Gå til innhold

Kvitrelyd på rallybil

Ranger emnet


Audi quattro turbo

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Begynner å bli litt lei alle fantasiene og ideene som dukker opp her.Kan prøve å forklare så godt jeg kan.........rallybiler kjører ikke med dumpventil bare så det er sagt!!!Rallybiler kjører med noe som heter antilag/respons-sytem.Det gjør slik at turboen holdes i gang mye lenger enn en gatebil.Det som skjer er at innsprøytinga pøser på med ekstra bensin og ettertenning for å holde turboen igang.Dette skjer så lenge eksos-ventilen er åpen,uansett hvilken takt som er på gang.Denne ekstra "tenninga" gjør da at det blir ekstra trykk i eksosen som igjen gjør at turboen fortsetter å spinne.Det gjør også slik at når først wastegaten slipper trykket så blir det en kvitrelyd pga av det ekstra trykket som er på eksos-siden.

`96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Audi quattro turbo

Begynner å bli litt lei alle fantasiene og ideene som dukker opp her.Kan prøve å forklare så godt jeg kan.........rallybiler kjører ikke med dumpventil bare så det er sagt!!!Rallybiler kjører med noe som heter antilag/respons-sytem.Det gjør slik at turboen holdes i gang mye lenger enn en gatebil.Det som skjer er at innsprøytinga pøser på med ekstra bensin og ettertenning for å holde turboen igang.Dette skjer så lenge eksos-ventilen er åpen,uansett hvilken takt som er på gang.Denne ekstra "tenninga" gjør da at det blir ekstra trykk i eksosen som igjen gjør at turboen fortsetter å spinne.Det gjør også slik at når først wastegaten slipper trykket så blir det en kvitrelyd pga av det ekstra trykket som er på eksos-siden.

Det er også denne ekstra innspruting av bensin/ettertenning som gjør at biler med antilag/respons ofte skyter og smeller noe sinnsykt.........Ofte blir det spruta inn kun bensin for å holde nede eksos-tempen.Det også gjør sitt til smellinga og skytina i eksosen

`96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi Quattro her har rett.. basta bom! ingenting å diskutere... Lyden kommer delvis av wastegaten, og blir forsterket på rallybiler av responssystemet og at dem ikke har dumpventil.

 

Som Nung(?) sier.. Du får det på en vanlig turbobil også.. om enn svakere lyd. Om jeg gir gass og så slipper gassen rolig sånn at dumpventilen ikke dumper så får jeg kvitring istedenfor.. er ikke noe hokus pokus det.

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by henningl

Audi Quattro her har rett.. basta bom! ingenting å diskutere... Lyden kommer delvis av wastegaten, og blir forsterket på rallybiler av responssystemet og at dem ikke har dumpventil.

 

Som Nung(?) sier.. Du får det på en vanlig turbobil også.. om enn svakere lyd. Om jeg gir gass og så slipper gassen rolig sånn at dumpventilen ikke dumper så får jeg kvitring istedenfor.. er ikke noe hokus pokus det.

Men da sier vi oss ferdig med denne diskusjonen da :) Hehe.......kommer akkurat tilbake fra en tur med quattro på en stooor innsjø som hadde 30 cm stålis på seg!!!! DRITGØY!!!!!Men måtte ta ei ferge for å komme dit da men pytt pytt,hva gjør man ikke for litt morro på en fredagskveld!!

`96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe.. bedre forslag enn girkassa ihvertfall!!

 

Har ikke rettskårne drev jeg, men lyden har jeg jo... Og tja.. en wastegate, som jo er et spjeld som lekker ut litt luft (noen her lekt seg med et sånnt flatt gressstrå mellom hendene og blåst for å lage lyd?).. skjønner ikke at det kan bli lyd av noe slikt gitt *ironi*

 

Sent på kvelden nå ;)

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle som har dump valve og kjører på litt trykk. ca 1 bar. gå ut og fjern vakumslangen til dump'en. da får dere lik lyd.

 

Lyden er lufta som "spretter" imellom gass spjeldet når du slipper gassen, og de roterende bladene i compressorhuset. har man dump, så slippes lufta ut i friluft istedet for å sprette tilbake.

 

Kjører man veldig høyt turbotrykk er det ikke alltid man får ut all luft i systemet selv med dump, og da får man også den lyden.

 

 

 

Der er det en cosworth med sånn lyd.www.home.no/saxomannen

Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.)

 

X Volvo 360 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Virker som det faktisk ikke er en eneste person som faktisk VET 100% sikkert hva lyden kommer fra?

 

Trur foresten dette er diskutert før, bruk søke-funksjonen folkens.

 

 

Kan det ha noe å si at kun EN av oss faktisk vet hvilken lyd det er snakk om? :) Hadde vi fått høre den selv, så hadde saken hvert en annen, men det er 300 rare lyder på en rallybil, og få av dem kan vises med ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke dette noe med restriktor å gjøre da??? Er maks lov å ha så så mye hester. Men ikke noen begrensning i nm. Dermed hører dere denne lyden selv om rallybilen har full gass. Høyt trykk på lave turtall(lite hester, men mye nm), å restriktoren slipper ut turbotrykket etterhvert som hestene begynner å komme oppover i registeret, slik at anntall hk ikke skal overstige max`n. Kommer jo oxo lyder ut av girkassa, men disse høres ut som et lager som er gåent... Wastegaten lager vel ikke så veldig mye slike lyder.... Blir i værste fall en liten suse lyd. Men har ikke hørt noe til dette på feks. bilen til TS, eller Ruud begge disse kjører jo med eksterne wastegates.....

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS og Ruud kjører vel med dumpventiler også....

 

Restriktoren er såvidt jeg vet ikke noen anretning som lekker luft, det er bare trakt som settes inn i innsuget før gassspjeldet for å begrense mengden luft som kan bevege seg gjennom?

 

 

Når gassspjeldet lukker dannes det overtrykk, som slår tilbake og også dermed åpner wastegate-spjeldet, dette tverråpner, lukker tverråpner, lukker.. akkurat som en kastanjett, fordi det presses opp av trykket, trykket går ned, spjeldet lukkes, og trykket går opp igjen og wastegaten går opp igjen.. I tillegg lager det fjærbelastede staget (som er skyver på wastegaten) en slags marsvinlyd når det presses inn i actuatoren. Gjenta bevegelsen et par ganger i sekundet og du har wastegatekvitring.. tji-tji-tji-tji.. På de fleste biler hører du det ikke, med åpent luftfilter er det mulig å høre på enkelte biler. Rallybiler kjører nok trykk til at det kan bli ganske høyt..

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår