Gå til innhold

Breisladdern: Volvo242 - Prosjekt RetroTurbo

Ranger emnet


Breisladdern

Anbefalte innlegg

Tenkte det var på tide å lage en liten oppsumering av alle de småtrådene jeg har slengt ut om denna bilen.

 

Info om bilen da jeg kjøpte den:

 

Årsmodell: 1975

Motor: b20

Effekt: 82hk

Kmstand: 220 000km.

Farge: Rød (fargekode og navn kommer) Nylakkert høsten 2003.

Karosseri: 2 dørs "sportscoupe" :D

 

Først var den tenkt som bruksbil, men etterhvert fikk jeg større planer. -Den var jo veteran snart. Kan ikke kjøre i hjel den da.

 

Så diverse "grom" deler blei skaffet:

 

*-Servostyring.

*-Senkesett, Lesjøfors 45mm.

*-DeCarbon dempere bak (Monroe reflex forran)

*-Turbo Garret T3 m/grenrør.

*-B230at m/ Ic, Oljekjøler, div rør, r-sport bensinpumpe og fordeler.

*-Trykkforgasser.

*-1031 bakaksel fra 740 glt.

*-M46 girkasse m/ mellomaksel type TYKK.

*-Nyere dashbord m/ 740 glt instrumenter (turbotrykk,voltmeter, oljetrykk osv).

*-Go`stoler fra volvo480.

*-Us. front.

*-264 baklykter, breie typen.

*-Snutepanser.

 

Mesteparten fikk jeg kjøpt fra Nissan s13 og Zerox her på forumet, hadde de ikke vært for "delelageret" dems så hadde nok bilen min vært like orginal.

 

Deler jeg hadde fra før var en b23a, m45 og noen phoenix 100+ felger.

Så var det å få detta sammen og få det til å virke... :rolleyes:

 

Slik så den ut dagen jeg kjøpte den:

1_small.jpg

God og kald bil.

 

3_small.jpg

Ikke akkurat noe "race" stuk over denna, men kunne vært et genialt "sleeper" utgangspunkt.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det første jeg gjorde var å bytte fronten.

Siden alle skal ha golf2 og alle vil ha 2 lykters grill, så bestemte jeg meg for at denne fronten kan jeg ikke bruke, det ser bare ikke bra ut.

 

Så jeg begynte å bytte lykter, det gikk jo egentlig greit hadde gjort det på min gamle 245.

 

Men så manglet jeg en viktig del, grillen. Den jeg brukte på 245`n passet ikke, den var tilpasset snutefronten, mens jeg hadde flathood. Etter noen telefoner så var den i orden, Ståle aka Nissan s13, som forøvrig eide denne bilen før meg hadde en slik grill liggendes.

 

Da var det bare skru det sammen og koble opp nye ledninger.

 

Legger ut et par bilder av kjerra med facelift:

uslykter_1_small.jpg

 

uslykter_2_small.jpg

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kanskje nevne at toppakningen røyk første dagen jeg hadde den, blei byttet med god hjelp av Ståle, men den røyk igjen etter 1 ukes tid. Da blei toppen sendt til plansliping. Da holdt den.

 

Slik forblei den egentlig en god stund, jeg var blakk, det var vinter og jeg hadde en bil som startet og gikk hver dag. Var egentlig fornøyd med den slik.

 

Siden folk elsker bilder så legger jeg ut noen "vinterbilder" av ei nyvaska "perle". ;)

Høy som et fjell, men også like robust.

februar2004_11_resize.jpg

 

februar2004_19_resize.jpg

Et bilde av rompa på den, den har de gamle baklyktene, skal sette på de som er litt bredere (fra volvo 264), med 3 baklys på hver side.

 

februar2004_7_resize.jpg

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vinteren gikk, bilen klarte seg utrolig godt uten bulker og skader, en utforkjøring blei det nå alikevel, i litt for høy hastighet, kom på tvers gjennom et boligfelt seint en lørdagsnatt.

 

grofta_2_resize.jpg

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidslysta kom tilbake, bestemte meg for å montere lister og de nye støtfangerene, med tilhørende orginal Volvo frontleppe.

For dere som kjenner disse bilene litt veit at denne leppa egentlig ikke finnes til den gamle typen fangere, så denne må vel være litt sjelden, fra USA kanskje?

 

lister (også skaffet fra Ståle) blei lakkert med svart vinyl lakk:

lister.jpg

Montert på bilen:

lister_montert1.jpg

 

lister_montert2.jpg

 

Så var det på tide å få på nye fangere og lakkere frontleppa.. Den var egentlig veldig fin fra før av, men var lakkert i en litt annen farge..

 

Slik var den:

leppe_1.jpg

Måtte matte den ned og lakkeres.

 

leppe_2.jpg

Blei lakkert i bilens farge!

 

Fangeren på bilde er en helsvart "kommando" fanger, selv om den kan se litt mindre ut. Uansett, jeg syns dette passet bilen bra.

leppe_montert1.jpg

 

ting begynner å ta form.

leppe_montert5.jpg

 

Spredere blir montert:

leppe_montert_spredere2.jpg

Men disse blei fort fjernet igjen, da de sto for langt ut, og jeg blei stoppet i teknisk kontroll, de likte ikke at spredera satt så nærme midten.. maks 25cm fra kanten var lov.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av vinteren blei det også gjort litt små-pusling innendørs. Selv om jeg har stort verksted som er godt oppvarmet så fristet det ikke så mye å stå ute å skru.

 

Hva er vel bedre enn å sitte i stua forran pc`n med Cola og photoshop mens man lager nye instrumentskiver, hvite sådan.

 

En ting er sikkert, jeg har vært flink med å ta bilder, slik så det ut.

instr_org_1_resize.jpg merk km stand. (224 432)

 

Dette blei plukket i fra hverandre, og scannet inn på pc. deretter gjort om i photoshop og printet ut på photopapir med en Fargelaser.

 

Alt i deler:

alt_i_deler_small.jpg

 

Nålene måtte jo lakkeres, går ikke med hvite nåler på hvit bakgrunn:

naler_resize.jpg

 

 

Alt satt sammen igjen:

speedofinal_3_small.jpg

 

Så måtte jo klokka byttes og gjøres hvit, her er den som satt i:

instr_org_2_resize.jpg

 

Denne skal inn:

hvitklokke.jpg

 

Sånn blei det:

klokke_montert.jpg

 

Når alt var gjort så bilen sånn ut:

alt_hvit_1.jpg

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var våren kommet, Det nærmet seg sommer og jeg tenkte det var greit å få bilen litt ned på bakken. Demonterte fjærbein og byttet støtdempere og fjærer rundbaut.

 

Jeg hadde jo et slik sett liggendes:

senkesett1.jpg

 

 

senking_2.jpg

Nylakkerte fjærbein med røde lesjøfors fjærer og monroe reflex gassdempere.

 

Slik så den ut rett etter senking. Fjærene har satt seg en del etter at dette bildet blei tatt så den er lavere nå.

senking_1.jpg

 

Bak blei det montert DeCarbon dempere, tilsvarende de gamle R-sport dempere, stive som juling.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by speedfile

Tøffe de speedo skivene, er litt interessert i å herme, scanna de bare inn og redigerte? Mye jobb å få ut de gamle.?

 

Var ikke særlig jobb å få ut de gamle, eneste jeg sleit med var å få av nåla på speedometeret. Men en gammel cdplate og en gaffel blei løsninga.

 

Bare å herme i vei :D

 

Brukte photoshop og fjernet alle riper og flekker, slik at det blei en jevn hvit flate, skreiv inn tall og alt på nytt med egen font. La inn R-Sport logoen. og printet ut, Var litt jobb og få alt til å bli sentrert rundt midten og få talla til å stå riktig osv...

 

legger ved noen bilder til jeg så ser man bedre hvordan det blei:

speedo_new_resize.jpg

 

speedofinal_1_small.jpg

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

Så var våren kommet, Det nærmet seg sommer og jeg tenkte det var greit å få bilen litt ned på bakken. Demonterte fjærbein og byttet støtdempere og fjærer rundbaut.

 

Jeg hadde jo et slik sett liggendes:

senkesett1.jpg

 

 

senking_2.jpg

Nylakkerte fjærbein med røde lesjøfors fjærer og monroe reflex gassdempere.

 

Slik så den ut rett etter senking. Fjærene har satt seg en del etter at dette bildet blei tatt så den er lavere nå.

senking_1.jpg

 

Bak blei det montert DeCarbon dempere, tilsvarende de gamle R-sport dempere, stive som juling.

 

hvor mye senka du bilen? hvilket senkesett og hvor fikk du kjøpt det?

 

skal senke bilen min også... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står da ganske svart på hvit under det øverste bildet der...:rolleyes: "handlelista" står i den første posten i tråden her da..

Nylakkerte fjærbein med røde lesjøfors fjærer og monroe reflex gassdempere.

 

Fjærer: Lesjøfors (45mm) rundbaut.

Dempere: Monroe Reflex Gass forran og DeCarbon dempere bak.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår