eff Skrevet Oktober 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2004 Fikk en anmerkning på EU kontrollen: Forskjellig bremskraft mellom hjul på samme aksel større enn 30% av høyeste verdi - Bak. Noen som vet hvordan jeg ordner dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimoajajaj Skrevet Oktober 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2004 Tror det kunne vært en ide å i første omgang prøve å lufte bremsene, men du bør uansett sjekke om kalipperne glir lett på gliderne (eller hva det nå heter). Du har som kjent bare et stempel i kalipperne, og kalipperen skal derfor bevege seg når du trykker inn bremsa, slik at den bremseklossen som sitter ytterst mot hjulet også blir pressa mot hjulet med samme kraft som den klossen som sitter mot stempelet på den andre siden. Du må løsne selve kalipperen (kloa som det heter på fagspråket), det gjør du ved å løsne de to skruene (13 nøkkel mener jeg) mens du holder igjen på den sett mutteren som er en 15 nøkkel om jeg ikke husker feil). Du bare løfter opp kloa liksom uten å ta løs noe mer, så tar du ut glide-pinnene og gjør dem rene, jeg tok også å spraya litt WD 40 inni hullene i kalipperen og blåste med trykkluft for å få det rent også inni der, men husk å dekk til andre bremsedeler som ikke må få fett på seg før du blåser med trykkluft eller noe:). Så har du godt med grease inni hullene i kalipperen og så har du litt på selve pinnene. Se til at gummi mansjettene er hele, er det hull på dem vil det komme dritt inni gliderne og da vil du få problemenene tilbake fortere enn nødvendig. På mine kalippere bake så var begge gummi foringene helt ødelagt, men der gikk faktisk ingen av kalipperene tregt fordet.. litt pussig:). Derimot på var passat så var gummi mansjettene helt fine, men det var helt tørt inni. Er vell fabrikken som er gnien på grease?. Om det er tilfelle at kalipperen har gått tregt, så er det jo ikke usansynliga at klossene dine er skjevt slitt, vet ikke helt om dette har innvirkning på bremseeffekten? Skulle jo i teorien ikke ha noe å si, men hvem vet.. ?. Håper du kanskje fikk noe hjelp av dette.. :) OOPS , tenkte ikke så langt at du sansynligvis ikke har GTI og har derfor trommelbrems bake? Sorri ! Vellvell gjort er gjort:) Har ikke så mye peiling på trommelbremser.. Siter VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eff Skrevet Oktober 26, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2004 hehe, ja stemmer det, har bare en råtten 1,6l :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jettamaster Skrevet Oktober 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2004 det er mest sansynligt hjulsylindra som er slitte. det er dei som presser bremseskona i trommlana. viss du skifte dei så ville eg ha skifta på begge sider + alle bremserør bak. koster deg ca 2-300kr. og husk orginale bremserør er ikkje så dyrt hos møller. Siter -vw golf v 1,9 tdi (tddi) -vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v -vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip) -vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip) ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobias1600 Skrevet Oktober 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2004 kan vel begynne med å inspisere trommelene. er ikke så vanskelig å ta de av, kan jo hende at bremsene er helt brukt opp eller no. ville også prøvd lufting. hvis du skal ha av trommelen, må du først tappe av støvkoppen, så fjerne klipset foran mutteren, så skru av mutteren (24mm), også forsiktig dra av trommelen, husk å ta av håndbrekket. pass på at du ikke får dritt oppi der, er ikke bra med f.eks. sand i hjullager. kan også hende at hjullsylinder lekker bremsevæske pga dårlige pakninger.. Siter 1985 VW Golf II cl 1,6 1961 VW T-1 1200 deluxe 1,6 1986 VW Golf II cl 1,6 (hugget) 1972 VW T-2 Transporter Sika 2,0 (solgt) 1996 Citroën ZX 1,4i (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eff Skrevet Oktober 28, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2004 ok, men mener de sa på eu kontrollen at brekke funka bra, så d var ikke bremsene det var noe galt med..(?) måtte bare stilles siden det var forskjellig bremsekraft på hjula bak tror jeg.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jettamaster Skrevet Oktober 28, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2004 viss det er tromlana som er skeive så vile dei ha merka det på kontrollen. ta å jekk opp bilen bak. få ein til å sitta inne i bilen å holda bremsen nede. så prøver du å dra hulet rundt. brekket må vera av. viss du kan vri hjulet rundt så vil eg sei at hjulsylinderen er gåen. det kan ikkje vera bremsevæske på trommlana sidan du sa at brekket var fint. Siter -vw golf v 1,9 tdi (tddi) -vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v -vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip) -vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip) ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Oktober 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2004 hey! ta opp trommelene og sjekk det partiet som bremsebande tar borti når du bremser, om du forstå..? det skal være blankt.. hender ofte at dette ruster og da får du dårlig bremseeffekt... du bør også sjekke bremsebandene.. at de er ok. er alt dette ok så vet ikke jeg hva som er feilen :rolleyes: mvh Peri Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KooPa TropA Skrevet November 3, 2004 Rapporter Share Skrevet November 3, 2004 Jeg hadde samme problem på golfen min på en eu kontroll. Feilen var en hjulsylinder som lakk. Men dette fikk jeg beskjed om av verkstedet.. kan jo være at de ikke fant det ut, eller ikke ville si det til deg da... Husk også å stramme brekket så det tar likt på begge hjul, ellers vil det jo bli forskjell på bremseeffekten fordi at når du strammer brekket, legger du bremsebåndene inntil trommelen. Har du ikke "lekt deg" med trommelbremser før så se nøye etter hvor og hvilken vei alle delene sitter før du begynner å demontere. En håndbok er heller ikke å forakte. Men hvis du er HELT sikker på at "det måtte bare stilles" er det garantert brekket. Er det eneste man kan "stille" på liksom. Siter 2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat 2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobias1600 Skrevet November 4, 2004 Rapporter Share Skrevet November 4, 2004 Originally posted by KooPa TropA Jeg hadde samme problem på golfen min på en eu kontroll. Feilen var en hjulsylinder som lakk. Men dette fikk jeg beskjed om av verkstedet.. kan jo være at de ikke fant det ut, eller ikke ville si det til deg da... Husk også å stramme brekket så det tar likt på begge hjul, ellers vil det jo bli forskjell på bremseeffekten fordi at når du strammer brekket, legger du bremsebåndene inntil trommelen. Har du ikke "lekt deg" med trommelbremser før så se nøye etter hvor og hvilken vei alle delene sitter før du begynner å demontere. En håndbok er heller ikke å forakte. Men hvis du er HELT sikker på at "det måtte bare stilles" er det garantert brekket. Er det eneste man kan "stille" på liksom. er uenig der. trommelbremsene på golfen er selvjusterende, har ikke noe å si om brekket er stramt eller ikke. er vandringen på bremsevaier du justerer, ikke bremsesko, når du justerer håndbrekk. Siter 1985 VW Golf II cl 1,6 1961 VW T-1 1200 deluxe 1,6 1986 VW Golf II cl 1,6 (hugget) 1972 VW T-2 Transporter Sika 2,0 (solgt) 1996 Citroën ZX 1,4i (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet November 4, 2004 Rapporter Share Skrevet November 4, 2004 enig der... trommelen skal ha selvjustering... brekke skal ikka ha noe å si her i det heletatt... trør du på bremsepedalen er det hydrolikk som styrer kraften, brekket er wier... peri Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.