Gå til innhold

Focus dårlig syncronisering i 2 gir!

Ranger emnet


exsodius

Anbefalte innlegg

Bilen fylte 1 år og girboksen var helt nydelig. Men så merket jeg at 2 gir ble ekkelt og gire med, akkurat som om girspaken får 2 rykk når du girer. Lurer på om dette kan være syncronringen eller noe annet? Hvordan er det med garanti på dette. Kan jeg kreve ny girboks eller reparasjon av girboks? Går det an å justere dette bort? Det går bra og gire ned fra tredje til andre gir, men det er fra første til andre som er problemet.

 

Forøvrig så har jeg vært forsiktig med giringen, ingen rallykjøring. Men det går jo heller ikke an med en 1.6

 

Noen som vet om girboksen til fokus er den samme som gamle eskortene?

 

Bilen har 3 års garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hey!

 

vell om det er synkroniseringsringen ville du hørt lyden av to tannhjul som kraper mot enannen når du girer... samme lys om kommer om du ikke clutcher når du girer... virker ikke som om det er det etter din forklaring....

send bilen inn på verksted å be de sjekke girkassa di du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er dobbel synkronisering på denne(trur), så tviler på synkronisering, men kanskje en plass i giroverføring....

Og man får ikke nødvendigvis skrapelyd ved dårlig synkring.

Ville hørt på Ford, hvis det ikke er veldig ille så er det vel lett å bagatellisere det, men da har du uansett prøvd, og har det å slå i bordet med senere med større problemer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Ja det med skrapingen skjønner jeg. Som jeg har forstått så er det conen på syncronringen som bremser ned tannhjulet. Det jeg lurer på er om kansje s.ringen har sprukket, slik at den ikke bremser mer. Hvis denne delen skal skiftes er det da normalt og skifte begge hjulene pluss ringen og den hylsa som glir over tannhjulet?

 

Giroverføring. Er det justering på denne tru?

 

Hva er dobbelsyncronisering?

 

Er det vanlig på ford med svake girkasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullfarget, da er den vel laget av messing. Er drevene laget av stål da? Messing slites sikkert fortere enn stål. Men er det skjeldent at det er andre ting enn syncronringen som slites?

 

Og skal ikke skifte denne selv nei.

 

Kikket på giroverføringen og der er det 2 wirer. Den ene er fast men den andre virker det som om det er justering på. Kan det bare være en justeringssak kansje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girdrevene er nokk støpegods vil jeg tro...?

 

slitasjedelene i girkassen er helt klart synkroniseringsringene, girdrevene og lagerene....

 

men du finner enkelt synkroniseringsringen om du først har kassen oppe...

 

vet at vw har wirer på noen av kassene sine, men tror ikke det er problemet ditt... du bør hvertfall ikke begynne å fikle med det om du ikke vet hva du gjør ;)

 

få denn inn på verksted å få reklamasjon på denn:)

 

Peri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke noe galt jeg gjør. Hehe. Men det er ikke hele tiden. Jeg har i de siste dagene funnet ut at hvis jeg drar 1 gir til 4000 omdr. vil den som oftest gli rett inn i 2 gir. Ellers er den ekkel. Det går for eks. ikke an og bare daffe avgårde i 1 gir da er den ekkel å gire med. Men det som verkstedet syns var rart var at den var grei og gire ned til 2 men ikke opp til 2 gir.

 

Mitt store spørsmål er da:

 

Har tannhjulene større hastighet i 1 gir enn 3 gir. Vill en slitt syncronring være ekkel og gire opp til og ned til, eller bare opp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg må bare takke en på forumet! Men vet ikke hvem det var som sa følgende:" For å teste om en syncronring er slitt, rus motoren i 2000 omdr. dra girspaken i gir. Hvis det da skraper er syncronringen slitt"

 

Jeg gjorde akkurat det. Ingen skrapelyd i 2 gir! Men så skulle jeg kjøre videre. Gjett hva 2 gir er i orden!!

 

Jippi! Har testet masse og ikke en eneste gang har 2 gir vært ekkelt å gire med. Hensikten med dette var jo ikke å reparere 2 gir. Hehe

 

Så hva i all hverden skjedde??

 

Håper han som skrev dette leser her. Han har ihvertfall fått 10 stjerner hos meg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår