Gå til innhold

B230ft

Ranger emnet


-EKS-

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Nettop kjøpt meg en B230FT, Trim tips? fakta?

 

Fakta?

-Max hk jeg kan trimme pga stempler råder?

-hva er en billig trim måte til og på 250hk?

-osv.

 

venligst ikke klipp ut og lim inn engelsk fakta shit..

ellers alt annet.

 

Sign by:

E-K Racing

- BMW E90 D Msport 2008 - Alpine white, 19" black CSL`s++

- VOLVO 940 b230fk, 16v tubro, m90, add on, Megasquirt, 300hk osv. prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweet!

 

Da blir det vell:

- Turbontics T3 turbo

- Custom Alu. Intercooler

- 2,5" Eksos

- TurboXS RFL DumpVentil

- K-Kam

- R Klutch

- Chip

- + små fix..

 

Høres bra ut?

 

Sign by:

E-K Racing

- BMW E90 D Msport 2008 - Alpine white, 19" black CSL`s++

- VOLVO 940 b230fk, 16v tubro, m90, add on, Megasquirt, 300hk osv. prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei,

 

http://www.mvpvolvo.com/

 

De har "big bore throttle body", men jeg går utifra at du kan bruke fra andre volvo'er med mer hester org, evnt ta fra andre biler..

 

mange folk tror de får uendelig med hk ved å ta effektfilter, mens ofte begrensningen ligger mellom luftfilter og motor.. (innsug)

 

edit: ser ut som de har gått konken (more or less).

kan visst kontakte dem for å høre om de har noe igjen på lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by E-K Racing

Hei..

 

Nettop kjøpt meg en B230FT, Trim tips? fakta?

 

Fakta?

-Max hk jeg kan trimme pga stempler råder?

-hva er en billig trim måte til og på 250hk?

-osv.

 

venligst ikke klipp ut og lim inn engelsk fakta shit..

ellers alt annet.

 

Sign by:

E-K Racing

 

Ikke engelsk, men svensk:

Denna artikel är tänkt som en liten hjälp till dej som tänkt trimma din 740/940 Turbo

med Lh-styrsystem. Jag ska försöka att förklara tillvägagångssätt på ett så enkelt

sätt som möjligt,för att även du som novis ska kunna genomföra ditt projekt utan allt

för stora krångligheter. Du som redan kan en massa,kan säkert hitta nått läsvärt,du med.

Artikeln är menad för dej som har lh-system,men delar o tillvägagångsätt är snarlikt

äldre motronic-system,på 240 och tidiga 740. Vi börja med att sätta upp ett tänkt mål

med motorn,låt oss säja 300 hk. Det absolut första som måste göra är att kontrolera

motorn kondition. En motor som gått 30 000 mil och drar 1 liter olja på 100 mil går

inte att utveckla utan en seriös renovering först. Ett kompressionstest är ett bra

sätt att få lite koll på hur motorn mår. Antingen köper man en komp.mätare eller så

brukar det gå att låna på nån verkstad. Mätaren skruvar man i ett av tändstifthålen

och drar sedan runt motorn ett par varv,med hjälp av startmotorn Kom bara ihåg att

först lossa tändkabeln mellan tändspole och fördelaren. Kompressionstrycket varierar

lite beroende på motor och årsmodell,men en tumregel om trycket är att det inte får

skilja mer än 10 % mellan högsta och lägsta tryck .Helst ska dom vara så nära varandra

som möjligt. Skiljer det mer än 10 % så behöver motorn renoveras. Det som är viktigast

i detta projekt är att blocket,d.v.s underdelen av motorn är frisk,vevstakar,kolvar,

kolvringar,cylindrar,vevaxel samt lager. Kan man med klarhet säja att dåligt

kompresionstryck kommer från toppen,så är det inga problem,den ska "behandlas" ändå

eller bytas. När kompprov är gjort med godkännt resultat,så kan man gå vidare. Det man

oftast börjar med är att sätta i ett trimchip,och höja laddtrycket. Det höjer effekten

mellan 40 och 50 hk,beroende på vilken firma man tar chippet från. Bastrimm är chip,ett

bra sportluftfilter och 3" avgassystem från katalysatorn,detta brukar resultera i

ca 210-220 hk. Det är nu som frågor och problem börjar dyka upp. Efter "bastrimm"

så vill man kanske ha mera effekt ändå. Så hur gör man då,och vad kan man göra själv?

Vanligast är att kompletera avgassystemet med 3" från turbon också. Ett större system

med mindre motstånd är en välinvesterad hög med rör. En tubo drivs med avgaserna från

motorn,och för att få hög fart på avgaserna så måste dom försvinna snabbt via ett grovt

avgassystem. Ett litet system hindrar avgaserna från att flöda i hög hastighet p.g.a

att dom måste tryckas ihop i små rör. Man kan göra en jämförelse med att tappa upp 50 cl

vatten i en tillbringare och 50 cl i en flaska,vilken behållare töms sanbbast? Jo den

med störts diameter,likadant med avgaserna i bilen. Nästa steg är att höja laddtrycket

ytterligare för mer effekt,och då uppstår problem. Chiptillverkarna brukar rekomendera

ett laddtryck på 0.95 bar,men runt 1.0 bar så stryps trycket av en övertrycksventil,en

säkerhetsspärr kan man säja. Denna ventil kan man koppla bort och på så sätt i princip

spränga motorn. Nu är det ju inte det vi eftersträvar direkt,utan sakerna ska hålla i

1.a hand Ventilen kan sitta på lite olika ställen i olika bilar,men i min 740 så satt

den bakom kåpan under ratten,uppe vid pedalerna. På andra modeller så sitter den i

motorrummet,vid kylartanken. Från 1990 då Lh 2.4 kom så finns det ingen sådan ventil,

utan då är trycket reglerat via chippet,som nu då bör vara bytt. Avgassystem,chip o

luftfilter är då i nuläget optimerat så mycke som möjligt,och laddtrycksspärren är

borttagen. Nästa steg är att kolla över bränslesystemet och turgoaggregatet.

Orginal-spridarna räcker till en effekt på ca 223 hk,på bilar med dom turkosa spridarna,

som kom -89 Före -89 så sitter det gröna spridare som räcker till 198 hk. Dom turkosa

spridarna har ett bränsleflöde på 337 ml,och dom gröna 300 ml. Vad har det för

betydelse nu då? Jo,när man efterhand höjer turbotrycket,så tillkommer det ju mera luft

och då behövs det även mera bränsle för att inte bränsle/luft-blandningen ska bli

felaktig. En felaktig blandning kan orsaka spikningar,som i sin tur kan leda till haveri.

Desto högre turbotryck,desto mera bränsle behövs. Med orginalspridarna så kan man hålla

ett laddtryck på runt 1.0-1.1 bar,lite olika beroende på i vilket skick resten av

bränslesystemet är,filter,pumpar,beläggningar i rör mm. Man kan även "förstora" sina

spridare genom att höja bränsletrycket. Detta kan göras på 2 sätt,antingen genom att

man bytar bränsletrycksregulatorn till en av eftermarknadstyp,eller att man pressar

ihop sin orginalregulator. Mitt råd är att skaffa en ny,den jag kan rekomendera

heter Malpasi och är en justerbar historia,så att man bestämma vilket tryck man vill

ha själv. Trycket man har är bra att veta,så då köper man sej en graderad mätare,finns

från runt 150:- och uppåt. Den jag använder mej av är en oljetrycksmätare från biltema,

som har funkat perfekt i snart ett år. Givaren sätter man lämpligen fast i

bränsletrycksregulatorn,eller om man väljer att pressa sin orginalare,så borrar man

upp ett hål i änden på fuel-railen och gängar i givaren där. Men orginalspridarna kommer

inte att räcka för 300 hk som det är tänkt,kanske till 250,så 4 st nya spridare är ett

måste. Köper man 4 st 460 ml-spridare,så räcker dom och ett bränsletryck på 3.8 kilo,

orginal är 3 kilo. Jag kör med 4 st blåa 391 ml-spridare och ett bränsletryck på 5.2 kilo,

det räcker till 302 hk. Ok,bränslet fixat för 300-gränsen. Nästa steg är turbon,

orginalsnurran säjer upp sej vid drygt 220-230 hk,så den räcker inte-grövre grejer

behövs. Ett aggregat som många användet är Mitshubitsis t18 eller t19,o dom klarar 300 med

råge. Själv har jag ett hopkok av 2 olika aggregat,som jag tycker funkar bäst i

förhållande till när turbon börjar ladda. En stor turbo börjar ladda senare än en liten,

så min är en kompromiss av dessa bägge. Avgasdelen med wastegate tar man från sin

orginalturbo,men turbinen tar man istället från en t04e,som sitter på lastbilar upp till

runt 7-8 liters volym. Då får man en turbo som laddar tidigt,men som samtidigt kan

leverera en herrans massa luft. Nästa grej att uppgradera är kamaxeln,och där finns ett

flertal att välja på. Jag ska inte gå in på lyfthöjder,duration,osv,utan nöjer mej med

att nämna dom efter deras betekningar. Vill man ha en motor som ska gå på strippen,och

inte är så noga med bottenvridet,så tar man lämpligen h-kammen eller k. Vill man ha en

bottenstark motor istället så väljer man A-kammen,finns även här en kompromiss genom den

sk. vx eller vx3-kammen,som ger ett bra bottenvrid och en hög toppeffekt. Topplocket

behöver en översyn. Orginal-toppen heter 530,och är egentligen inte så lämplig för större

efekter,men går att lämna in till div. firmor som kan modifiera den för mer effekt,detta

kallas portning,och kostar allt från 2000 och uppåt,beroende på hur stort arbete man ska göra.

Ett bättre topplock finns att tillgå,det sk. 531-locket,eller 405-locket. Dessa 2 är

snarlika i utformningen av kanalerna,men 405 har uttag för spridare,vissa 405.or har inte

dessa spridarhål. En renovering är aldrig fel ifall man köper begagnat. Toppen e nu renoverad,

kammen sitter i och är injusterad,stor fin turbo,massor av bränsle,och bastrimm. En bra bit

på väg,motorn bör i nuläget leverera runt 260 hk. Nu ska vi höja turbotrycket. Under turbon

så sitter det en styrklocka,som styr laddtrycket,den kallas wastegate-klocka,somliga kallar

den kort o gott wastegate,men det är egentligen en del som sitter i utloppet på turbon.

Orginalklockan är inget vidare för höga tryck,så den byter vi mot en kraftigare,över 1.2

bar bör den tåla. Laborera med brickor,fjädrar mm är ingen bra ide utan brukar ge höga

laddtryckstoppar som generar spikningar. Många föredra även att sätta på en pysventil på

slangen mellan wg.klocka och turbin. Denna ventil kan se ut hur som helst men är till för att

lura wastegaten att tro att den stryper trycket,när det i själva verket ökar ännu mer.

En justerbar pysventil är att föredra före en enkel t-koppling. Lite om intercoolern.

740:ins ic är inget vidare(den heller),för höga effekter. Den har gavlarna i plast och

tenderar att spricka runt 1.3 bars tryck + att kylningen är medioker med den vid höga tryck.

En ombygg lastbils-ic med alu-gavlar är det billigaste och jag tror även bästa sättet att få

tag på en som håller ordentligt. 940.ins ic med anslutningarna på mitten håller lite bättre,

men jag kan inte rekomendera den. När ny ic är på plats så kan vi höja laddtrycket till runt

1.5 bar och har vi då gjort rätt med bränslet så ska inte detta ge några spikningar,blir det

spikningar,så sänk trycket något. En sak återstår innan projektet är klart. Luftmassemätaren

eller lmm. Den är till för att mäta upp luften som kommer till turbon,så att styrboxen kan

propotionera rätt mångd bränsle,och för att detta ska stämma med dom nya spridarna och det

ändrade bränsletrycket,så bygger vi om lmm. Det finns en enkel formel som man tar hjälp av.

Öka lmm-husets area lika mycke som du ökat spridarna i %. M.a.o kör du med 337-spridarna och

nu har du runt 460,så har du ökar spridarna med ca 37 %,har du 300-spridarna så är det 53 %.

Orginalhuset på lmm är 65 mm invändigt,med 337-spridarna så behöver du ett hus på ca 76 mm

eller 3". En annan överströmmingsventil är att rekomendera till bygget också. Annat ord är

dumpventil,den som sitter orginal orkar inte med 1.5 bars tryck vanligtsvis. Den bör

placeras så NÄRA spjället på insuget som möjligt,för bäst funktion. Denna ventil är till

för att inte överbelasta ic:n och turbon eller för att luften inte ska gå bakvägen igenom

systemet. Jag har på min bil bytt ut slangarna mellan lmm-turbo,turbo-ic,ic-spjäll till

rör istället och svetsat fast dumpen på röret mellan ic o spjäll. När detta är gjort så bör

bromspapper visa på minst 300 hk,annars är det nått som är galet. Några problem. Bb230et har

mycke klenare vevstakar och lager och är inte lämpliga att plocka 300 hk ur utan andra

vevstakar Kopplingen (m46)kommer att ge upp runt 230-240 hk. Växellådan (m46) på 740 och

tidiga 940 kommer att lämna in vid 250 hk ,beroende på hur man kör. Växellådan är lämpligt

att byta mot den sk. m90-lådan som kom 93 om jag inte missminner mej,men det projektet tar

vi en annan gång. Slutligen. Jag ställer mej absolut inte ansvarig för ev. motorhaveri eller

annat,följer ni denna guide,så gör ni det på egen risk. Jag kan inte ställas ansvarig om det

händer nått missöde,men är alla delar friska,så ska detta gå smidigt och det blir hållbart.

Lycka till! Skrivet av T.P.C-medlem nr:467,Ronny Almgren

 

Ja får väl lägga in om mitt bygge som bör ge 300hk.

 

Det är ett B230FT -95 Block med Kolvkylning.

Då med en Marinvev för att få upp volymen till 2.5l istället för 2.3l

Orginal vevstakar. men det bör vara Stålstakar typ Parner om man ska har marginaler.

Sen är allt viktjusterat och balanserat samt att vevaxeln är stiftad emot svänghjulet.

Toppen består av en 531 topp med 46mm insugsventiler och 40 Avgas ventiler köpta hos Sten Parner.. ska vara hårdare än rostfritt enligt honom själv.

I övrigt så är toppen portad och har omgjorde förbränningsrum.´

Sitter en V kam i den men en riktig turbo kam borde va bättre.

kompressonsförhållande 8.1:1

grenröret är ett portat 940 grenrör som är anpassat för inloppet på ett Mitsu 18T agg.

 

Sen är insprutingen avgörande. men jag kör med LH2.4 (940) som jag kan ställa tändingen och bränslet via en Piggy back box. SMT6

 

Sen så är en Rejäl IC att föredra modell Lastbil. större spridare och ett bra avgasystem och luftfilter.

 

detta bör ge runt 300hk. hållbara hästar.

 

har säkert glömt nåt men har du frågor så fråga på .

 

och hoppas att jag inte blir sågad helt av stora grabbarna.

 

 

/Richard

 

 

du vill passera 300hk-strecket

kan sammanfatta det åt dej lite..gubbarna här har skrivit det mesta redan

satsa först och främst på en 95:a eller senare,då den har 4 små oljemunstycken i blockena som sprutar olja upp i kolven underifrån för bättre kylning

530-toppen kan du använda,men den behöver snyggas till ordentligt i så fall

531:an kan du använda i stort sett orörd,beroende på vilket laddtryck du tänkt köra med,ska du ha säj max 1.5 bars ladd så bör den dock putsas till en aning

vevstakarna råder jag dej till att byta mot smidda dito..inte säkert att det behövs,men har bilen rullat långt så är marginalerna små,jag har själv sprängt en sådan motor på grund av för mycke hk kontra gammla stakar..den vek sej vid runt 280 hk ungefär

parner säljer billiga smidda h-profilstakar..han tar 5000 för alla 4

kolvringarna bör bytas,kolvarna likaså om dom ser dåliga ut och har gått långt

en kille här på forumet kan fixa toppackning i ren koppar 1.5 eller 2mm tjock..en sådan är inte fel då den samtidigt som den är rejält hållbar oxo sänker kompet en aning

kamaxel är mycke en smaksak,men kan väll säja som så att är du ute efter mycke toppeffekt och inte så noga med bottendrag så är det k som gäller,vill du ha ett bra drag genom hela registret så är det vx-kam som gäller,och vill du ha fett med vrid på låga varv men inte prioriterar toppen så ska du ha en a-kam

orginal t-kam ska du stoppa ner i närmasta blomlåda som stöd åt blomman,det är det enda den duger till..

lmm bör du ha en större,antingen bygger du o den själv eller skaffar en från en bmw,bygger du o den själv så är ett 3" rör lämpligt att sätta den i

spridare från v70r awd på 465 cc

progresiv btr 1-1,4 är lämpligt

chip såklart,gärna då nån specialare..snacka med killarna på autoteck i trollhättan så kan dom nog fixa fram nått passande till dej

turbo finns ett flertal att välja på,18t,19t,eller hybridturbo t03/04E,18t klarar 300 hk,19t klarar 350 hk och hybriden klarar mest..rätt bestyckar så är 500hk ingen omöjlighet

3" avgas med en fullflödes metallisk katt,samt ett bra luftfilter

ic snodd från nån lastbil

andra bränslepumpar behöver du oxo,jag rekomenderar en 053-pump under bilen samt en regina-pump i tanken

standard lamell samt 712-platta till kopplingen är redan nämt

diff kom standard 90 eller 91..eller var det då den kom som tillval tro??

 

dessa grejer ger dej utan större problem 300 hk och mer därtill

 

 

Göran Haijenhjelm skrev:

1: Byt vxl-låda till M90 eller köp en 94 eller nyare som redan har M90. 2: Byt koppling, surfa runt på avancerat eller sök efter Skalman:s inlägg och kika på vad som behövs. 3: Se till att du köper en 940 med diff"broms" (slungdiff). 4: Köp större spridare, typ minst runt 380cc eller nåt sånt. Kolla med Pacman. 5: Bygg om AMM p s s att du ökar dess area lika mycket som du ökade spridare i procent räknat (nytt rör till AMM, transplantera gamla elektroniken) 6: Köp ett 18T/19T med vinklat avgashus (jepp, dom har bättre utformning på avgasdelen). 7: Bygg ett 3" avgassystem. 8: Porta upp grenröret ordentligt 9: Plocka loss toppen och endera: 9A: Porta och släng dit större ventiler ( typ 48/38.6) 9B: Köp en 531 topp och släng dit större ventiler. 10: Rensa ur luftburken och knacka upp dom hål i botten på burken som är pluggade i orginal. 11: Tryck dit en A eller VX3 kam (räcker om du skall hålla dig under 6000 rpm vilket brukar räcka) 12: Fixa en två, tre olika chip (låna ihop olika boxar tex) 13: Köp en ställbar BTR så att man kan justera soppatrycket om det skulle behövas. 14: Köp en lambdamätare 15: Kidnappa någon som har gjort detta förut och som kan ställa in joxet och har känsla för när det spelar (eller boka upp dig på en rullande landsväg med någon som vill göra jobbet) samt gränsfall: 16: Större, effektivare intercooler. och inte glömma: 17: Ny fördelare plus rotor, ny flamfälla, nya stift, nytt soppafilter. Mvh Göran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

svensker har det med å lage avsnitt

 

Hehe, jeg bare klipte og limte fra et dokument jeg hadde, så forsvant en haug med avsnitt :rolleyes: , er det så nøye da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår