Gå til innhold

Hvordan er det å ha samme felg til sommer og vinter dekk?

Ranger emnet

Torfinn

Anbefalte innlegg

Har et lite problem...

Er i Tyskland og ska ikkje hjem før jul, å jeg har bilen her nede.. (med sommer dekk.. jaja, kjempe lurt.. hehe)

Uansett så er det sykt billige vinter dekk her nede så jeg lurer på om det går fint å benytte samme felg til sommer og vinter dekk, så jag kan kjøpe bare "gummien".

Det jeg lurer på er:

- Er det skadelig for dekkene og ta dem av og på?

- Er det dyrt å få bytta om på et verksted i norge?

- Er f.eks 185/60-14 helt like på sommer og vinter dekk?

Setter stor pris på svar!

Torfinn

---||---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Tror ikke de bør bli tatt av og på for mange ganger, en eller to ganger skader sikkert ikke

* Koster vel ca 100 lappen tror jeg pr dekk med avballansering( usikker siden det er noen år siden jeg fikk det gjort)

* 185/60-14 skal være likt om det er sommer eller vinterhjul

02 Caravelle tdi

84 Golf GTI (i deler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm

felgene ta skade av å skifte dekk? hørtes snodig ut spør du meg!

jeg har samme felgene på vinter og sommerdekk for tiden, har hatt det litt over et år nå...da har jeg skifta sommerdekk to ganger og vinterdekk tilsvarende to + de gangene jeg har skifta vinterdekk...det blir 6-7 ganger jeg har lagt om på de felgene på et år!

har ikke merka noe galt meg dem jeg ihvertfall

og du snakker om 14 " dekk...stålfelger? de er udødelige, skift bare :)

---What does this button d.....---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Torfinn

Har et lite problem...

Er i Tyskland og ska ikkje hjem før jul, å jeg har bilen her nede.. (med sommer dekk.. jaja, kjempe lurt.. hehe)

Uansett så er det sykt billige vinter dekk her nede så jeg lurer på om det går fint å benytte samme felg til sommer og vinter dekk, så jag kan kjøpe bare "gummien".

Det jeg lurer på er:

- Er det skadelig for dekkene og ta dem av og på?

- Er det dyrt å få bytta om på et verksted i norge?

- Er f.eks 185/60-14 helt like på sommer og vinter dekk?

Tror jeg gir rundt 3-400,- for å få lagt om alle. Hvis jobben blir gjort som den skal, er det ikke skadelig for dekkene å bli tatt av og på. Vær obs på at vinterdekk i tyskland ikke _nødvendigvis_ er brukbare på vinterføre i norge (selv om jeg selv har typisk "tyske" vinterdekk til min). Tyskera sine dekk er mer laget for slaps, barmark og høyere temperatur. Funker helt fint hvis du kjører rundt i saltgøgga på østlandet, eller langs kysten, men bor du i indre gakkgokk der det aldri er varmere enn 30 minus, kan du bare glemme kontinentale vinterdekk.

Ved omlegging, så er det nok større fare for at du får skadet felgen enn dekket. En fordel ved å legge om hver høst / vår, er at du får avbalansert ordentlig.

Anbefaler forøvrig alle å avbalansere dekkene før de bytter om. Irriterende å sette dem på bilen for så å finne ut at det er ubalanse. Dessuten sliter man hjuloppheng ved å kjøre med dårlig avbalanserte hjul.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider