Gå til innhold

Skifte girolje.


Dulle

Anbefalte innlegg

Søkte litt rundt på forumet, og fant noen tråder om dette temaet. Men det stod ikke noe om intervaller. Hvor ofte bør olja byttes`Jeg vurderte å ta den og motorolja nå før vintern, siden jeg ikke vet hvor lenge siden det er den ble byttet.

Noe annet jeg bør ta i samme slengen?

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

 

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mac

Tror det er anbefalt å bytte olja hver 10000km, da burde man også skifte oljefilter

 

10 000 høres ganske greit ut.. Det gjør ingenting og skifte oftere.. det er tvert i mot bare bra..!

 

Prøv og legg lista med og skifte olja 2 ganger i året.. ca 6 måneder mellom hver gang for eks.. (gjerne 4 ganger i året og, men strengt tatt skal du nok kjøre rimeligt hardt for å rettferdigjøre så ofte skifte for lommeboka!)

 

Tror det ofte er 1 års mellomrom mellom oljeskift hos dei fleste folk, men som ungdom burde du nok alle helst skifte 2 ganger i året som et minimum!! (ungdommer kjører jo ikkje på maksturtall på 1500 rpm)

 

Det mener vertfall eg!! Oljeskift er så "enkelt" og "fort" gjort, pluss at det ikkje koster noge serligt heller.. Absolutt den beste "tuningen" du kan gi motoren...

 

 

 

Og angående girolja... Så er det bare inspeksjon av olje nivå, lekasje og lignende det går av.. Du kjøre stort sett på samme olja hele tiden..! (Bare sørg for at det er nok olje i til enhver tid..!)

(verkstedshåndboka anbefaler sjekk hver 15 000 km.. (eller 12 måneder, alt etter ka som kommer først) Men og sjekke olje nivået i kassen og etterfylle for annenhver oljeskift burde funke greit nok!

(NB! CVT kassen skal det byttes hver 60 000 km... (automatkassen altså))

 

Det er mine tips vertfall!

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by powerforce

Er det pakning på tappeskruen i bunnpanna på Primera P10 og bør denne skiftes ved hvert oljeskift?

 

Rekner med det er ein kopperpakning på sr20de motoren også!?

I så fall så er det anbefalt og bytte den hver gang du løsner på tappeskruen ja! ;)

Du kan jo prøve og varme den opp litt eller no til nøds.. men er anbefalt og skifte ver gang! småpeng det alikevel! :D

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lite tips til alle girolje skiftende:

 

Skru løs påfyllingsskruen før du skruer løs avtappings skruen. Hvis du skulle være uheldig å ikke få opp påfyllingsskruen så er det tungvint å måtte snu bilen opp ned for å fylle på olje;)

 

Dette har faktisk skjedd med flere, så....

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår