traxer Skrevet Oktober 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2004 Sliter med noe underlig på min 91 modell. Bilen blir ikke skikkelig varm ved normal til hard kjøring(Kommer som regel aldri helt over det hvite feltet på målern, altså ikke over på "normal". Men, om jeg står i kø, eller har masse turtall ved lave hastigheter, så blir motoren mer enn varm nok. Noen tips? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Oktober 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2004 Fungerer vifta da ?..... normal til hard kjøling så får jo motoren kjøling pga kald luft....når du står stille eller kjører sakte så kommer det jo logisk nok ikke så mye kaldluft på radiatoren.... Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
traxer Skrevet Oktober 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2004 Det skjønner jeg også, men det som er rart at den blir ikke normal varm ved vanlig kjøring på veien. Om termostaten er borte vil vel bilen bli varm, bare det tar litt lengre tid? Skal sjekke om viftene fungerer, noe jeg er litt skeptisk til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggy Skrevet Oktober 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2004 Dette høres ut som en termostat som ikke lukker skikkelig eller er borte? Når bilen er i fart vil det blåse så mye kald luft over radiatoren at den har stor nedkjølingskapasitet. Dersom termostaten ikke lukker vil vannet kjøles for mye. Dette er spesielt merkbart om vinteren da lufta er kaldest og en i tillegg dumper varme inn i bilen. Ved køkjøring er det beskjeden kjøleevne i radiatoren, og temperaturen stiger raskt. I de fleste biler vil en termostatstyrt elektrisk vifte koble inn når temperaturen på radiatorvannet stiger over en gitt verdi (størrelsesorden 90°C) for å skape "kunstig fartsvind". Det hender disse termostatene kobler inn vifta når de er ødelagt, noe som ytterligere kjøler motoren/kjølevannet. Men om termostaren på motoren er i orden burde den bli varm likevel. Siter 64 Thunderbird ht 390/C4 99 V70 2,0 propan 92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil x-66 Mustang ht 289/C4 2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
traxer Skrevet Oktober 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2004 ok, takker for tipsene:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Oktober 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2004 Originally posted by daggy Dette høres ut som en termostat som ikke lukker skikkelig eller er borte? Når bilen er i fart vil det blåse så mye kald luft over radiatoren at den har stor nedkjølingskapasitet. Dersom termostaten ikke lukker vil vannet kjøles for mye. Dette er spesielt merkbart om vinteren da lufta er kaldest og en i tillegg dumper varme inn i bilen. Ved køkjøring er det beskjeden kjøleevne i radiatoren, og temperaturen stiger raskt. I de fleste biler vil en termostatstyrt elektrisk vifte koble inn når temperaturen på radiatorvannet stiger over en gitt verdi (størrelsesorden 90°C) for å skape "kunstig fartsvind". Det hender disse termostatene kobler inn vifta når de er ødelagt, noe som ytterligere kjøler motoren/kjølevannet. Men om termostaren på motoren er i orden burde den bli varm likevel. På DOHC skal den første vifta starte ved 100 grader celsius. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suoermann Skrevet November 1, 2004 Rapporter Share Skrevet November 1, 2004 kjøp NY termostat..så vil du få den varmere...:cool: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stretch2 Skrevet November 4, 2004 Rapporter Share Skrevet November 4, 2004 Jeg hadde samme problemet, men jeg fyllte vann på overløpstanken og bytta pakningen i lokket, da ble den normal igjen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedern Skrevet November 13, 2004 Rapporter Share Skrevet November 13, 2004 Originally posted by Ottesen Fungerer vifta da ?..... normal til hard kjøling så får jo motoren kjøling pga kald luft....når du står stille eller kjører sakte så kommer det jo logisk nok ikke så mye kaldluft på radiatoren.... Bilen blir IKKE skikkelig varm! Som nevt ovenfor er det nok temostaten som har "kilt" seg! Ikke et uvanlig problem! En nye en på bilteme koster i underkant av en Edvard Greieg (100 spenn)! By the way! Ikke veldig bra og kjøre med en motor som går på for lav temperatur! :) Siter JN Racing: http://home.broadpark.no/~dhnielse/ Team Lotus Norway: http://team-lotus.nu ------------------------------------------------ * 05' Citroën C4 VTR Coupé * 87' Citroën AX Rally Gruppe N1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet November 14, 2004 Rapporter Share Skrevet November 14, 2004 Originally posted by pedern Bilen blir IKKE skikkelig varm! Som nevt ovenfor er det nok temostaten som har "kilt" seg! Ikke et uvanlig problem! En nye en på bilteme koster i underkant av en Edvard Greieg (100 spenn)! By the way! Ikke veldig bra og kjøre med en motor som går på for lav temperatur! :) haha.... så det nå, kan ikke skjønne hvorfor jeg skrev det :D Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Manuell Skrevet November 21, 2004 Rapporter Share Skrevet November 21, 2004 Originally posted by stretch2 Jeg hadde samme problemet, men jeg fyllte vann på overløpstanken og bytta pakningen i lokket, da ble den normal igjen.. har problemer med det jeg også.. synes det virker som om slegga ikke blir varmnok, siden tempmålern har kutta ut er det litt vanskelig å si.. men hva har overløpstanken å si? selv om den ikke er tett eller full burde jo bilen fortsatt bli varm? eller har dette en innvirkning på termostaten? skjønner ikke det jeg Siter Opel Astra1,7 TDI Nissan 200sx s13 D-Spec BMW e28 Is bil Suzuki bandit Draps maskin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
traxer Skrevet November 24, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2004 bytta termostaten, nå funker det fint.. takker for alle forslag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.