Gå til innhold

"Slakke" på drivverket?

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

Hej

 

Hvordan merker man at det er "slakke" på drivverket? Hver gang jeg tar clutchen forsiktig ut og lar den slure litt før den går i gir, så er det som bilen "hogger" i det jeg slipper clutchen. Hører også med til historien at jeg har en 6 punkts sinterlamell clutch.

Knusing av sparegris på gang? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er mazdan du snakker om :) Her er det clutchn som mest sansynelig er synderen. Er jo ingen husmor clutch du har i bilen. Mulig og at gummioppheng til bakdiffen din er slitt. Dette sjekker du enkelt ved og jekke opp f.eks venstre framhjul. Ha bilen i 1st gir og snurr dekket du har jekket opp fram og tilbake. Om du ser bakdiff spretter og rører mye på seg ville jeg investert i nye oppheng til diffen, men er dette slitt bør du og høre et smell ved hard giring. Det er og en mulighet at lager til mellomaksel er slitt, dette sjekker du enkelt ved og prøve bevege mellomaksel opp og ned ved der den går ut av girkasse og der den går inn i bakdiff. Sjekk og at ingen motorfester er røket. Dette ser du enkelt fordi gummi da er helt revnet. Men jeg holder en knapp på clutchen din. Da dette er en typisk av og på clutch.

Håper dette kan være til noe hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by dr brunøyet

Regner med det er mazdan du snakker om :) Her er det clutchn som mest sansynelig er synderen. Er jo ingen husmor clutch du har i bilen. Mulig og at gummioppheng til bakdiffen din er slitt. Dette sjekker du enkelt ved og jekke opp f.eks venstre framhjul. Ha bilen i 1st gir og snurr dekket du har jekket opp fram og tilbake. Om du ser bakdiff spretter og rører mye på seg ville jeg investert i nye oppheng til diffen, men er dette slitt bør du og høre et smell ved hard giring. Det er og en mulighet at lager til mellomaksel er slitt, dette sjekker du enkelt ved og prøve bevege mellomaksel opp og ned ved der den går ut av girkasse og der den går inn i bakdiff. Sjekk og at ingen motorfester er røket. Dette ser du enkelt fordi gummi da er helt revnet. Men jeg holder en knapp på clutchen din. Da dette er en typisk av og på clutch.

Håper dette kan være til noe hjelp

 

Takker for alle tips! ;) Skal få bilen opp på bukk i morgen og sjekke litt.

Edit: Òg det du mener med at det kan være clutchen, mao. at det ikke er noe galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by dr brunøyet

Stemmer :) Du har en av og på clutch. Og den hogger ganske bra sammenlignet med en standard. Du vil merke slag og bankelyd i tilnærmet alle biler om du f.eks står med bilen i 1st gir og slipper ut clutch så den akkuratt hogger om og om igjen. Helt normalt. Og med en sinterlamell clutch forsterkes alt dette.

 

Selvfølgelig! ;)

Hadde bilen min på bukk i dag, og alt så normalt ut.

Så da tar jeg forslaget ditt som god fisk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hiver meg og på sinter-teorien. Spess hvis du ikke finner andre slitasjer.

 

Jeg hadde en fire-pucket sinter, jo færre jo hardere trykk blir det per overflate/punkt. Tror tre-pucket er den verste. Min var slik at jeg måtte slure i vegen på tomgang. Bare jeg så hardt på gasspedalen ble det kenguru-hopp med en gang. Så prøv det hvis du har litt bunndrag i børsa di :)

 

En bieffekt fant jeg da jeg skulle dra den på starteren i gir. Da ville ikke bilen dra seg forover :/ Den har nok med at sinter'n ikke har nok grep i forhold til vekten/motstanden i bilen/drivverket...

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje en bitteltit gammel tråd, men skal være snill å ikke lage en ny tråd om dette.

 

jeg har en nissan primera 2.0 LX 1991 modell.

 

jeg har et stort problem med at bilen hakker veldig når jeg slipper gasspedalen, og for eksempel hvis jeg ligger i 60kmt i 4. giret, så har jeg en slags dødsone på rundt 1800rpm. jeg må holde pedalen bittelitt inne for å kunne holde en fin fart da, men det virker som om det er noe som er veldig slakt, siden den rykker og napper. som sagt, virker som en slags dødsone. rpm'en holder seg stabil, kanskje vipper mellom +/- 100rpm.

 

samme når jeg girer fra 1. giret til 2., så virker det som om bilen hopper.

 

jeg har sjekket motorfestene, og har byttet det ene som så skikkelig ille ut.

 

men en mekaniker kompis sa at resten av motorfestene var i god stand, og skulle ikke gi slike utslag, så da tippet han noe slakk i drivverket. noen ideer hva som er slakt? selve girkassen eller clutchen eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår