Silverboy Skrevet April 11, 2002 Rapporter Share Skrevet April 11, 2002 Ettersom denne "diskusjonen" er i gang ett helt annet sted enn det den bør være så starter jeg denne tråden, i håp om at diskusjonen kan fortsette her.. og bare sånn for å ha sagt det.. Ta tre like biler, med en liten forskjell.. en har FWD, en har AWD, en har RWD... så kjører man de mot hverandre HVER dag hele året.. (lange strekker, brå svinger, lange svinger, fartsdumer, oppover, neddover.. ) hvem vinner mest?? Siter -- http://www.jwcompetition.com -- (under construction) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Skrevet April 11, 2002 Rapporter Share Skrevet April 11, 2002 Originally posted by Silverboy Ettersom denne "diskusjonen" er i gang ett helt annet sted enn det den bør være så starter jeg denne tråden, i håp om at diskusjonen kan fortsette her.. og bare sånn for å ha sagt det.. Ta tre like biler, med en liten forskjell.. en har FWD, en har AWD, en har RWD... så kjører man de mot hverandre HVER dag hele året.. (lange strekker, brå svinger, lange svinger, fartsdumer, oppover, neddover.. ) hvem vinner mest?? i norge? AWD! Siter Bilforumet.no Administrator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet April 11, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2002 Bor vi ikke i Norge da?? YES.. ganske så sikker på det jeg også :) og når man skal til Tyskland, hva er mest stabilt?? og når man skal opp på hytta, hva er minst slit? :D Ikke en vinter til uten AWD... (håper jeg..) Siter -- http://www.jwcompetition.com -- (under construction) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Skrevet April 11, 2002 Rapporter Share Skrevet April 11, 2002 Originally posted by Silverboy Bor vi ikke i Norge da?? YES.. ganske så sikker på det jeg også :) og når man skal til Tyskland, hva er mest stabilt?? og når man skal opp på hytta, hva er minst slit? :D Ikke en vinter til uten AWD... (håper jeg..) det er derfor man har en av vær.... kjøper en ånkli bil og en litt mere sliten awd... til vinterbil og morro! Siter Bilforumet.no Administrator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet April 11, 2002 Rapporter Share Skrevet April 11, 2002 AWD vil ha overtaket p vintere, RWD på alt resten av året. RWD kan jo også funke like bra som AWD på vinter, men det krever jo litt av bil(og fører). Men hvem vinner mest? RWD såklart, det er ikke vinter hele året. Men uansett er RWD mer morro, så mitt valg er opplagt :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet April 11, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2002 Hva med de dagene som det er vått da?? Bilene som det er snakk om bør jo selvsagt ha 350hk + da... snakker jo tross alt om BIL.. ikke mopeder :) Er iofs enig i at med RWD så er det "vinter hele året".. og det er jo gøy... på sommeren... men .. skal ikke mye til for å parkere en RWD så lenge det ikke går rett fram i høy hastighet så lenge det er alt annet en HELT tørt.. Parkerte jo en Cosworth vingebil med 300++ for et par år siden med en V70 R AWD automat.. var jo ikke problemer for fem flate øre! og den Volvo'n gikk ikke så utpreget bra!.. han lå bare å vinglet bak der.. når jeg klinte til i svinger fikk han ikke gitt på osv.. var riktig så morro så :) Blinket febrilsk med lysene for å få meg til å vente .. :D hva med Ruud vs Robin på gatebil i fjor?? Vet ikke helt jeg men.. hvilken av de to bilene var raskest? Den blå med 4x4 eller Ruud sin 2wd?? ;) Var vel ikke snø der var det det da?? Siter -- http://www.jwcompetition.com -- (under construction) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet April 11, 2002 Rapporter Share Skrevet April 11, 2002 Mener RWD kan gå minst like bra som AWD på vått føre, hvis du har en skikkelig bil er høyrefoten (og litt kjøreferdigheter) det eneste som trengs for å holde seg på veien i svinga. Det funker ikke så bra med AWD. Likte når Tiff Needle fra Top Gear testet Audi RS4, "understeer, understeer, boooring!" hehe som alle vet eeeeelsker jo den mannen overstyring, det holder jeg med han i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet April 11, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2002 Det at kraften som skal ned i bakken blir fordelt over 4 hjul har ikke no å si altså??? hehe.. Så lenge friksjonen ikke er så bra at forhjulene løfter så har du bedre grep med AWD under aks, (rett frem og i svinger).. Greit nok at man kan henge på en med 4x4 om man er god til å kjøre RWD, men ikke om sjåføren i AWD'n er like god... og bilen ikke har motoren foran støtfangeren, og forutsatt at det er ett stabilt AWD system, slik Era sier.. (helt enig der..) skjønner ikke hvorfor WRC bilene har AWD... (de er jo de bilene som brukes under forhold MEST likt de vi har i Norge...) Ser heller ikke ut som om de gutta har no problem med å ligge bredt ;) En annen ting er jo hvordan bilene er satt opp... at RS4'n understyrer er jo ikke akkurat noen bombe... Hadde de hatt til hensikt å lage en bil som overstyrte så hadde de gjort det.. men rike hr. Meier som vil ha en bil som går fort, er ikke nødvendigvis mester til å kjøre, og for han så er det lettere med en bil som er svakt understyrt enn omvendt.. i tillegg til at den er mer stabil i høye hastigheter... Siter -- http://www.jwcompetition.com -- (under construction) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ratata Skrevet April 11, 2002 Rapporter Share Skrevet April 11, 2002 he he he....... Så fiiin bil det var bilde av her da gitt, Era. Lurer på hvem det er sin jeg. LOL :D :D Hvis man ser på en optimal bil av hver type, og det er snakk om å kjøre fortest mulig på alle typer underlag, ja da trenger vi jo bare å se på Rally-gutta for å få svar. Og svaret blir (dessverre for min del): 1 - AWD 2 - FWD 3 - RWD :( Men ingen ting er jo tøffere enn å se en gammal rally-Volvo 140/240 eller RS2000 mk1 komme i fint oppstilt brei'is rundt svingen, midt inne i skogen, på grus- eller vinter-vei! Husker at hr. Røyneberg kjørte inn til en 2. eller 3. plass i NM-rally for noen år siden med sin FWD-Opel, kun slått av AWD-bil! Står respekt av den kjøringa. Men jeg må si at det kjedligste å kjøre er Feilhjulstrekk, oxo kalt FWD, mens det morsomste er bakhjulsdrift, og kanskje det mest krevende (?) av de er vel AWD. Det ser ut til at vi er enige her i forumet at FWD (= Feilhjulstrekk) er det kjedeligste. Eller...??? :D :D RWD er & blir morro!!!! :op :op Siter ~Ratata~ 4 doors - no waiting http://www.drive4fun.net No Turbo Shit, Just Real Power! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet April 11, 2002 Rapporter Share Skrevet April 11, 2002 Jeg må si meg enig i at FWD er det kjedligste. Men jeg mener også at det er det dårligste på alle underlag. Eneste grunne til at WRC bilene ligger bredt er jo brekket. Jeg trur ikke man hadde klart å holde følge på snø eller grus med en RWD bil, men jeg mener at det ikke er så jævla nøye for når kjørte du sist fort på grus?!? Eller på vinteren? På vinter går AWD fortere og det er lettere å kjøre, men RWD er fortsatt mer underholdende mener jeg. Og på tørt asfalt underlag(som de ALLER fleste befinner seg på når de kjører fort) er RWD kongen. Det kan man også se i racing verden. Eneste asfalt racerbil med AWD er vel Audi A4 i Touring Car, og den har jo ikke vært den mest suksesfulle av dem. En annen ting er at AWD betyr mer vekt uansett og vekt er etter min mening kanskje den største fienden til en bil som skal gå fort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ohm Skrevet April 11, 2002 Rapporter Share Skrevet April 11, 2002 Eneste grunnen til at A4 med Quattro ikke gjorde det så veldig bra i STCC og lignende er at de måtte kjøre med ufattelig mye straffevekt, mener å huske at det var over 100 kg:eek: . Med en gang det ble litt fuktig på banen var saken en helt annen! En annen ting, rallyførere bruker svært sjelden brekket, selv på FWD, annet en til de aller skarpeste hårnålene. Venstrebremsing derimot brukes mer eller mindre konstant, full gass gjennom svingen og så bruker man bremsen til å regulere vinkelen:eek: . Bare synd at dette ikke er mulig på vanlige turbobiler, rører man bremsen forsvinner turbotrykket umiddelbart:( Siter Seat Leon 20VT 4, Ganske rask egentlig 82' Hilux sugediesel, treigere enn treigest ex A4 1.8 Q, treig som faen ex 80 2.2 Q, Ikke fullt så treig member of: Follogutta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Skrevet April 11, 2002 Rapporter Share Skrevet April 11, 2002 a4 quattroene i DTM var jo overlegene på baner med masse masse svinger, men det var vel det eneste.... hvorfor har de TT der egentlig nå? Siter Bilforumet.no Administrator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greenrallye Skrevet April 11, 2002 Rapporter Share Skrevet April 11, 2002 A4 ble jo disket fra btcc. De var overlegne på vått og svinger, selv med straffevekt. Siter Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.) X Volvo 360 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nitewlkr Skrevet April 12, 2002 Rapporter Share Skrevet April 12, 2002 -Og på tørt asfalt underlag(som de ALLER fleste befinner seg på når de kjører fort) er RWD kongen. Det kan man også se i racingverden. Eneste asfalt racerbil med AWD er vel Audi A4 i Touring -Car, og den har jo ikke vært den mest suksesfulle av dem. Roberto colciago (i A4) var eneste sjåfør med seier med maks straffevekt og vant STCC så jeg tror du bommet litt når du sier at A4Q ikke var noen suksess som asfaltracer.... I IMSA serien ble jo 4wd og turbo forbudt pga at Audi var overlegne med sin 2.2TQ Så jeg vil se at de har hatt flere suksessrike 4WD asfaltracere Siter Har for mange biler.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nitewlkr Skrevet April 12, 2002 Rapporter Share Skrevet April 12, 2002 her har du en til som....:D Siter Har for mange biler.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.