Gå til innhold

Sveise Grenrør til Mazda 929 V6

Ranger emnet


Guffen

Anbefalte innlegg

Originally posted by Guffen

Noen her som er flinke til å sveise..?

 

Har en mazda 3.0l v6 (929) som jeg vurderer å sette turbo på, men...skulle ha sveisa grenrør (eller manifold). Tenkte på to stk audi 1.8t turboer.

 

Noen som kan hjelpe?

 

Mvh Steffen

 

Jeg har gjort dette selv og for å si det på en pen måte!! FY faen for et herk!!!! Er mye arbeid, men det jeg annbefaller er å bruk de gamle manifoilene og sveise om de. ER ikke så mye arbeid det. Ikke prøv å lag ny vis du ikke er skilled sveiser da. :P

hehe..

wrrooommmm prrrrrrr wroooomm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjøre mye av jobben selv med et vanlig MIG/MAG apparat og middels sveisekunnskaper. Mesteparten av jobben når man skal lage et grenrør er å kappe til benn og line røra slik at turbon blir stående fornuftig, og så punkte alt sammen. Selve TIG-sveisinga av rørskjøtene kan du la en sveiser ta.

 

Det første man gjør er jo å lage flensen mot toppen og turbon (turboflense kan man i mange tilfeller få kjøpt ferdig). Det å kappe og sveise i originalmanifoler kan være problematisk da disse ofte er i støpegods, som er vrient å sveise og lett sprekker når de blir varme pga indre spenninger. Dersom du har/finner grenrør i stål med egna flenser mot toppen kan du jo ta utgangspunkt i disse.

 

Vær også nøye på hva slags rørbenn du bruker. Rustfritt SS2353 eller varmefast stål ("trykk-kjelerør") egner seg. Dette er viktig da du ikke vil at glødeskall skal løsne og ødelegge turbinhjulet.

 

Twin-turbo på en 929! Høres "artig" ut :D

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår