Gå til innhold

Polering av kant på felger...noen spørsmål

Ranger emnet

mr.jenssen

Anbefalte innlegg

Vel, så var det vinterhjulsesong. Funderer på å polere kanten på sommerfelgene...det er en 8cm kant som er "diamond-cut" fra før, altså er det ikke sølvlakkert, men diamantslipt og klarlakkert. Denne fikk litt juling på to av felgene på kanten før jeg fikk valset bak (tok i skjermkanten og fliset klarlakken).

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal klare å polere uten å skade lakken på eiker og den sølvlakkde kanten innenfor leppa... Dessuten er ventilen litt i veien. Bør jeg ta av dekkene (nye!) og ta ut ventilen. Et annet spørsmål er-hvor ofte må jeg polere med autosol på sommeren for å unngå korrosjon? Slik ser felgene ut nå:

golf2009.jpg

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du å polere blank kant? Har gjort det på felga mine.. tok å jekka opp en gammal bil jeg hadde og skrudde på felgen, så satt jeg den i 1. gir og "dreide" av et slags beskyttelseslag som ligger oppå selve metallet.. Så vannslipte jeg med 240 - 400 - 600 - 800 og 1500 til slutt.. Så brukte jeg stålull med såpe oxo til slutt brukte jeg autosol.. Og det er helt feil at man må polere de hver 14. dag! Jeg gjorde dette for sikkert 3 mnd sia og har kun vaska de med svamp og såpe.. Holder seg like bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, det var det jeg tenkte-blank kant ja...de er jo omtrent blank nå...ser litt ut som...børsta aluminium? nå... Er svake striper som går i lengderetningen rundt kanten nå, med klarlakk oppa...men man ser jo tydelig at det er forskjell fra pulverlakken på eikene...

vwfreak - dine ble jo überbra! Litt der jeg fikk idéen..har gått å ruget på det i fjor også, men vurderer det seriøst nå...tok du ut ventilene? Hvor fort går egenlig felgen rundt i førstegir? Som du ser så bildet er det ikke god plass mellom kant og eiker...er litt bekymret på vegne av kjøttet på fingrene:o

Vel, jeg vasker normalt bilen flere ganger i uka i "sesongen", så da burde det holde...gjør meg ikke noe å pusse med autosol noen ganger iløpet av sommeren... Forhåpentligvis går Golfen over i "hobby/prosjekt-modus" neste sommer. Da blir det ikke bare autosol på felgene:D

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mr.jenssen

jepp, det var det jeg tenkte-blank kant ja...de er jo omtrent blank nå...ser litt ut som...børsta aluminium? nå... Er svake striper som går i lengderetningen rundt kanten nå, med klarlakk oppa...men man ser jo tydelig at det er forskjell fra pulverlakken på eikene...

vwfreak - dine ble jo überbra! Litt der jeg fikk idéen..har gått å ruget på det i fjor også, men vurderer det seriøst nå...tok du ut ventilene? Hvor fort går egenlig felgen rundt i førstegir? Som du ser så bildet er det ikke god plass mellom kant og eiker...er litt bekymret på vegne av kjøttet på fingrene:o

Vel, jeg vasker normalt bilen flere ganger i uka i "sesongen", så da burde det holde...gjør meg ikke noe å pusse med autosol noen ganger iløpet av sommeren... Forhåpentligvis går Golfen over i "hobby/prosjekt-modus" neste sommer. Da blir det ikke bare autosol på felgene:D

Jeg polerte uten å ta av dekk eller ventiler.. Det du kan gjøre er å ta å binde på en liten hyssing på ventilen og opp til en eike sånn at den ikke er i veien... Felgen går sånn passe fort i 1. gir.. men du må jekke opp bare på den ene siden ellers får du dårlig kraft pga diffen.. Eller så kan du sette den i revers.. Da går den omtrent like fort bare andre veien... Gikk sånn passe bra med fingra mine.. :D Litt svinn må man jo regne med... Kan evt legge mellom noe sånn at du får press på papiret helt innerst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kan kanskje lage meg en kloss som jeg fester papiret på, så får jeg spart på fingra...

Begynner å bli kaldt ute nå, frister ikke å ha rennende kaldtvann over fingrene...får prøve til våren hvis lysten er like stor da! Takk for tips, blir nok til at jeg gjør det.

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mr.jenssen

Hmm, kan kanskje lage meg en kloss som jeg fester papiret på, så får jeg spart på fingra...

Begynner å bli kaldt ute nå, frister ikke å ha rennende kaldtvann over fingrene...får prøve til våren hvis lysten er like stor da! Takk for tips, blir nok til at jeg gjør det.

Prøv med varmtvann ? :) :D

Eat Sleep Volkswagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pololars

Prøv med varmtvann ? :) :D

Det skal bli ei fin strømregning ja...dessuten er varmtvannstanken her i leiligheta vi har på størrelse med ei tilitersbøtte.

Eneste fordelen med kaldtvann er at jeg kanskje bir så fri for følelse i fingrene at jeg ikke kjenner når eikene river med seg kjøttbiter fra knokene mine....;)

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider