Gå til innhold

Ø : Forklaring på disse boblene

Ranger emnet


VeilSide

Anbefalte innlegg

Ja ... noen står det 1300 på, andre 1302S og gjerne noen med 1500. Hva er forskjellen?

 

Jeg har begynt å leite litt etter en av disse runde krabatene og gjerne lure på diverse mods. Men først vil jeg vite hva som er hva med tanke på ett eventuelt kjøp.

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1302 og 1303 har Mc Person forstilling. S er med 1600 motor og da skal dem ha skivebremser foran.

1300S er en 1300 med skivebremser foran, 1600 motor og gamle typen forstilling. (torsjon)

1200, 1300 og 1500 er motorstørrelsen.

I tilegg finnes mange andre utgaver som f.eks 1303S BIG med trepaneler i dashbordet, Jeans som er levert med sorte hjulkapsler og litt sært interiør.

Du finner ganske mye mer her:

 

http://forum.vw2you.com

 

http://www.volks.org

 

http://www.vwcarconsult.no

 

http://www.oslovwclub.no

 

http://www.vwacb.com

 

http://www.hotshop.as

Proud member of: Der Volkswagen Schnellfahrers

http://dvs.skynetblogs.be

-73 1303RS

-13 Polo WRC edition

-15 Octavia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha deg på boble håper jeg du kun tar den ut på sommeren.. for det er ekstremsport å bruke de på denne tiden av året :rolleyes: har kjørt 1975 vw 1302 med 1600-motor i et par-tre uker nå.. (det er litt artig, men egentlig bare fordi jeg må bytte aksel på forden). Bobla blir aldri varm. Den dugger ALLTID (noen partier på frontruta blir duggfrie etter 10 min.). Den eier ikke støydemping. Bruker litt bensin. Låsene fryser (måtte varme opp chrome-håndtaket med lighter i dag!), og du må skrape både innsiden og utsiden av ruta. Godt de designa bilen slik at frontruta sitter midt opp i trynet på deg.. tenkte vel på at det blir enklere å fjerne dugget .. :D

 

Flyttet Sierran 10 meter her om dagen, og jeg var i himmelen igjen!

Utroolig komfort i den MÅ jeg si :D helt seriøst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe .. jeg har hørt mye rart om de bilene der vs kulde/vinter så det er en sommerbil jeg har tenkt på her ja.

 

Det som jeg vil ha som utgangspunkt er en av disse runde som Germanlook har i sort :rolleyes: med lite rust. Resten blir prosjekt.

 

Men hvordan er det med fasong vs årsmodell? Noe som skifter mellom modellene? Eller er dem like hele linja ut?

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun 1303 / 1303S som har buet frontrute. (sånn som min)

De ble produsert fra juni/juli 1972 og frem til 1976 hvis jeg ikke husker feil.

Cabrioletversjonen ble produsert frem til 1980.

 

1302 / 1302 S kom vel i 1970 og har også MvPherson forstilling, men ikke buet frontrute.

Proud member of: Der Volkswagen Schnellfahrers

http://dvs.skynetblogs.be

-73 1303RS

-13 Polo WRC edition

-15 Octavia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bygge deg en german looker så kjøp ei 70-talsboble, -02 , -03. Ikke så farlig med motor og bremser da du sikkert skal ha større motor og trenger nye bremser, slenger du på no skiver med porsche boltmønster.

 

Alle 1302 og 1303 har også 12v, rette lykter, IRS bakstilling og mcpherson forstilling, kraftigere støtfangere enn de gamle, har kortere panser osv. akkurat etter -67 var det vel kun 1200 som kom med de gamle fangerne, 6v, liggende lykter, 1500 kom også med skivebrems.

 

Mitt råd er å kjøpe seg en pre -66 og bygge seg en resto, mye artigere :P, neida, smaken er som baken.

 

 

Står litt om de forskjellige modellene her: http://www.airborn-vw.com/boble.htm

 

Norsk vw forum: http://www.vw2you.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor er ikke akkurat mit felt hehe, men du kan velge mellom å bygge deg en stor luftkjølt motor eller sette i en vannavkjølt motor. Luftkjølt er helt klart dyrest om du skal ha skikkelig gromme saker og vannavkjølt er billig men trenger noe mod av motor rom etc tror jeg. Så lenge du har penger nok osv er det nok ingen grens for hvor mye krefter du kan stappe inni den.

 

Dette kan de på vw2you :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Må bare dra opp igjen en gammel tråd :D

 

Har fremdeles ikke gitt opp dette med å en gang eie en boble. Var å så på en sist uke av type "prosjektboble". Så jo ut som om det var relativt lite rust, dog må en kanal byttest ut på venstre siden (lokal ekspert sier dette er grunnet på venstre siden fyller en på bremseveske og etter mange års bruk blir dem bare slikt).

 

Er en 74-mod jeg har sett på. Den står forsåvidt i deler men det følger med endel små "gromsaker".

 

Det som jeg lurer mest på er hva ligger andre prosjekter på i pris? I mitt tilfellet så følger det aller meste med, komplett kit, 2,1 wasserboxer som dog sikkert trenger litt modding for å passe på girkassa og ett par sett felger. Som sagt så var det relativt lite rust men denne ene kanalen som viste. Glemte jo selfølgelig å se på traversen fremme når jeg så på den (viste ikke det var også en del jeg burde se på).

 

MEN jeg trenger litt prisindikasjoner og gjerne andre eksempler på hva andre prosjekter koster. :???:

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg titter litt rundt på Autodb så ser jeg at prosjekter kan gå fra noen få lapper opp mot 10 000,-. Prosjektet jeg har sett på ligger gjerne litt dyrere i pris enn de som ligger på nettet. Er det sånnt det bør følge med masse, masse, MASSE gromme deler om den skal være verdt over 10k? Som sagt så virka det som om bilen hadde meget lite med rust og det følger med deler som gjør at den etter den er ferdig så vil den nok vekke endel oppsikt ;)

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av hva som følger med bilen som setter pris.. En trimmet motor er svindyr ny + eventuelle hvilke felger som er med.. Årsmodell og rust ikke minst er jo hvertfall viktig.

 

Bobler blir mer og mer attraktive å ha, folk begynner å vil ha de stilfulle vognene igjen :) Men da stiger også prisene ;)

2000 VW Passat TDi 4-motion

2001 Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår