Gå til innhold

Vann-innsprut?

Ranger emnet


sprocket

Anbefalte innlegg

På en turbobil merker du forskjell fra en sommerdag og en kald tåkete høstdag.,. helt klart, på NA? tja.. litt så.

 

Men vannsprut på en NA-bil har jeg ikke særlig tro på.. Innsugsluften er ikke varm så spørs om vannspruten fordamper godt nok (det er fordampingen av vannet som gir den positive effekten). Ender bare med at du sender en fin sprut iskrystaller inn i sylindrene ;)

 

 

Grunnen til at tåkete høstdag funker bra på turbobiler er flere:

  • Luften er kald
  • Den fuktige luften trenger mer energi for å varmes opp pga vannmolekylene. Mindre varme blir overført fra turboen enn om luften skulle være tørr.
  • Intercooler kjøler bedre når luften som strømmer forbi er kald og fuktig. Fuktig luft stjeler mer varme enn tørr

 

NA-biler har naturligvis ingen av disse fordelene.. eneste er at kalde luften medfører ørlite mer oksygen i forbrenningen, men i og med at NA-biler ikke har luftmassemåler vil den ikke kunne legge til den nødvendige bensinen for å utnytte den økte mengden oksygen. Mulig NA-biler måler temperaturen på innsugsluften? er litt usikker her..

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sprocket

er det noen biler som har det? jeg tenker da på en vann dusj i innsuget?

 

de fleste har vell merket at bilen går bedre når det er fuktig i luften, tåke f.eks..

 

hva med å mekke noe slikt selv? sykt?

 

har noen erfaringer med dette?

 

Er en finne som driver og fikser litt på sin Saab, ta en titt på de sidene, kan gi ganske mange gode idéer! (legg spes. merke til pc'en i dashbordet:) Nuhvel, siste på hans shoppingliste er i alle fall vanninnsprut, og denne siden BLIR faktisk oppdatert med jevne mellomrom, så vi får vel høre det når han er ferdig:)

her er urlen: jouku's Saab

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så og si alle litt nyere biler har luftmasse måler..

 

 

Kjører slev med vanninsprut på mazdaen, kobler ikke inn før ved ca 1,1bar men det virker bra....

 

Vanninsprutet skal kobles før turboen for og få sikelig forstøving av vannet...

 

Trur ikke det har noe hensikt på en bil uten turbo da det er for og kjøle ned luften fra turboen...

det er en erstatning av inntercoller kan man vel si og mange advarer mot og bruke det på biler som har intercoller for det kan rime til colleren..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår