Gå til innhold

Kit-car?

Ranger emnet


Ideal

Anbefalte innlegg

lite eksempel på norges tja. Typiske Politikk !!

 

I englad så får man en Catheram Super Seven kit car for ca 60k

 

I sverige så kan man ha den inn i landet og ferdig bygget og registrert for ca 90k !

 

Mens her i bonde norge så kommer den samme Super seven som i sverige stod ferdig på veien til 90k på 370000 HVIS den blir godkjent !!!!! Hvordan i svarte helvete kan dem forsvare dette ????

 

:mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Problemet hos våre myndigheter er at de har kjørt seg selv inn i et hjørne: Den delen av befolkningen som hyler mest om penger til alle mulige og umulige merkelige tiltak har vært den viktigste velgergruppen til det tradisjonelt største partiet. Skatter har dermed måttet øke hele tiden for å holde tritt med utgiftsøkningen. Siden 1992 har det i snitt blitt ansatt ca 20 flere i staten – per dag!

Det har ført til svært høyt kostnadsnivå: Høye skatter har ført til høyere priser som har ført til krav om høyere lønninger osv.

Når det kommer til det å bygge bil selv er myndighetenes ”problem” av en velbygd kitcar/hotrod vil bli ”unaturlig” billig (når de ikke regner inn timeprisen, noe som bare viser at det de egentlig vil er kun å karre til seg avgiftskroner.)

I 1992 ble det oppdaget at noen tjente penger på å kjøpe norske vrak, spesielt av MB Gëlanderwagen, importere tilsvarende bil med masse ekstrautstyr fra Tyskland som delebil, bytte over litt komponenter og delebilen ”tok over” identiteten til vraket. Bilen ble godkjent og solgt med fortjeneste. Det var helt lovlig, siden det ikke var noe minstekrav om hvor lite deler man måtte ha med fra vraket. Og huff huff noen tjente penger på det! Fy og fy! Etter etpar episoder av denne art som gikk over grensen for svindel hadde myndighetene påskuddet de trengte for den utrolige oppbyggingsavgiften. Den mest vanvittige avgift som noen gang er klekket ut. (Av Ap’s ”avgiftspolitiske talsmann” som for øvrig selv har hobbybil. Riktignok noe lite puslete gammelt Østeuropeisk noe, så vidt jeg vet.)

Og hva har svenskene gjort for å unngå svindel? De har ett og slett sagt at oppbygging av kitcars/hotrods ikke kan gjøres på kommersiell basis! Enkelt, greit og bilhobby folket ble ikke rammet! Lugubre verksteder som kunne tenkes å drive med slikt, holder seg da unna.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Problemet hos våre myndigheter er at de har kjørt seg selv inn i et hjørne: Den delen av befolkningen som hyler mest om penger til alle mulige og umulige merkelige tiltak har vært den viktigste velgergruppen til det tradisjonelt største partiet. Skatter har dermed måttet øke hele tiden for å holde tritt med utgiftsøkningen. Siden 1992 har det i snitt blitt ansatt ca 20 flere i staten – per dag!

Det har ført til svært høyt kostnadsnivå: Høye skatter har ført til høyere priser som har ført til krav om høyere lønninger osv.

Når det kommer til det å bygge bil selv er myndighetenes ”problem” av en velbygd kitcar/hotrod vil bli ”unaturlig” billig (når de ikke regner inn timeprisen, noe som bare viser at det de egentlig vil er kun å karre til seg avgiftskroner.)

I 1992 ble det oppdaget at noen tjente penger på å kjøpe norske vrak, spesielt av MB Gëlanderwagen, importere tilsvarende bil med masse ekstrautstyr fra Tyskland som delebil, bytte over litt komponenter og delebilen ”tok over” identiteten til vraket. Bilen ble godkjent og solgt med fortjeneste. Det var helt lovlig, siden det ikke var noe minstekrav om hvor lite deler man måtte ha med fra vraket. Og huff huff noen tjente penger på det! Fy og fy! Etter etpar episoder av denne art som gikk over grensen for svindel hadde myndighetene påskuddet de trengte for den utrolige oppbyggingsavgiften. Den mest vanvittige avgift som noen gang er klekket ut. (Av Ap’s ”avgiftspolitiske talsmann” som for øvrig selv har hobbybil. Riktignok noe lite puslete gammelt Østeuropeisk noe, så vidt jeg vet.)

Og hva har svenskene gjort for å unngå svindel? De har ett og slett sagt at oppbygging av kitcars/hotrods ikke kan gjøres på kommersiell basis! Enkelt, greit og bilhobby folket ble ikke rammet! Lugubre verksteder som kunne tenkes å drive med slikt, holder seg da unna.

 

Så når jeg nå bygger ny motor så skal jeg egentli betale avgift på den ? selv om at det bare er utgifter fra før og at jeg ikke har planer om å tjene noe på den ??? :eek:

 

:mad: :mad: :mad:

 

stortings folk er merklige dyr. :rolleyes:

 

de sitter da faktisk på stortinget og tror at bilhobby+hk=dødsulykker eller.no ??? må da være en sånn formel de går etter ??

 

kan ikke noen her stille til valg ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige har de en spesiell forsikring for ombygde biler/mc, såkalt entusiast forsikring. Dette gjør at de har bra ulykkes statistikk på denslags. Ombygde kjøretøyer har lavere ulykkesfrekvens enn resten av bil/MC-parken og MY lavere enn typiske ungdomsbiler SELV OM man korrigerer for at disse kjøretøyene ikke brukes om vinteren, ikke særlig mye til nyttekjøring mm.

 

I Norge er det dessverre omvendt. Min teori er at i Norge er bilmiljøet umodent fordi det er holdt nede av vanvittige bestemmelser. Man må liksom være litt harry, kverulerende og villig til å "gå på grensen" på både det ene og det andre for å bygge bil/mc. Den mennesketypen er kanskje mer ulykkesutsatt?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror det at hvis jeg bygger en replica av en AC cobra feks. så hadde jeg kjør VELDIG forsiktig på gatene osv. Enn feks i en annen billig bil. sierra feks. ? :rolleyes: noen som ser feilene i dette eller ?

 

det skulle vært sånn at disse sierraene osv som er gammle hauger som ungdom har råd til. disse skulle ikke gått i samme forsikrings gruppe som feks en kit car. og da heller ikke samme avgifts kategorier som disse.

 

hmmf... *sukke oppgitt og riste på hode*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige er en selvbygd bil å betrakte som en prototype. dvs at godkjenningen av bilen er nært knyttet opp til eieren og forsikringen er helt egen for den spesielle bilen. Selges bilen må den gjennom en ny godkjenning fordi biltilsynet av erfaring vet at slike biler endres svært ofte ifm eierskifte. Tror ikke det er store greiene, men bare for å forsikre seg om at neste eier ikke bygger noe helt ubrukbart av bilen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Reglene hos meg ble grovt fortalt tolket slik: Hvis jeg skulle endre rammen måtte karosseriet beholdes minst 50% orginalt. Skulle jeg endre karosseriet over 50% måtte rammen med drivverk, motor osv beholdes orginalt.

Dette er en tolking som stor sett deles av både AMCAR og NoSRA.

Siden jeg hadde en orginalt ramme og et orginalt karosseri på mitt objekt var det greit for meg.

Ikke spør hva de vurderer til over eller under 50%. Det vet de ikke selv!

 

da jeg tenkte på en K1-Attack, som er så vidt jeg vet den eneste kit-car som arbeider med TUV godkjenning.

 

i den kit pakken så er ramme og karosseri originalt fra dem. så ingenting av det skal endres i noen som helst form. som sannsynligvis begge deler blir TUV godkjent, hvis det går i orden.

så den forstand så er det ikke en gammel bil jeg vil bygge om, men en ny bil jeg vil bygge opp, med noen deler fra en gammel honda.

 

den andre er uoriginale utstyret kommer fra honda, som er motor og girkasse, hele driv-verket kan man si, fra motor til akslinger og pedaler,samt en del andre småting, blant annet vannpumpe, tenningsnøkkel system, sikringsboks, batteri instrumentpanel, varmeapparat etc.

 

spørsmålet er hvordan skal man tolke det i den forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når/hvis du kommer så langt at du har et konkret objekt i sikte tar du kontakt og lodder stemingen hos din lokale trafikkstasjon. Ofte vil du kjapt få inntrykk av om det er bare å glemme eller om de er til å snakke med. Ikke prøv å lure de. Det taper du bare på til senere. Vær også forberedt på å tilpasse prosjektet ditt noe dersom de ikke godtar alle planene dine. Husk også på at dersom du f.eks bruker en 85 modell Honda som grunnlag og regner med å gjøre så lite at bilen fortsatt vil være en 85 Honda i reg.papirene, så må den tilfredsstille alt av regler som gjaldt i 1985. Det innebærer belter, E-merkede lys, avgasskrav, lydkrav og masse dill. Av den grunn er det lettere å bruke en norsk gammelbil som grunnlag, siden det da vil være tilsvarende gamle regler som legges til grunn for godkjennelse av prosjektet. Denne måten å tolke regler for ombygging på, gjøres også i Sverige for "ombygd fordon" i motsetning til "amatørbygd fordon" som vi har snakket om tidligere i tråden (Altså oppbygging av en helt ny bil.)

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir så frustrert at Norge skal være så vanskelig på dette opplegget her, må jo nesten være jurist for å kunne tolke reglemanget korrekt.

 

så i seg selv, en k1 bygging ville i praksis være et umulig prosjekt, da det i grunnlag av det er oppbygging av en ny bil, med gammel motor/drivverk, i motsetning til ombygging av en gammel bil.

 

siden problemstillingen min er at kit-car konstruksjonen er basert på en "custom made" ramme som er bygd spesifikk for denne typen bil, og kan ikke bygges på noen andre eldre rammer av andre biler, selv om rammen skulle bli TUV godkjent.

 

ut fra dei opplysninger jeg har innhentet angående deler av denne kit-pakken, så er både bilbelter, og lys og annet dill tilfredstillende til dei krav Eu stiller, at hver del følger dei standarder og krav som er satt til dei delene.

 

Hva er beste måten å fremvise dette prosjektet for biltilsynet?, med imponerende tekniske oversikter osv.

 

nå er sannsynligheten for at jeg ikke vil kunne komme i gang med å bygge før tidligest neste år uansett, men planen var å bruke resten av dette året og sørge for at jeg kan hive flere titalls tusen kr ut vinduet, vel lykkelig at det ikke er bortkastet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det finnes, ta kontakt med en Norsk Kit-car kklubb og få uttalelse om hvor bra og seriøst "ditt" kit-sett og dine planer er. Hvis ikke det finnes i Norge, så har sikkert svenskene en slik klubb. Poenget er å få en som det norske 'tilsynet anser for å være en med ekstra peiling OG som er rimelig objektiv til å uttale seg positivt om dine planer og det kit'et du vil bruke.

Hvis det er TÜV-godkjent må det da kunne gå an å få tak i den godkjenningen fra Tyskland for å legge ved søknaden? Få en til å overstte fra Tysk og legg ved både tysk og Norsk uttalelse, gjerne med stempler med "godkjent kopi" osv på.

Ha i bakhodet at de fleste tilsynsmenn har hørt masse (og SANNE) skrekkhistorier om biler "forsterket" med gamle vinkeljern, gjerde stolper osv. Og jeg vet også om amerikanske rodder som er importert og forsøkt godkjent med ombygginger utført med ca 9 i promille eller noe sånt.

Du må hele tiden utstråle SERIØSITET! Håndskrevne brev er fy fy bortsett fra evt håndskrevne attester og vedlegg selvfølgelig.

Vær forberedt på å svare på vanskelige spørsmål der de vil teste om du har tenkt gjennom planene dine.

Mange 'tilsyn er også ganske lei av å bruke masse tid på å behandle og godkjenne diverse søknader om ombygging, for deretter å få beskjed om at prosjektet er gitt opp eller solgt.

 

Du kan også ta en telefon til 'tilsynet i Trondheim. De har visstnok en egen mann på fagområdet ombygde biler. Kanskje han kan veilede deg litt før du ringer ditt lokale 'tilstyn.

American Car Club Norway (ACCN) blir av mange sett på som en harrytass-klubb. Dette er helt feil. De er vanvittig seriøse. De har egen teknisk avdelig med to heltidsansatte, hvorav den ene i en årrekke jobbet ved 'tilsynet i Trondheim nettopp med ansvar for godkjenning av ombygde biler. Kanskje han svarer på noen spørsmål også, selv om du ikke spør direkte om amcar?

Da har du litt i ryggen før du ringer og lodder stmningen hos ditt lokale 'tilsyn.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er en mail oversendt til amcar.no så man håper man kan få et positivt svar tilbake fra dem på denne problemstillingen.

 

fra det jeg har sett å lest, så kan jeg ikke se om der er noen norske kit-car klubber.

 

en av tingene er også det at kittet er så nytt, at det finnes ingen bygde utgaver av den enda,utenom prototypen. men der er noen i engelske forum som jeg har lest har bestilt dette settet, og jeg følger med der på hvordan det blir. For jeg skal bruke en lang stund på å finne ut mest mulig og være 100% sikker i min sak. for det er tross alt en del penger man skal ut med, og da er det ikke bare norske lover man må punge ut for, men for bilen og alt utstyr man må kjøpe i tillegg.

 

Men jeg er dønn seriøs på å bygge meg en slik bil hvis det er mulig, ikke drikker jeg alkohol heller i noen særlig grad.:)

Jeg har ingen planer om å begynne på et slikt prosjekt både av timer og penger, at jeg ikke vil fullføre det, for så mye penger har jeg rett og slett ikke..

 

Er vel mest det at jeg holder på slik nå, for å finne ut mest mulig hvordan andre personer har hatt forhold til biltilsynet slik at når jeg selv engang trapper opp med dem, så finnes der hvertfall håp.

 

så nå sitter man og venter spent om amcar kan svare på henvendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Var en artikkel for en stund siden om en mann som hadde tatt steget fullt ut og styla Calibra'n sin med Catano stylingen fra Rieger. Som kanskje noen vet, så innebærer dette at han måtte bredde bilen ganske mye bak, og bytte akselen eller noe sånn.

Bilen ble da bredere enn det stod i vognkortet. Han byttet også ut motoren med 117 hk til en motor med 170 hk.

Han måtte da betale over 200 000,- i avgifter, fordi vegvesenet godtokk ikke at han sa han hadde ombygget en bil, men de sa at det var så mye gjort, at det var en ny bil..

Ganske sykt egentlig =|

 

Slenger med en link til artikkelen jeg fant :)

http://www.ba.no/63/13/58/7.html

Btw, han vant over biltilsyntet. Sjekk her:

http://www.ba.no/65/11/37/8.html

 

Kult å øvelseskjøre i den kjærra da :D

-Mercedes Benz 190E 2.3 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enden på den visen ble at bilen ble definert som ombygd (dvs ikke ny bli) etter litt klaging frem og tilbake. og han måtte bare betale avgift for ekstra hk og vekt. i tillegg fikk "Kongen på Spelhaugen" (biltilsyn-duden) passet sitt påskrevet av veidirektoratet (eller samferdsels-departemanget eller noe slikt.. husker aldrig sånne navn.), to andre biler ble også "reddet" i samme slengen.

 

"fagansvarlig" for biltilsynet i bergen er beryktet for å legge all sin energi og prestige i å få avskiltet biler som er stylet. selv om

bilene strengt tatt er i utmerket og forskriftsmessig stand.

derav biltilsynet i bergen sitt noe frynsete rykte når det gjelder godkjenning av biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår