Gå til innhold

Nye dekk som blir spist opp av hjulbuen

Ranger emnet

anda

Anbefalte innlegg

Her er problembilen:

ventonyfelgliten.JPG

Gikk til innkjøp av dekk og felg for en uke siden. Og forleden dag skulle jeg ha 3 kraftige karer i baksetet.. Da hørte jeg noen merkelige lyder fra bakhjula, og til min storeforbauselse hadde dekka gått oppi falsen på hjulbuen og fått noen stygge sår.

Jeg gikk ut og så på mens de satt i bilen og så at dekket omtrent hvilte på hjulbuefalsen! Jeg fant fram en tusj og tegnet opp hvor jeg skulle kutte falsen. Tok vel 1 cm med vinkelsliper rundt øvre del av hjulbuen. Alt ble mye bedre og jeg kan nå ha mye mer "travel" på hjula. Men når jeg kjører over dumper så går fortsatt dekket oppi klammeren på bilde nr.2.

Her ser man sårene:

dekk1.JPG

Nå er det den brune klammeren som holder den sorte lista som lager sår.

dekk2.JPG

Her ser man hvor mye jeg har kappet vekk av falsen:

dekk3.JPG

I utgangspunktet er fjæringen altfor myk. Bilen kneler bak ved 250kg i baksetet.

Dette er kostbare dekk jeg ikke har råd til å ødelegge.

Så hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Elgen-

Hva me å starte å bremse før dumpene da? :rolleyes:

Den var ny Morten. Får prøve å gjøre det jeg og, bilen min spiser bakdekk pga skerma og alt for myke dempere og fjærer. Derfor satser jeg på å få byttet de til våren med noen gule små! Men hvis du er redd for dekka så hadde jeg satt på andre sommerdekk hvis du har og hvis ikke så er det ikke lenge til snøen faller og da blir det jo vinter dekk.

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far kom hjem idag og sammen kom vi frem til følgende:

-Demperne var ødelagt

-Gjennomslagsgummien var borte (derfor har demperne blitt ødelagt)

-Fjærene har "satt" seg nokså mye.

Dekkene er heldigvis ikke nevneverdig ødelagte så dette bør gå fint. Hadde egentlig tenkt å vente til våren med dette, men å kjøre med dempere som har 0 virkning er relativt farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes fjærveisbegrensere.. Gummiringer du setter på demperene som hindrer bilen i å gå så langt ned at dekkene blir spist opp..

Er ingen god løsning, men kan hindre at dekk blir spist opp.. Og til få hundrelapper..

(\o/) 83 Stylingjunkie 1.91m

(o) 99 VW Beetle 1.9Tdi Highline

(x) 97 Audi A3 1.6

(x) 93 BMW 318i

Sekretær - VACN Troms Lokallag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rawr

Finnes fjærveisbegrensere.. Gummiringer du setter på demperene som hindrer bilen i å gå så langt ned at dekkene blir spist opp..

Er ingen god løsning, men kan hindre at dekk blir spist opp.. Og til få hundrelapper..

Jeg hadde nok satset på nye fjærer og dempere med engang, er ikke noe vits i å dille rundt med slike duppe ditter, dette er trossalt en VAG og de skal behandles med respekt;) he he. Kjøp deg noen nye dempere og ta av dekka til det er fixa hvis du er redd for dekka dine. Beste tipset jeg personlig kan komme med

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har satt på hjul som bygger mere ut i skjermene.. Du kan ha hatt dårlige dempere fra før, men ikke merket dette pga de småe hjula du har hatt før..

Nye dempere og fjærer som er stivere og ikke fjærer like mye.. Da vil det ikke ta borti så mye over humper vet du..

Men, den kuttinga di var ikke så lur vil jeg si.. Det der kommer til å ruste.. Så du bør behandle det.. Uansett så ville det kanskje vær lurt å få valset skjermene :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Du har satt på hjul som bygger mere ut i skjermene.. Du kan ha hatt dårlige dempere fra før, men ikke merket dette pga de småe hjula du har hatt før..

Nye dempere og fjærer som er stivere og ikke fjærer like mye.. Da vil det ikke ta borti så mye over humper vet du..

Men, den kuttinga di var ikke så lur vil jeg si.. Det der kommer til å ruste.. Så du bør behandle det.. Uansett så ville det kanskje vær lurt å få valset skjermene :)

Om kuttinga mi var lur kan jo kanskje diskuteres, men fikk faktisk anbefalt det av en kamerat som driver med biler hele sin fritid. Det skal behandles og fikses pent.

Nå har jeg kjøpt nye dempere og handler vel fjærer innefor en kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider