Gå til innhold

Startproblemer

lady in red

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg noen gode tips! Tirsdag kveld kjørte jeg min kjære primera inn i garasjen og jeg merket ikke noe uvanlig. Onsdag morgen var det ikke sjans for at bilen ville starte.

Batteriet er nok greit. Har prøvd med startkabler og lada batteriet uten at den starter. Dessuten går startmotoren rundt uten problemer, så jeg mener helt bestemt at det ikke er noe med batteriet.

Tennpluggene har gnist og bensintilførselen ok. Fordelerlokk er greit. Alle sikringer Har kjørt feilsøking på bilen og den viste at alt var i skjønneste orden.

Har fått et hint om at det kan være tenningsmodulen og et annet hint om at det bare er kondens.

Noen som har gode forslag? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startmotoren går. jeg ser at pluggene har vært i kontakt med bensin når jeg har skrudd de opp.

Det som er litt rart er at ved første startforsøk (etter at den har stått en stund) er det som den mangler et siste "skyv" for å starte. Altså det mangler det høres ut som om den starter normalt, men motoren drar ikke i gang.

Lurer på om jeg skal låne tenningsmodulen av en annen primeraeier på jobben og teste om det er den. (Men ville ikke en feil på tenningsmodul gjort utslag på en feilsøkingen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål spenninga på coilen (-1 og +15 ) med tenning på mot gods, pleier og skulle være 12 volt på begge, hvis ikke er det sannsynlighvis modulen, kan seff være det ellers og, men kanskje ett skritt videre hvis det er den.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pluggene gnistrer, og det er bensin og luft for dem å tenne, da skal jo bilen starte. Så det må jo være en feil med a) Plugger, fordeler, coil, batteri, pluggkabler,eller annet som har med tenninga å gjøre, sånn at det ikke gnistrer. b) Bensintilførsel.

eller c) Lufttilførsel. Kanskje den ikke suger ikke nok luft? Sånn at det bare er bensina som tyter rundt nedi der. Da vil det så vidt jeg kan skjønne ikke tenne..

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag kveld startet bilen på mystisk vis.. Da har den jo stått siden onsdag morgen. Mine teorier er som følger:

1) Kondens (høres rart ut, men...) Jeg fylte på kondensfjerner på fredagen så kanskje dette gjorde noe..

2) Bilen har rett og slett vært "sur". Men dette gir egentlig ikke noe mening heller, rett og slett fordi det er ikke noen grunn til at den skal stå i mange dager før den starter. (Så fremt jeg ikke har en ordentlig "kjerring-bil" da, da kan den fort være sur i mange dager i strekk :op )

Ikke vet jeg, men bilen fungerer godt nå. Blir spennende å se om det blir noe mer trøbbel!

Takk for gode tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider