Ideal Skrevet Desember 15, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2002 Satt og så på "A Car is born" på discovery, da pleier de å ha innslag midt i programmet, fra litt av hvert.. så var det om en såkalt kit-car en kar hadde bygget seg. Hekkmotor, bilen veier nesten ingenting (600kg?), og 1400cc motor på 110 hester. -Linken til GTM Libra testen har gått ut på dato, så nå fjerner jeg den slik at dette ikke blir misvisende informasjon- -edit Det er jo også en hel haug med andre kit-cars på markedet da, starter vel på rundt 25.000 for de rimeligste. Så kommer da kjernen av saken.. i Norge ville det vel ikke vært mulig å gjennomføre et slikt prosjekt, de ville vel kreve noen slags engangsavgift som var helt sinnssvakt høy? Siter "The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994 "Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TAm Skrevet Desember 15, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2002 Har sjekket litt om dette. Hadde tenkt å bygge en AC Cobra. Myndighetene krever i tillegg til alla avgifter som om det var en ny bil , kræsj testing evt dokumentasjon på at bilen tilfredstiller alle dagens krav. Dvs at det tilnærmet er umulig å få skilter på en kit car i dag i Norge :-( Siter Imponert...men ikke overrasket. Låven racing. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriz CivicMan ;) Skrevet Desember 15, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2002 D vil jo egentlig si at du må bygge mange da, siden du måtte ha krasj-test osv...SKAM !! Siter 92 Civic: Remux Exhaust, Green Air Filter, MOMO Tornado ratt & Momo pedaler. ..:: Honda Power ::.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pacmania Skrevet Desember 15, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2002 Mania kit car Det er en bil som er bygd på boble understell(!) ser ut som en veldig morsom bil.. er visst flere av dem i sverige men tviler på at det er noen i Norge.. :( Siter Mazda mx5 -91 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ideal Skrevet Desember 15, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2002 Men.. la oss si at man henta selve "donor-bilen" fra England, i England er det slik at hvis du bruker minimum to "major components"`(f ex girkasse og rattstamme, etc) fra donor-bilen, så vil du kunne få en aldersbetinget registrering, som "majorly converted vehicle", altså som originalbilen bare var ombygget, såvidt jeg har forstått det. Hvis jeg har misforstått dette rett, så vil jeg da altså kunne registrere en evt Gtm Libra som 'f ex 88 modell kraftig ombygget MG Metro? Hvis bilen da er registrert og godkjent i England, kan de vel ikke nekte meg å ta den inn i landet og få den registrert - og hvis den da er en 88 modell, vil jo avgiftene bli til å leve med, siden kjerra bare veier 600kg og har 1400cc motor? Da kunne det jo teoretisk sett bare være å skaffe en engelsk donor-bil, sende bilen over med ferga til Newcastle når den er ferdig og registrere til man blir blå? Hvis noen har innsyn i dette, så håper jeg de åpner kjeften NÅ :) Siter "The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994 "Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Coopervan Skrevet Desember 15, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2002 Det går nok ikke :( En bil som er godkjent i Englan er ikke nødvendigvis godkjent i Norge fordi den ikke er TUV-godkjent. Derimot hvis du kjøper en som er godkjent i Tyskland har du store sjangser for å få den godkjent i gamlelandet fordi den er TUV-godkjent :) F.eks. kan du få kjøpt Caterham med motorsykkelmotor i England :D , alt i fra et byggesett til en komplett bil, denne vil være godkjent i UK, men ikke i Norge fordi den ikke er bra nok på avgassutslippene i tillegg til at den ikke er TUV-godkjent. Siter 1973 Mini Van 1988 Pug 405 MI16 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Coopervan Skrevet Desember 15, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2002 PS: Det sies at TUV er enda strengere når det gjelder godkjenning på slike "rare" ombygninger enn Statens Veivesen ;) Med andre ord tviler jeg på at du får tak i så mye Kit-Cars i Tyskland. En type Kit-Car som er lovlig, utrolig nok, er Porsche 356. Denne blir bygd på bobleunderstell. I f.eks. Sverige er det "bare" å løfte av boblekarosseriet og sette på det ny, men i Norge må man ha det gamle under det nye. Dette er hva man kan kalle et smutthull, for bilen er fortastt en boble i og med at litt av karosseriet er på plass :D Siter 1973 Mini Van 1988 Pug 405 MI16 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cosworth Skrevet Desember 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2002 Det som er litt interessant er at også i England har det blitt MYE mer krevende å bygge bil selv. I det nest siste programmet i denne serien på Discovery så viser de fra SVA(Single Vehicle Approval) testen som må utføres. Kontrollen her til lands blir peanuts i sammenligning..... I tillegg så kreves det dok. på bilbelteinnfestning etc. Mange av bilene(eks. Westfield Super Seven kopi) selges også bl.a. i Tyskland der det kreves dok. på kollisjonsegenskaper etc. Dette har ført til at en del Kit Car produsenter har latt sine kit gjennomgå slike tester!! Dette gjelder jo i utgangspunktet biler som er FERDIG bygd av Kit Car fabrikken, men det er jo stort sett skruing som gjøres hjemme i garasjen, så forskjellen bør ikke bli så stor..... Dette åpner for at en kit car kan godkjennes, MEN og det er et men....I england får du lov til å kjøre med gammel motor, I Norge og Tyskland etc. så kreves motor som tilfredstiller dagens krav, støy må måles etter at du har bygd bilen etc...... OG tollvesenet skal ha den samme avgiften som om du kjøper en ny bil i forretning(en kit car er jo egentlig en ny bil så det er jo egentlig rett...) Dvs. at dersom du bygger en Cobra så blir det VELDIG dyrt(stor motor-høy effekt-forholdsvis høy vekt). Bygger du derimot en liten super seven kopi så blir det billigere(liten motor- lave effekt- lav egenvekt) Watch this space.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsmx5 Skrevet Desember 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2002 Jeg har en godkjent kitcar bygget på bobble bunn med golf 1 gti motor veier 560kg Siter 1992 skyline R32 1994 s13 gpsports driftebil x1992 mazda mx5 turbo x1991 nissan 200sx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirus Skrevet Desember 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2002 Originally posted by larsmx5 Jeg har en godkjent kitcar bygget på bobble bunn med golf 1 gti motor veier 560kg Få se noen bilder! ;) GT40? Siter Thomas Bil-bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsmx5 Skrevet Desember 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2002 Originally posted by famir Få se noen bilder! ;) GT40? lingner ikke mye på gt40, har bare et dårlig bilde skal ta noen ordenlig bilder en dag å legge ut. Siter 1992 skyline R32 1994 s13 gpsports driftebil x1992 mazda mx5 turbo x1991 nissan 200sx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsmx5 Skrevet Desember 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2002 gg Siter 1992 skyline R32 1994 s13 gpsports driftebil x1992 mazda mx5 turbo x1991 nissan 200sx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmer Vegar Skrevet Desember 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2002 Rulatoren til venstre står klar ved trappa når du skal kroke deg over til kjerra!! :D :D Siter 95`328coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
coiter Skrevet Februar 12, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2003 Originally posted by Coopervan Det går nok ikke :( En bil som er godkjent i Englan er ikke nødvendigvis godkjent i Norge fordi den ikke er TUV-godkjent. Derimot hvis du kjøper en som er godkjent i Tyskland har du store sjangser for å få den godkjent i gamlelandet fordi den er TUV-godkjent :) F.eks. kan du få kjøpt Caterham med motorsykkelmotor i England :D , alt i fra et byggesett til en komplett bil, denne vil være godkjent i UK, men ikke i Norge fordi den ikke er bra nok på avgassutslippene i tillegg til at den ikke er TUV-godkjent. Hva med Kitcars som blir TUV godkjent, dvs både rammer og andre deler som finnes i kitcar pakken. Eneste den krever for eksempel er en Honda Acoord 1990-1993 som donor bil, for motor og andre ting. Ville da ikke en norsk registrert Honda Accord tilfredstille dei krav om avgassutslipp og støy, samtidig så ville kitcar pakken være TUV godkjent. Hvordan ville det ha påvirket en godkjenning i Norge, hvis man bygger den selv liksom? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Februar 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2003 I Norge har vi dessverre noe som kalles oppbyggingsavgift. Den utløser også masse andre krav i tillegg til selve avgiften. Dette pga at oppbyggingsavgitft brukes når en ombygging er så omfattende at det betraktes som en ny bil. Kravene (krasjtest, bilbelter, lys, lyd, utslipp osv)er tatt opp tidligere i tråden så de lar jeg ligge. Kan legge til at størrelsen på oppbyggingsavgiften er svært tilfeldig, da det heter at avgiften skal være lik ”tilsvarende biltype” uten å utdype hva som skal legges til grunn i en sammenlikning. Tenk deg at du bygger en liten og sprek cab og ikke vet om Trafikkstasjonen legger til grunn avgift som på en Mazda Miata eller eller en Chevrolet Corvette! Jeg bygger hotrod for tiden. Prosjektet er godkjent hos det lokale ’tilsynet. Derfor vet jeg litt om problematikken rundt disse tingene. Se for øvrig hjemmesiden min på http://home.online.no/~staalgi/index.cfm Det enkleste er å bruke en bil med separat ramme som utgangspunkt, da det er lettere å skille hva som er chassis og hva som er karosseri. Finnes mange knalltøffe kitcars som f.eks bygger på de stygge sene 70-talls Malibuene man får kjøpt i dag for 20.000,- Der får man stor motor og svært gode modifiseringsmuligheter på kjøpet. Reglene hos meg ble grovt fortalt tolket slik: Hvis jeg skulle endre rammen måtte karosseriet beholdes minst 50% orginalt. Skulle jeg endre karosseriet over 50% måtte rammen med drivverk, motor osv beholdes orginalt. Dette er en tolking som stor sett deles av både AMCAR og NoSRA. Siden jeg hadde en orginalt ramme og et orginalt karosseri på mitt objekt var det greit for meg. Ikke spør hva de vurderer til over eller under 50%. Det vet de ikke selv! Med en kit-car skulle en tro denne tolkingen vil gi rom for karosseribytte dersom understell og drivverk beholdes orginalt. Vær også oppmerksom på at flere norske kit-cars og hotrodder er godkjent i flere omganger der en modifisering av motor og hjuloppheng er gjort etter at den ble godkjent første gangen. Dette er helt lovlig og godtas av de aller fleste ’tilsyn. Et annet problem er at tolkingene varierer strekt fra ’tilsyn til ’tilsyn. Bergen f.eks er kjent som de mest håpløse, mens både Oslo, Trondheim, Tønsberg, Hokksund og Skien har vært borti dette noen ganger nå, og dermed har en linje de legger seg på. Tenker da spesielt på hot rods. Når det gjelder boble understell med Porsche Speedster karosseri, er den muligheten så vidt meg bekjent stengt pga at boblechassiet må kortes for at Speedster karosseriet skal passe. Da byttes karosseriet og understellet endres samtidig. Lurer på hvor lenge det går før en luring får godkjent ei korta boble først og så i neste omgang bytter til speedester-karosseriet! Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg