Gå til innhold

Trøbbel med 350, ventiler?

Ranger emnet


B250

Anbefalte innlegg

Har problemer med min '76 350 cid. Kjøpte bilen for ikke så lenge siden, og merket at det smalt da jeg ga på (lignet veldig på ettertenning i potta, og regnet derfor med at det enkelt kunne justeres bort). Men da jeg hadde finjustert, var lyden der fortsatt. Den kommer når du gir på litt, eller bare motoren får litt å jobbe med/motstand. Virker som det kommmer opp fra forgasseren. Ringte med den som solgte bilen, og fikk da høre at bilen hadde stoppa en gang p.g.a. for lite olje(!!!!!!!!!!), men etter å ha fylt på olje, gikk den igjen. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Bilen tikker endel, og jeg har ikke skrudd av toppdekslene eller noe. Den går forøvrig jevnt og fint, så det virker litt som om en eller flere ventiler "henger" litt slik at en liten fis med eksos slippes ut feil vei. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ventilsetene tenker jeg..... les på tråden min. Jeg har mye av samme problem http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=52916

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kadettcp

er vell hydraliske ventilløftere på den motoren. tipper det er det som er feilen. kjøp nye og skift. har hatt samme problem.

og kjør på mineral olje.

 

hvorfor skulle han da fått mottrykk i gasseren ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette kan ialllfall ikke jeg svare 100% på. Motoren går jevnt og fint på tomgang og ved cruising, er bare ved pådrag og motstand det "smeller". Har hatt bilen i 120 uten noen form for juksing eller ulyder (bortsett fra endel ventiltikking), og dette er en van med en standard kasse, så 120 er jo relativt fort for en sånn bil. Så jeg vet ikke...?

 

Er det i så fall stor jobb å bytte ventilsetene? Er det ikke andre ventildeler man også må/bør/kan bytte når man gjør dette? Mener å ha lest noe om en pakning som (vanligvis) går i stykker når man fjerner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vill tro det er tenningsproblemer, prøv å få sjekket at den står på ca 10 grader fortenning.

 

Ventiltikking høres ikke bra ut, skal ikke være det med mindre du har en mekanisk kam. Er vell ganske så uvanlig på din motor. Tiking tyder på utslitt kam så lenge den er hydraulsk. Da er det ikke rart du har problemer ved pådrag...

 

Hvis kamen ikke har fått smøring er det ganke sannsynelig at den kan ha blitt utslitt. Det er ikke rådebank eller noe annet kjedelig med motoren..... Er sjelden bra at en motor stopper av mangel på olje :(

 

Sikker på at problemet ikke er rådebank? (er særdeles lite flink til å sjekke olja selv så har erfaring med det). Det vill gi stygg lyd når du gir noe særlig med gass, å vill i løpet av veldig kort tid føre til totalt motorhavari.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm....

 

Jeg justerte til 8 grader fortenning, var det som stod i boka mi (Haynes). Motoren går egentlig veldig pent, er det som er greia. Ved rådebank, da hører man en helt forferdelig bankelyd ved pådrag, ikke sant? Dette er bare rett og slett småsmelling, høres ut som om man popper popcorn, eller ettertenning i potta, bare at det kommer fra motor (høres ut som fra forgasser). Hører det også når jeg har bilen i fri, gir gass, slepper gassen, og så gir gass igjen. Akkurat som den får tilbakeslag i gasseren eller noe (jeg har ikke altfor mye greie på dette, men man får jo noen ganger tilbakeslag (flamme opp av forgasseren), og dette virker som noe av det samme). Har brukt en Carter AFB 625, og benytter nå en Holley 600, samme symptomer med begge to. Har forresten kjørt iallfall 50 mil med bilen siden jeg kjøpte den, og den har vært sånn hele tida.

 

Nå vet ikke jeg helt, men en kompis av meg har en ca 80-modell 350 som han har stroket (tror jeg, borra opp, forstørra sylindervolum (til 383?)), han hadde ventiltikking, men han bare justerte ventilene eller noe, og da ble det borte. Er dette da en motor med mekanisk kam, eller har han gjort noe annet?

 

Kan jo selvfølgelig være sliten kam på min. Motor er ganske gammel, og tror den har gått endel. I tillegg er det Edelbrock innsug, og muligens en trimkam(?), blir ikke disse fortere slitt? Nå bare antar jeg....

 

Men altså: Motor/rådebank, da hører du mer "banking" enn "smelling", gjør du ikke? Ingen banking eller andre ulyder fra min. Håper det ikke er rådebank..........

 

Men kan 2 grader forandre så mye på tenninga? Er veldig lite som skal til før jeg får fram lyden, bare en oppoverbakke eller litt pådrag (man må gi på litt da, går fint an å komme opp i hastighet uten å få fram smellinga). Hva tror du/dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by B250

Hm....

 

Jeg justerte til 8 grader fortenning, var det som stod i boka mi (Haynes). Motoren går egentlig veldig pent, er det som er greia. Ved rådebank, da hører man en helt forferdelig bankelyd ved pådrag, ikke sant? Dette er bare rett og slett småsmelling, høres ut som om man popper popcorn, eller ettertenning i potta, bare at det kommer fra motor (høres ut som fra forgasser). Hører det også når jeg har bilen i fri, gir gass, slepper gassen, og så gir gass igjen. Akkurat som den får tilbakeslag i gasseren eller noe (jeg har ikke altfor mye greie på dette, men man får jo noen ganger tilbakeslag (flamme opp av forgasseren), og dette virker som noe av det samme). Har brukt en Carter AFB 625, og benytter nå en Holley 600, samme symptomer med begge to. Har forresten kjørt iallfall 50 mil med bilen siden jeg kjøpte den, og den har vært sånn hele tida.

 

Nå vet ikke jeg helt, men en kompis av meg har en ca 80-modell 350 som han har stroket (tror jeg, borra opp, forstørra sylindervolum (til 383?)), han hadde ventiltikking, men han bare justerte ventilene eller noe, og da ble det borte. Er dette da en motor med mekanisk kam, eller har han gjort noe annet?

 

Kan jo selvfølgelig være sliten kam på min. Motor er ganske gammel, og tror den har gått endel. I tillegg er det Edelbrock innsug, og muligens en trimkam(?), blir ikke disse fortere slitt? Nå bare antar jeg....

 

Men altså: Motor/rådebank, da hører du mer "banking" enn "smelling", gjør du ikke? Ingen banking eller andre ulyder fra min. Håper det ikke er rådebank..........

 

Men kan 2 grader forandre så mye på tenninga? Er veldig lite som skal til før jeg får fram lyden, bare en oppoverbakke eller litt pådrag (man må gi på litt da, går fint an å komme opp i hastighet uten å få fram smellinga). Hva tror du/dere?

 

Du har samme symptonene som på min nå....og du har nok samme innsug og kam.... jeg TROR jeg har skjeve topper, har skrudde alt frahverandre nå og skal sjekke de snart..... 8 grader fortenning høres meget riktig ut ja.....;)

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=52916

 

se på tråden min og du vei se at vi har nesten samme problemet...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådebank kan i å for seg høres veldig forskjellig ut, avhengig av hvor alvorlig den er og på hvor mange sylindre (i allefall det jeg har erfart, har hatt det 2 ganger).

 

Men ville allerførst sjekket at ventilene er justert riktig, tetter ikke de vill du få tilbakeslag gjennom gasseren.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye! Jeg skal prøve å få sjekket dette iløpet av uka, og begynner med å se om ventilene er justert rett. Hadde jo vært veldig greit om det bare var det.....:) Er det ikke det som er problemet, får jeg skru litt mer og se om toppene er skeive. Håper bare at det ikke er rådebank.......

 

Kan jo fortelle at jeg eide bilen for et par år siden, den har gått ca 10.000 siden den gang, og da gikk alt helt fint. Ikke at det har noen betydning her, men den gikk iallfall 100% da, kjempebra drag og ingen tikking eller noen form for ulyder. Jeg syns også det er litt spesielt at bilen stopper ved for lite olje, og så starter igjen etterpå. Skulle jo tro at den skjærer seg da. Så jeg vil jo anta at det skjedde noe i den sammenheng. Samtidig hadde bilen stått uten å bli starta i et års tid da jeg henta den, så kanskje det har noe å si? Jeg får skru litt og se.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Men jeg er ikke sikker på om den lyden jeg hører, er rådebank. Den enkleste måten å forklare lyden på, er popping av popcorn, eller ettertenning i potta, bare at det er i forgasseren det skjer. Frekvensen på smellene er økende desto mer motstand motoren får, men jeg har aldri gitt bånn gass, ettersom jeg er litt redd for at det skal begynne å brenne i luftfilteret (dersom det kommer flamme opp av forgasseren). Det er ikke sånn at det smeller i et sett, og det høres ut som om tiden mellom smellene er den samme, at det er et visst system (akkurat som om det skjer på en sylinder først, inntil motstanden blir såpass stor at den begynner på en annen sylinder også osv(eks: *smell*, to sekunder venting, *smell*, to sekunder, osv inntil jeg øker motstanden, da blir det kanskje *smell*, et sekund, *smell*, et sekund eller noe i den stilen)). Og det er ellers ingen stygge lyder fra motoren på noen måte, bortsett fra (ventil)tikkinga som jeg nevnte. Motoren går jevnt og pent på tomgang, og også på høyere turtall ved jevn fart eller myk akselerasjon.

 

Høres dette ut som rådebank? Altså: Popping av popcorn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by B250

OK. Men jeg er ikke sikker på om den lyden jeg hører, er rådebank. Den enkleste måten å forklare lyden på, er popping av popcorn, eller ettertenning i potta, bare at det er i forgasseren det skjer. Frekvensen på smellene er økende desto mer motstand motoren får, men jeg har aldri gitt bånn gass, ettersom jeg er litt redd for at det skal begynne å brenne i luftfilteret (dersom det kommer flamme opp av forgasseren). Det er ikke sånn at det smeller i et sett, og det høres ut som om tiden mellom smellene er den samme, at det er et visst system (akkurat som om det skjer på en sylinder først, inntil motstanden blir såpass stor at den begynner på en annen sylinder også osv(eks: *smell*, to sekunder venting, *smell*, to sekunder, osv inntil jeg øker motstanden, da blir det kanskje *smell*, et sekund, *smell*, et sekund eller noe i den stilen)). Og det er ellers ingen stygge lyder fra motoren på noen måte, bortsett fra (ventil)tikkinga som jeg nevnte. Motoren går jevnt og pent på tomgang, og også på høyere turtall ved jevn fart eller myk akselerasjon.

 

Høres dette ut som rådebank? Altså: Popping av popcorn?

 

nei.....høres ikke ut som rådebank. Syntes du skal skru litt og se om du ser noe jeg..... jeg har fortsatt ikke funnet feilen på min....skal at av ventilene å se på de snart....

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjert barn mange navn.

Jeg synes du skal ta av lokket på fordeleren.

Så skrur du av rotoren.

Under der sitter det to lodd med fjerer.

Det er opptrekkslodd for framstilling av tenning proposjonat av turtall.

Sjekk at begge fjerene er hele.

Det er "trimkit" å få kjøpt. Tre par av forskjellig tykkelse.

Slik at du får opptimal opptrekk av tenning.

 

Vacum.

Se etter så du ikke har fullvacum, på fordeleren.

Mener betemt at den typen du har, skal ha delvacum.

Altså, det er vacum opptrekk kun ved åpning av gasspjeld.

Prøv deg fram på forgasseren.

Finn en vacum tilkobling som IKKE har vacum når bilen går på tomgang, koble fordeleren til den.

 

Hjelper ingen av delene, er jeg redd for at du har en brent insugsvantil.

Men det hører til skjeldenheter, at en insugsventil blir brent.

Det er som oftest eksosventiler som tar skade av varme.

 

Det som også må vurderes er.

Om det er byttet cam.

Har dem da fått alt " timet " riktig?

Står veiv og cam drev riktig?

 

Lykke til med feilsøking.

 

mvh

GMC 2500

Kjør diesel, bensin lukter python!

 

V8 Diesel Tech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår