Gå til innhold

Vifte, Termobryter og toppakning?

Ranger emnet

dannkape

Anbefalte innlegg

Har en '82 Golf. For ca 2 uker siden skifta jeg termobryter for radioatorvifta. (Etter en periode hvor vifta først ikke ville gå av, selv når det var "kaldt", for så å ikke gå på, selv om vannet kokte.)

Nå ser den jammen til å ha gått igjen! (Har både skjedd at den blåser kaldluft, og latt vannet koke... og innimellom så den ut til å funge greit)

Da jeg var innen bilen "stamverksted" (for tidlige eiere) og forklarte situasjonen, "hosta" fyten noe om mulig gåen toppakning, noe som jo ville koste 4-5000kr....

Kan det virkelig ha noe med toppakningen å gjøre? Vifte/termobryter er jo tross alt rimelig primitiv, og ser jo ut til å kun være koblet til batteriet.

<><

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at vannet koker da, og at det ikke bare er trykket som gjør at det bobler over? Er toppakningen gåen / sprekk i toppen, kan ekspansjonstrykket fra sylinderne lure seg over i kjølevannet, og det kan se ut som om bilen koker. I så fall har det ingenting å gjøre med termobryteren.

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olja er fin og svart. (Om enn noe nær, men fortsatt over, minimums-merket.)

...Hvis jeg "pumper" på slangen mellom motor og radiator hører jeg et pfffft fra (eller nær) påfyllingslokket på radiatoren. Kan det være så enkelt at det er lekasje der, og dermed ikke nok trykk?

(Jeg får bare hørt dette når motoren er av, ettersom pffft'et er så svakt...)

(Fortsatt ingen for forklaring på hvorfor vifta også har gått på "kaldtluft"??)

<><

Lenke til kommentar
Del på andre sider