Gå til innhold

Problemer Med 350 Tbi

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei har en Chevrolet van med en 87 mod 350 tbi motor.

 

Den begynte og få ordentlig tilbakeslag i går...

Når jeg prøver og starte, så smeller det som skudd i eksosannlegget, eller "poffer" opp i gjennom forgasseren...

Jeg kan også se at det antenner rett under / over gass spjelda...

 

Har hørt rykter om at det er tenninga, men har prøvd og vri på fordeleren uten hell.....

 

Noen ide?

 

mvh Kjell Bøe

http://www.vanstuff.com

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å avklare noe: Har du en forgasserkonvertert TBI-motor, eller har du TBI? Isåfall kan det ikke skyte opp av forgasseren, da du ikke har en.....

 

Vanlig feil med alle TBI/TPI/Vortec med "liten HEI fordeler" (ekstern coil) har ofte problemer med rotor og fordelerlokk. Ta av og sjekk i førsteomgang, hvis i tvil - bytt. De bilene med TBI jeg har vært borti med kjørbarhetsproblemer, så har det i 9 av 10 tilfeller vært "sekundære" tenningsdeler - Lokk, rotor og pluggkabler.

 

Å vri på fordeleren kan gjøre vondt verre, da styreenheten selv styrer tenningstidspunkt, og ikke bare "sklir" eller endrer seg sånn uten videre. Lykke til!

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg har hentet motor fra en 1987 van med TBI det er av den typen med forgasser (de uten forgasser er vel TPI?)

 

Har allerede vridd på fordeleren :( men jeg får prøve og bytte lokk og rotor når jeg får tid og lyst :)

 

Godt og høre at det ikke er værre, trodde hele toppene måtte overhales jeg...

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den blir sånn som din "over natta", er det sjelden noe veldig alvorlig med de motorne. Sjekk uansett nøye over tenning først.

 

Litt terminologi:

TBI = Throttle Body Injection, løst oversatt "spjeldhus innsprøytning" - Forklarer det meste egentlig, det er 2 spjeld (2-port) med en stor dyse over hvert av de. Se her: http://chevythunder.com/gm_throttle_body_injection_pg_1.htm'>http://chevythunder.com/gm_throttle_body_injection_pg_1.htm Innsuget fordeler altså luft/bensin blanding som på et forgasser innsug, dvs det er "vått". Luftfilterboks og slikt ser ut som på forgasserbilene.

 

TPI = Tuned Port Injection, skiller veldig i utseende fra TBI, se her: http://chevythunder.com/ Det har en dyse per sylinder montert "rett ovenfor" hver innsugsventil, og er et "tørt" innsug, transporterer altså bare luft. Har aldri blitt levert originalt i Van.

 

I '87 fikk man fortsatt Van med forgasser (Rochester Quadrajet), men denne ser du jo lett er en forgasser. Hvis du ikke måtte koble endel ledninger, eller Bensin rør til og fra spjeldhuset, er det jo god sjans for at du ikke har TBI, men det må du nesten sjekke selv :)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår