Audi quattro turbo Skrevet Desember 18, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2002 Originally posted by henningl TS og Ruud kjører vel med dumpventiler også.... Restriktoren er såvidt jeg vet ikke noen anretning som lekker luft, det er bare trakt som settes inn i innsuget før gassspjeldet for å begrense mengden luft som kan bevege seg gjennom? Når gassspjeldet lukker dannes det overtrykk, som slår tilbake og også dermed åpner wastegate-spjeldet, dette tverråpner, lukker tverråpner, lukker.. akkurat som en kastanjett, fordi det presses opp av trykket, trykket går ned, spjeldet lukkes, og trykket går opp igjen og wastegaten går opp igjen.. I tillegg lager det fjærbelastede staget (som er skyver på wastegaten) en slags marsvinlyd når det presses inn i actuatoren. Gjenta bevegelsen et par ganger i sekundet og du har wastegatekvitring.. tji-tji-tji-tji.. På de fleste biler hører du det ikke, med åpent luftfilter er det mulig å høre på enkelte biler. Rallybiler kjører nok trykk til at det kan bli ganske høyt.. Hipp hurra Henning!!!Som jeg skulle sagt det selv!!!Lyden høres veldig godt på for eks. Cossier som har turbo med innebygd wastegate som kjører høyt trykk. Siter `96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet Desember 18, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2002 Restriktoren er såvidt jeg vet ikke noen anretning som lekker luft, det er bare trakt som settes inn i innsuget før gassspjeldet for å begrense mengden luft som kan bevege seg gjennom? Restriktor på rallybiler sitter mellom turbo og luftfilter. Detaljer her Carlos Sainz og Toyota ble tatt for juksing med restriktor i 95. De hadde montert den slik at den slapp inn falskluft ved høyt trykk. Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwpower.no Skrevet Desember 18, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2002 Originally posted by henningl TS og Ruud kjører vel med dumpventiler også.... Restriktoren er såvidt jeg vet ikke noen anretning som lekker luft, det er bare trakt som settes inn i innsuget før gassspjeldet for å begrense mengden luft som kan bevege seg gjennom? Når gassspjeldet lukker dannes det overtrykk, som slår tilbake og også dermed åpner wastegate-spjeldet, dette tverråpner, lukker tverråpner, lukker.. akkurat som en kastanjett, fordi det presses opp av trykket, trykket går ned, spjeldet lukkes, og trykket går opp igjen og wastegaten går opp igjen.. I tillegg lager det fjærbelastede staget (som er skyver på wastegaten) en slags marsvinlyd når det presses inn i actuatoren. Gjenta bevegelsen et par ganger i sekundet og du har wastegatekvitring.. tji-tji-tji-tji.. På de fleste biler hører du det ikke, med åpent luftfilter er det mulig å høre på enkelte biler. Rallybiler kjører nok trykk til at det kan bli ganske høyt.. Der kom det endelig en bra forklaring på det =) Er det å få skrevet det =) ;) Siter BMW POWER - GO FAST! www.bmwpower.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greenrallye Skrevet Desember 18, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2002 Hvis noen er litt modige, så kjør uten wastegate og dump. du får samme lyden uten wastegate. :) Siter Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.) X Volvo 360 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kiv_tuning Skrevet Desember 18, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2002 Ok, bra forklaring d!! Har aldri satt meg inni restriktor saken... Men nå sjønner jeg åssen d funker. Siter Takk til: Audioart v/ Kjetil Skei Ruud Racing VS-motor Standox Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik Skrevet Desember 18, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2002 Originally posted by henningl TS og Ruud kjører vel med dumpventiler også.... Restriktoren er såvidt jeg vet ikke noen anretning som lekker luft, det er bare trakt som settes inn i innsuget før gassspjeldet for å begrense mengden luft som kan bevege seg gjennom? Når gassspjeldet lukker dannes det overtrykk, som slår tilbake og også dermed åpner wastegate-spjeldet, dette tverråpner, lukker tverråpner, lukker.. akkurat som en kastanjett, fordi det presses opp av trykket, trykket går ned, spjeldet lukkes, og trykket går opp igjen og wastegaten går opp igjen.. I tillegg lager det fjærbelastede staget (som er skyver på wastegaten) en slags marsvinlyd når det presses inn i actuatoren. Gjenta bevegelsen et par ganger i sekundet og du har wastegatekvitring.. tji-tji-tji-tji.. På de fleste biler hører du det ikke, med åpent luftfilter er det mulig å høre på enkelte biler. Rallybiler kjører nok trykk til at det kan bli ganske høyt.. Er du seriøs her ??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El-LoCo Skrevet Desember 18, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2002 Originally posted by Henrik Er du seriøs her ??? Du hører det faktisk jævelig godt i cossier... tsjitsjitsjitsjitsji! Morsom lyd egentlig =). Siter -'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!] -'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!] -'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt] Spiller selges Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik Skrevet Desember 19, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2002 Originally posted by El-LoCo Du hører det faktisk jævelig godt i cossier... tsjitsjitsjitsjitsji! Morsom lyd egentlig =). Jeg vet hvordan det høres ut bare lurer på om forklaringa til henningl er seriøst ment ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jackpot Skrevet Desember 21, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2002 er ikke tenningsbank da? he-he. ;) Siter '01 E39 530DAT '95 mondeo sedan www.fordmondeo.org www.mondy.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Integrale Skrevet Januar 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2003 jeg drar opp igjen denne topicen fordi jeg kjenner en med audi s3, han har sånn kvitrelyd, han har kun montert et annet filter. jeg så det med mine egne øyne mens han forklarte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet Januar 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2003 Originally posted by S4 2.2TQ jeg drar opp igjen denne topicen fordi jeg kjenner en med audi s3, han har sånn kvitrelyd, han har kun montert et annet filter. jeg så det med mine egne øyne mens han forklarte. Mange audier har avlastningsventiler som har sett sine beste dager.. De får visst ofte en lignende lyd ;) Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henningl Skrevet Januar 6, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2003 forklaringen min var seriøst ja... saken er ferdig diskutert.. basta bom. En sliten avlastingsventil kan gi samme lyden... ikke at det er ventilen som gir lyden i seg selv, men at en sliten avlastingsventil kan få wastegaten til å klapre mer.. Kjør med åpent luftfilter og steng vakumslangen på avlastningsventilen (dumpventilen), så får dere lyden. høres ut som et marsvin eller hissig lemmen. Og tenningsbank høres ut som en blikkboks med erter.. skranglelyd. Siter Hostmaster http://www.200sx-ogn.org ----- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V Racing Skrevet Januar 6, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2003 Har aldri hørt en wastegate lage slike lyder! Dessuten er det avhengig om du har hentet styretrykk til wastegaten før eller etter spjellet om den står open eller lukket når du stenger gassen. Dersom du har hentet styretrykket i plenumkammeret vil wastegaten få vacuum, og dermed være lukket, når gassen stenges, og dersom du har hentet det fra kompressoren (noe som er det vanligste originalt) vil den stå pip åpen til trykket har roet seg. Den lyden som kommer ved høyt trykk og gassavslag når avlastningsventilen er bortkoblet/mangler er lyden av at luften ("trykkbølgen") presses tilbake gjennom kompressoren da den ikke har noen annen vei å gå! :) Siter 4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbothomas Skrevet Januar 6, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2003 Originally posted by henningl forklaringen min var seriøst ja... saken er ferdig diskutert.. basta bom. En sliten avlastingsventil kan gi samme lyden... ikke at det er ventilen som gir lyden i seg selv, men at en sliten avlastingsventil kan få wastegaten til å klapre mer.. Kjør med åpent luftfilter og steng vakumslangen på avlastningsventilen (dumpventilen), så får dere lyden. høres ut som et marsvin eller hissig lemmen. Og tenningsbank høres ut som en blikkboks med erter.. skranglelyd. Hissig marsvin eller lemmen?????? Hehehe - en skikkelig dyrekjenner du Henning! Siter Thomas 07 Commander 3,0 CRD 7 seter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henningl Skrevet Januar 6, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2003 hehe... aldri truffet på et lemen i skogen eller? ;) du kan sparke dem for de er så iltre at dem nekter å flytte seg. Nok et bevis på at dess mindre man er dess tøffere er man i trynet. :D Siter Hostmaster http://www.200sx-ogn.org ----- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.