Gå til innhold

Tinnsparkling?

Ranger emnet


Ace_01

Anbefalte innlegg

Ser det selges tinnstaver rundt om. Men hva bør en velge?

 

Bla Biltema har en som er 60/40 tinn/bly.

ClasOhlson har 50/50 og harpiks i.

 

Jeg trodde det skulle være nærmere 70/30 bly/tinn, og litt Antimon i for å få hardhet i sparkelen?

 

Noen eksperter her?

Eller som vet hvor jeg får sparkel med Antimon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigste vel-egnede tinnstavene får du kjøpt hos Gasolin.

Link:

http://www.gasolin.no/catalog/default.php

 

Husker ikke, men jeg TROR det er 70-30 tinn han selger. Uansett selger han ihvertfall det som egner seg best og som er laget spesielt for formålet. Han har også en liten bok (engelsk språklig) som er et must dersom man ikke har gjort dette før.

 

Jeg har kjøpt det mest omfattende av de to start-settene han selger, men har ikke kommet igang med tinningen ennå.

 

Jobber på en 1934 Ford roadster hotrod og nå er det tilpasning av el vinduer/sentrallås i dørene som gjelder. Håper å komme igang med tinningen rundt nyttår og forhåpentligvis bli ferdig med karosseriet til sommeren 2005.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der jeg også bestilte et sett:D

 

 

Hørte med han, og han fant ut at det er 1-6% (databladet var ikke mer spesifikk for ikke å avsløre fabrikshemligheter) Antimon.

Så da blir det nok bestilling derifra i fremtiden:)

 

Men så var det om dette er best da. Vanskelig å finne eksperter på området, siden de fleste bruker plast/glassfiber i dag.

 

Rart det kalles tinnsparkling når blysparkling er mere rette ordet:rolleyes:

 

 

NB! Ble feil navn på trådstarteren. Det var meg.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok et utdøende håndtverk.

Siden det har med bil og ikke treskjæring eller bunader å gjøre er det jo ingen kultur synsere som bryr seg særlig om det, heller.

 

Men det finnes eksperter på området. Strædet Automobilverksted ved Mandal, f.eks. De driver profesjonelt med restaurering av veteranbiler. De har tlf 38287147.

 

Eller Minnesund Auto Service, Jon Braaten, 2092 Minnesund

Tlf.: 63968383, 95708007 .

 

Eller Veteranservice, Lyder Buflod, Torsbekkvn. 20, 1703 Sarpsborg, Tlf.: 69 15 37 01.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør det så vanskligt å bruke dette da?

 

hadde tenkt til å kjøpe meg noen slike staver og legge over sveiser og eventuelt over veldig lange sveiser som er punktsveiset..

 

må vel kjøpe bok, men hvordan bruker man dette sann enkelt sett?

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke begynt selv ennå, så jeg vet jo ikke hvor vanskelig det er. Men når veteranbil-gutta som har vært i gamet i 40 år sier det er vanskelig, da tror jeg det er vanskelig.

 

Det er flere problemer:

-Du jobber ulikt med begge hender samtidig. (Varmekilden i ene hånda og tinnstaven i den andre.)

-Tinnet må ikke bli FOR varmt. Da renner det bare vekk. Temperaturområdet hvor tinnet er som smør (ideell konsistens) er raltivt smalt.

-Det er ikke nok at tinnet er passe varmt. Metallet hvor tinnet skal feste seg må være tilsvarende varmt. Er det for kaldt, fester ikke tinnet seg, er det for varmt, smelter tinnet og renner vekk i det det treffer metallet. I tillegg kan metallet slå seg pga for sterk varme.

Det er svært vanskelig å legge tinn på tinn. Derfor må man alltid sørge for at man legger på nok første gangen. Fordelen er at man i praksis ikke kan legge på for mye tinn, slik som vanlig sparkel.

 

Etter at tinnet er lagt på skal man IKKE bruke el.verktøy til å pusse det ned med! Dette skaper et svært helsefarlig støv! Mulig det er greit hvis man har på seg maske med aktivt kull, men de aller fleste bearbeider overflaten kun med karosserifil etterpå.

Husk at helseskader var hovedgrunnen til at man sluttet med dette i bilindustrien.

Det er ikke det evighets arbeidet det høres ut som å jobbe med håndfil på tinnet. De er temmlig mykt. Dessuten kan man ta vare på sponet som blir til overs og bruke det senere.

 

Jeg innbiller meg at slikt arbeid er noe man enten får. eller ikke får "feelingen" med etterhvert. Det høres litt sånn ut når man snakker med de som kan/ikke kan det.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol

 

hot rod...... ikke for lange utredninger om dette vis ikke du helt har kontrollen...:D

 

1 - Det må være HELT rein plate.....

enten slipe med surv og 36 korning eller annet pusse papir, når man skal ha dette på en sveis er det viktigt at det er helt blankt å ingen "blå" flekker.

2- ha på flussmiddel, fås på gasolin eller wurth, dette smøres på og man varmer dette til det "smelter" da kommer ureinhetene og slagg til overflaten og vi bruker en papirdott til å tørke bort det laget, da vil de være igjen en helt ren sølvfarget overflate.

3- denne laten er klar til å legge "karosseritinn " på , tinn til f.eks ventilasjons tetting eller rørlegger tinn, er konstruert for å smelte å renne neg i sprekker, her skal vi bearbeide tinnet for å få den formen vi ønsker, må kjøpes på gasolin eller wurth ++

4 - tinnet kan files som hotrod skrev, men vi som bruker dette litt ofte vi bruker surv/ vinkelsliper med 36 papir for å slipe ned tinnet til riktig form, dette for at det går fortere.;)

men en slik sliper tar mye, så man kan for ta litt for mye og må legge på mere eller sparkle litt ekstra.

 

NB!!!!! tinn som er slip av kan ikke brukes om igjen!!!!!!!

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bead-lock

lol

 

hot rod...... ikke for lange utredninger om dette vis ikke du helt har kontrollen...:D

 

1 - Det må være HELT rein plate.....

enten slipe med surv og 36 korning eller annet pusse papir, når man skal ha dette på en sveis er det viktigt at det er helt blankt å ingen "blå" flekker.

2- ha på flussmiddel, fås på gasolin eller wurth, dette smøres på og man varmer dette til det "smelter" da kommer ureinhetene og slagg til overflaten og vi bruker en papirdott til å tørke bort det laget, da vil de være igjen en helt ren sølvfarget overflate.

3- denne laten er klar til å legge "karosseritinn " på , tinn til f.eks ventilasjons tetting eller rørlegger tinn, er konstruert for å smelte å renne neg i sprekker, her skal vi bearbeide tinnet for å få den formen vi ønsker, må kjøpes på gasolin eller wurth ++

4 - tinnet kan files som hotrod skrev, men vi som bruker dette litt ofte vi bruker surv/ vinkelsliper med 36 papir for å slipe ned tinnet til riktig form, dette for at det går fortere.;)

men en slik sliper tar mye, så man kan for ta litt for mye og må legge på mere eller sparkle litt ekstra.

 

NB!!!!! tinn som er slip av kan ikke brukes om igjen!!!!!!!

 

Tja. Ser ikke helt motsetningen mellom mitt og ditt innlegg. Jeg snakker mest om selve tinnsparklingen on nevner de potensielle problemene man visstnok støter på der. Du går mer i detaljer på forbehandlingen.

Selvfølgelig kan man ikke bruke om igjen tinn som er pusset vekk med vinkelsliper. Dette støvet er jo så finkornet at man knapt nok klarer å samle det sammen selv om man prøvde.

Imidlertid anbefaler alle jeg har hatt kontakt med innen dette håndtverket, pluss det som står i bøker om emnet, at man samler sammen igjen det grove "skavet" som blir etter bruk av karosserifil, å samle det sammen igjen og bruke det om igjen.

Om noe skulle tilsi at det ikke går, tar veldig mange feil, men jeg er bare takknemlig for å høre om slikt, så unngår jeg evt å gjøre samme feilen sjøl.

Siden jeg har maske med aktivt kullfilter, kommer sikkert jeg også til å bruke pussemaskin ol. istedefor å slite i timesvis med håndfil, dersom det er alternativet.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Gammel tråd, men fremdeles intresang...

 

Jeg bestilte meg proff settet fra gasolin i går, og venter utolmodig på å få det...

 

Men for og klare opp et par ting, når man skal tinnsparkle så holder det og punkte fast platene? hvor langt kan det være mellom punktene?

 

Hvor solid blir det og pukte karoseriplater og tinnsparkle?

 

Mvh

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd, men fremdeles intresang...

 

Jeg bestilte meg proff settet fra gasolin i går, og venter utolmodig på å få det...

 

Men for og klare opp et par ting, når man skal tinnsparkle så holder det og punkte fast platene? hvor langt kan det være mellom punktene?

 

Hvor solid blir det og pukte karoseriplater og tinnsparkle?

 

Mvh

Kjell

 

Personlig så vil jeg tro at det er ett fett om det er tinn eller vanlig spakkel, man helsveiser der man burde det, og punkter der det går... Personlig har jeg ikke lyst noen plass på at det er spaklet, tinn eller ei, som holder sammen bilen ;)

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir solid nok.

 

Men du MÅ bruke overlapp.

 

Ikke tenk tanken engang å legge kant i kant med en V fuge. Varmen

gjør at 0,7-1mm plater slår seg ganske lett og det blir ikke særlig sterkt.

 

Blyet er også giftig. Bruk hanske og maske. Men det vet du nok.

 

Husk også at flussmiddelet kan få platen til å ruste over tid hvis det ikke blir fjernet..

 

Jeg sandblåser og bygger om plater som har rustet med tinn. Det fungerer greit. Fordelen er at skjøten blir 100% vanntett og sterk.

 

Og husk, tresparkel er din beste venn.

 

Legge til en ny skjerm, beste er å TIG sveise kant i kant. Men det er veldig dyrt for et skikkelig TIG apparat og gass.

 

Gammel tråd, men fremdeles intresang...

 

Jeg bestilte meg proff settet fra gasolin i går, og venter utolmodig på å få det...

 

Men for og klare opp et par ting, når man skal tinnsparkle så holder det og punkte fast platene? hvor langt kan det være mellom punktene?

 

Hvor solid blir det og pukte karoseriplater og tinnsparkle?

 

Mvh

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår