Gå til innhold

Nye regler - mister jeg klasse M-førerkortet?

Ranger emnet

Bård

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt oppkjøring for moped, men da jeg tok førerkort for personbil, fikk jeg jo også førerkort for klasse M (moped). Nå har det imidlertid kommet nye regler for mopedlappen (fra januar 2005), om at man må ha 10 timer praktisk og 17 timer teori, og at man ikke automatisk får klasse M når man tar klasse B-førerkort(leste dette i Motor). Dersom man allerede har fått klasse M sammen med B-lappen, mister man ikke denne.

Jeg har ennå ikke hatt mørkekjøring, og vil sannsynligvis ikke ha det før etter nyttår. Da betyr det vel at biltilsynet må utstede et nytt førerkort for meg (det jeg har varer bare i ett år). Betyr dette at jeg vil miste mitt klasse M-førerkort når jeg får utstedt det nye førerkortet, eller ligger det allerede i deres datasystem at jeg har klasse M-førerkort, og vil ha det for all fremtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakket med biltilsynet om det for en stundsiden

siden jeg bare har B i førkortet mitt, men jeg har mopedførerbevis, de mente at jeg bare kan få det innført i på førerkortet.

Vet ikke om det gjelder når du har M i førkortet, men tror neppe at du mister noe du har

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by valrun

På mitt førerkort står det i felt 12 på baksiden, ved klasse M, 147. På forklaringen står det at 147 = Begrenset til å kjøre 3- eller 4- hjuls moped..

betyr dette at jeg som har hatt førerkort i 5 år faktisk ikke får lov til å kjøre moped med 2 hjul uten mc lappen eller mopedførerbevis?

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det er sånn at ingen lover kan ha tilbakevirkende kraft,

dvs. at om du har mopedførerbevis, så trenger du ikke å gjøre noe (enn å fornye det kanskje) for å beholde det.

loven gjelder kun for se som skal kjøre opp til moped.

live fat, die young, and leave a big, fat, corpse...

->subaru legacy 97 GLEDE SEG TIL VINTERN:)

x: honda civic lsi

x:mazda 1,6 gti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jallis

loven gjelder kun for se som skal kjøre opp til moped.

Loven gjelder også for de som kjører opp til bil; de får ikke lenger M -147 på førerkortet, og må ha 17 timer teori for å få det. Det er derfor jeg er bekymret, siden jeg faktisk må få utstedt nytt førerkort etter mørkekjøringen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg lurer på er:

Tror disse menneskene virkelig at folk som kjører biler som går i over hundre kilometer i timen og har lang bremselengde blir helt tilbakestående, presenile og selvmordlystne så snart de hopper på en moped som raser avsted i nesten mach-3 farten 45kmt??? :D :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klasse m e ikkje det samme som mopedførerbevis då.. klasse m e moped med minst 3 hjul, som nevnt over, dvs mopedbil eller sånn som kjell mangle hadde i 7 søstre :D

jallis, loven om at lette lastebiler skal få ferdskriver og fartssperre vil gjelde noen år bakover i tid.. men så ble den saken utsatt då.. opprinnelig var det at biler fra 2001 og utover skulle bli pålagt fartssperre og skriver i år, no vet eg ikkje lenger.. (ps, hvis eg bommet på årstallene der, så trenger ingen å rette på de, poenget e at lover fint kan være tilbakevirkende:( )

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moped med 2 hjul inntil 50 kubikk dekkes av klasse B.. er du over 20 år trenger du heller ikke B for å kjrøe om jeg ikke husker helt feil.. var innom veistasjonen i dag og spurte

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du lappen før 1. mars 2004 så står det bare klasse B på førerkortet.

Tok du den etter, gjelder nye regler om tegnsetting på førerkortet slik at det står BMST. Men uansett så gjelder mopeden om det bare står "B" eller "BMST"

*-------*

mvh Erik

*-------*

---> Sierra 2.0i CLX

X - Rieju RR 50

X - Go-go tråbil

X - Tippo trehjulssykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider