hadde i alle fall 318, men det var vel ikke mer enn 140 gamp i den. Selv den mer vanlige diplomat/Le Baron fra samme år hadde jo 318 i mange av de som kom til Norge. Når kom V6'ern fra Chrysler? Personlig forbinder jeg den med Voyager, Saratoga, Le Baron (lille typen), Dakota o.l.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by The cowboy

var V6 i miradaen vår hvertfall.. og grunn til V6 er jo at de ble laget da olje prisen ikke var helt det store der borte..så de måtte spare litt!! hehe

var ikke meste av kraft i den (husker ikke antall gamp men)

den gikk no framover så..hehe

og bildet du ville ha tak i..leit på google ;)

Det var nok ikke noen V6 i Mirandaen deres.

Miranda ble levert med 225 cid rekke sekser og to V8'ere.

140 hk 318 cid og 185 hk 360 cid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dart360

Det var nok ikke noen V6 i Mirandaen deres.

Miranda ble levert med 225 cid rekke sekser og to V8'ere.

140 hk 318 cid og 185 hk 360 cid.

øøm..jo..tror du har rett der.. var nok rekke 6 jeg mente..ikke V6.. sorry..my bad!! hehe

(må huske på at jeg ikke har sett eller kjørt den bilen siden jeg var 12 år gammel... er 10 år siden det neste år.. :(..savner den bilen der.. snuffs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider