Streets Skrevet Oktober 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2004 På 316,318,320,323,325 så er det samme karosseri, eller det er det jo seff:P Men er det noe som skiller seg ut, sånn vesentlig som du legger merke til visst du vet om det ? Er det også samme motorfester, så du kan kjøpe deg en 316 og kaste oppe i en 325 motor , skru sammen og tut og kjør ? ELler må du sveise nye fester. Noen som er veldig proff og vet om en M535 (E28) passer rett opp E30, visst motorfester på alle E30! På forhånd takk:) Og dere som leser dette og har/har hatt E30, anbefaler dere denne bilen?? Har bra lyst på en sånn :D:D :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jensemann Skrevet Oktober 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2004 Skal gjøre det samme... har kjøpt meg en 318i E30, skal en 535 motor i. Er ikke veldig proff da, men har samlet litt info om hva som må gjøres. Ny kasse, mellomaksel, eksos, motorfester+++ Trenger ikke bli så veldig dyrt. Se http://www.e30.de/335e.htm Karosseriet er det lite forskjell på tror jeg. Eneste jeg vet om er er at det finnes tre forskjellige frontpanel og bakpanel, men de viser ikke noe særlig før du tar av fangeren. Ny frontfanger i 87(?) Siter '84 Alfa Romeo GTV6 '92 BMW E34 520iA (bytta i alfa) '82 BMW E28 535iA (solgt) '84 BMW E30 318i (skrota) '87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Streets Skrevet Oktober 21, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2004 Takk =) Ja hadde vært sinnsykt fet med E30, er ikke 18 jeg enda.. men har bra lyst å hente meg til sommern. Blir 18 nå i desember, så er ikke SÅ lenge til :P Hadde vært digg å dratt til oslo evt å henta meg en prosjekt bil å starta med :) Har så mange syke drømmer som jeg kunne gjort, å det hadde blitt fet. Har ting som jeg aldri har sett før på E30 :) Å det er jo litt gøy, liker ikke å kjøre samme som alle andre! Blir for teit med E36 for eks her i Tromsø. Går så SINNSYKT mange av de , var jo tøff når den kom, men nå har ALLE den.. Men vil først kjøpe en E30 før jeg starter å legge ut planer, teit visst noen kommer meg i forkjøpe og gjør det jeg vil gjøre. Men e 535 motor hadde vært tingen, også så jeg jo det BMW345 skrev om å trimme 325. Lurer på om du ville hatt helt anna økning på en 535 motor da, siden det er 1 l mer i volum. *drømme* E30 med 600+ hester skal svinge. Men forsikring når man er (21? la oss si jeg bruker 3 år på bilen) :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Oktober 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2004 Forskjeller før og etter 9/87 er at etter 9/87 kom det plaststøtfangere, linselykter i nærlysene, høyere og smalere baklykter med skiltplate i mellom. Og litt andre småting. 316, 318 og 320 er levert med trommelbremser bak. Noen er levert med 45mm fjærbein og noen med 51mm (M-Tech). Tror de fleste (alle?) 325 er levert med 51mm fjærbein. ' Dette er bare en begynnelse........... Gidder ikke skrive mer akkurat nå, skal hjem fra jobb. God natt... Siter 2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil 1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt 1997 BMW 316i (skal på eu og selges) 1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Streets Skrevet Oktober 22, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2004 Originally posted by BMW324TDa 316, 318 og 320 er levert med trommelbremser bak. Så 323 og 325 er levert med skiver både forran og bak ? :) Du må gjerne skrive mere visst du kan når du er hjemme eller har tid, vil gjerne vite:) Vet du også noe om motorfestene ?? Takk for de andre svarer :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jensemann Skrevet Oktober 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2004 Skulle vel bare mangle med skivebremser bak på en 320 og oppover.. For å få 600hk i en 535 motor må du vel ha smidde stempler og slikt... kan få 350-400hk med turbokit med originale stempler, komp, råder og veiv... 350-400hk skulle vel holde i en E30 også? Skal jo gå an å kjøre... Tror BMW345 kan skaffe motorfester. Kosta 1500kr tror jeg. Siter '84 Alfa Romeo GTV6 '92 BMW E34 520iA (bytta i alfa) '82 BMW E28 535iA (solgt) '84 BMW E30 318i (skrota) '87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vodkakick Skrevet Oktober 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2004 hvordan er det å få godkjent og registrert en doning av denne typen? Er det mange motorer av denne typen på markedet? Siter 1998 VW Passat 1,8T (Highline 4d) (x)1988 BMW 318i (E30 2d) (x)1986 BMW 316 (E30 4d) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Streets Skrevet Oktober 22, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2004 Du hører vel bare med biltilsynet om hva du må gjøre for å få bilen godkjent. Så skifter du bare det som de sier til noe større og bedre :) Tror jeg, skal ikke si noe sikkert jeg.. for har ikke peiling.. men sånn jeg har hørt det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RuneH E30 Skrevet Oktober 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2004 Godkjenning FØRST: Snakk med biltilsyet FØR du går i gang med noe sånt, viss de gjerne bilen du skal bygge på og fortell litt om planene dine. Ganske sikkert får du som svar at du må ha godkjenning fra et uavhengig laboratorium Tüv/Dekra i tyskland vil de ganske sikkert si at du må ha papirer fra på at, bremser, fjærer, understell er i samsvar med motoreffekt! Så enkelt og greit så blir en tur til tyskland nøvnedig. En slik godkjenning koster ca 1000-1500Euro, men da har du papirer som du kan reise til Biltrangsynet med, BANK I BORDET, de har nesten ikke noenting de skulle sagt.... De nesten MÅ godkjenne det og skrive det inn i DITT vognkort. Så dette med 3,5litern i e30: Motorfester får du kjøpt b.la på http://www.e30.de Du burde/må flytte motoren så langt bak som overhodet mulig.... Viss ikke så vil motoren bli fryktelig nesetung.... For å få motoren langt nok bak så må torpedoveggen bankes inn ganske mye! Det har jeg gjort. Har du motoren langt nok bak så kan du også bruke en "vanlig" 535 raditor fra e28, før 09/85. Har du den lenger fram så må du kjøpe f.eks alpina radiator.(denne er dyr) Hvis bilen er før 09/87 så må også ekspanksjonstanken flyttes over til v.side, dette er et lite problem da modeller etter 09/87 hadde ekspanksjons tanken til kjølvæska på denne siden! Mellomakselen må også kortes inn og avbalanseres. Korting betalte jeg 1500,- for. Giroverføring, må også sannsynligvis kortes inn!(måtte jeg) Så forskjell på e30 karosseri: Det er det med forskjellige baklykter og fangere som ble nevnt her. Men i tilegg så er bakskjermene på biler etter 09/88 litt lenger bak 1,5-2cm. På noen biler så er det forkskjell på innfestningen til bensintanken. I tilegg så er det denne ekspanksjonstanken i motorrommet da! Så trimming: Jeg tror ikke du kan 350-400hk, på en original kompa 3,5liter, då må du nok ha lavere kompresjon! Og 350-500hk vil si turbotrykk på ca 1bar. Alt etter hva som er gjort med motoren, hvilken turbo, o.s.v, tillegsinnsprut, datasprut, o.s.v Et alternativ er motoren som jeg har og også bmw345 har. Det er motoren fra bmw 745, denne har smidde stempler, smidd veiv. turbo o.s.v Denne motoren er VELDIG solid! Originalt så kom den med 252hk (0.5bar) Denne kan du dra ut ca 350hk/600nm av med chippa originalsprut, mer enn dette får du ikke for då klarer ikke dysene og levere nok bensin..... da må til med større bensintrykk og/eller større dyser.... Når det gjelder m20b25 så er det jo en liter mindre så du får ikke samme dreimomentet++++ Ellers er det vel den samme. Når det gjelder trimming generelt med turbo, så bør/må du ha en frisk motor, som er bygd for å tåle påkjenningene. En org. motor ville jeg aldri ha lada mer enn maks 0,5bar på. Hvis ikke den var nyoverhala da. Da tror jeg at du skal ha fått endel info og svar! Morro med e30, når det løser ut på 4gir på tørt.... ;-) uten å clutche den ut! hehe LYKKE TIL Siter 83 Bmw 323(prosjektet) 87 Bmw 320i(til oppusing og eu ok) 88 Bmw 320i(totalt ribba, bare skallet igjen) x Sierra 2,0 (ihelkjørt, rundbulka og nå SPIKER) x 94 Ford Escort STV TD(Solgt) x Saab 99 (blir spiker neste uke) x 85 Bmw 316(spiker) Trenger du Bmw Deler? Ta kontakt, skaffer det meste.. BMW CCN Member BMW POWER Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Streets Skrevet Oktober 22, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2004 Takk for svaret, var jo svar på alt der :D Menne, smidde stempler og sånn hadde jeg lagt inn i planene mine.. men det jeg ikke vet, det er hva gjør egentlig smidde stempler ? De bare holder bedre og smidd veie er jo så den ikke knekker ? Men det har vel ikke noe med trimming og gjøre, du øker ikke effekten av det ? Senke komp. kjør du ikke det når du planer toppen ? For i sommer når jeg jobba på bussverksted, så snakket jeg med en mekaniker der. Å han sa at det beste var ikke å plane toppen visst du skulle ha turbo, var bedre å ha toppen sånn som den var orginal. Men har hørt mye nå om at det er bedre ? Eller har jeg forstått det feil ? Hvor er det blitt av BMW345, vil høre fra han også! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Oktober 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2004 320 har vel skiver bak? Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vodkakick Skrevet Oktober 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2004 Smidde stempler og veiv er vel for å ha noe som holder...? Og det er vel grunnen til at det brukes ved trimming....? Kjedelig å bruke et stygt antall timer i garasjen på å lage en doning med styggmye hk, for å så sitte med skeive/knuste deler etter fire timers kjøring... Blir vel som å få en fiker av ei sur kjærring eller å få seg en på trynet av mike tyson... Da er det kjekt med ordentlig bein i nesa... =) 320 med skivebrems bak mener jeg oxo å ha både sett og hørt om, men det jo mulig det ikke er på alle? Kanskje dette oxo var en endring etter -88 eller.no? Siter 1998 VW Passat 1,8T (Highline 4d) (x)1988 BMW 318i (E30 2d) (x)1986 BMW 316 (E30 4d) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
XclsdeV Skrevet Oktober 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2004 Du må vel også skifte ledningsnett Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Oktober 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2004 Originally posted by ElCamino 320 har vel skiver bak? De 2 stk E30 320'ene eg har hatt har hatt trommelbremser. Samme med de som div kamerater av meg har hatt. Men dette kan godt hende de forandret etter 88-. De som eg har hatt og sett på har vært 84 - 86 mod. Siter 2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil 1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt 1997 BMW 316i (skal på eu og selges) 1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjirn Skrevet Oktober 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2004 Fortsatt trommel... Siter Bilforumet.noSuper Moderator- 04 VW Golf TDi- 94 VW Golf Vr6- 92 Honda Accord altforlat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.