Gå til innhold

Håndbrekket har hengt seg opp.. !

Ranger emnet

Prodius

Anbefalte innlegg

Her om dagen da jeg parkerte bilen, erfarte jeg plutselig at håndbrekket hadde hengt seg i åpen posisjon.. Dvs med knappen inne.. Jeg har prøvd å få den ut, men den sitter dønn fast.. Er det noen som veit hva jeg skal gjøre? Kommer jeg til fjærene hvis jeg tar av håndtaket og knotten? Er vell bare å dra som F... for å få håndtaket ikke sant? Får nemlig ikke av selve håndbrekket fordi det er nagla fast på mekanismen.. Noen som har opplevd dettte før kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

bare "dra skinnet av pølsa". neida, men ta opp skinnet som sitter rundt handbrekket. Da kommer du til to muttre som strammer opp brekket. Du får kanskje det av slik.

Tror jeg ville tatt av hjul og skiver for å sjekke dette nermere. Hørtes skummelt ut.. (kjipt om det henger seg dønn i 80kmt)

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! ettersom jeg har skjønt så er det selve brekkstanga som er problemet. tipper at feilen ligger i at en gummidings som skal sitte rundt en slags krok inni brekkstanga har ryki/dettiav/kilt seg.

Dermed sitter "knotten" din fast.

Jævla knotjobb men når du har fått det ut så tar du en lampettledning og bruker isoleringen dersom gummien har ryki. du må skru av brekkstanga som ovennevnte forklarte..men når du får dratt skinnet av den berømte pølsa så skjønner du hvordan du skrur av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Octoberg: Det er som du sier ja.. Det er brekkstanga som er problemet.. Har skjønt at jeg må komme meg inni der på en måte, men hvordan får jeg av selve gummi håndtaket på håndbrekket for å komme til? Er det bare å røske til? Selve håndbrekkstanga er jo festa med nagler så det blir jo et problem å få av.. Eller kan jeg bare skru ut strammemutterene for håndbrekket og da får jeg det løs?`

Edit: La til et spm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummi (plastikk??) håndtaket får du ikke av. Det har heller ingen hensikt i å ta det av i og med at det sitter rundt metall og vil ikke føre til at du kommer bedre til. Skru av hele brekkmekanismen. Dette gjør du ved å ta av vaierne (skru ut strammemutterene) og så skru løs 2-3 skruer som holder mekanismen på plass. Naglene får du heller ikke av (den slarken der.....grrrrrrr). Når du har gjort dette har du mekanismen løs og du kommer til i bakkant.

Mulig du må ha av midtkonsollen for å komme til skruene. Det er isåfall en skrue under varselblink, og en under hver av lukkemekanismene.

Hva som har skjedd med ditt brekk kan jeg ikke vite men et tips kan være at du må inn med noe langt for å få dyttet knottstanga tilbake. deretter kan du skru av knotten fra stanga og du vil få dytta stanga ut i bakkant. pass på fjærer etc. den gummidingsen som sitter rundt kroken på denne stanga er nok problemet. lys litt så ser du prinsippet. ikke komplisert men trangt og knotete.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider