Gå til innhold

Breisladdern: Volvo242 - Prosjekt RetroTurbo

Ranger emnet


Breisladdern

Anbefalte innlegg

Joda, men er et langtidprosjekt, og jobber da 150% stilling så det blir ikke så veldig mye tid igjen når jeg må rekke å holde bruksbilen i kjørbar stand også :D

 

Men kassa er som nissan_s13 sa montert, mangler bare å få smelt på no bremser og en mellomaksel så er den da kjørbar...

Da gjenstår kun å få tetta en oljelekasje og godkjenne den.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Joda, men er et langtidprosjekt, og jobber da 150% stilling så det blir ikke så veldig mye tid igjen når jeg må rekke å holde bruksbilen i kjørbar stand også :D

 

Men kassa er som nissan_s13 sa montert, mangler bare å få smelt på no bremser og en mellomaksel så er den da kjørbar...

Da gjenstår kun å få tetta en oljelekasje og godkjenne den.

fine gardine :)

nå er snart bilen min i topp stand igjen!! wohoo!!

så lenge det bare er coilen da..

 

har nettop kjøpt meg leilighet, så jeg har ikke råd til flere bildeler denn måneden.. må bruke litt på møbler, etc. samt det koster jo peng å kjøre flyttelass også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nye trykkrør og IC montert.. Trykkrøra var innom en viss Frode for sveising av flens til Dumpventil.

 

Slik så det ut før:

trykkrør:

motorromjanuar05_s.jpg

IC:

 

turbomotor006.jpg

 

Her med nye rør og ny Intercooler

 

3.JPG

 

2.JPG

 

1.JPG

 

Syns det blei tøfft med litt mer svart der jeg.. Hmm litt mer støv på ekspansjonstanken på de siste bildene..

 

Ståle, det blei ingen prøvekjøring forrige helg.. Tok litt tid å få sveist trykkrør og slikt, men håper på at jeg får den ut denne helga.. Sliter litt med å montere den dingsen som skal på håndbrekkvaieren, husker ikke hvordan det satt..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ståle, det blei ingen prøvekjøring forrige helg.. Tok litt tid å få sveist trykkrør og slikt, men håper på at jeg får den ut denne helga.. Sliter litt med å montere den dingsen som skal på håndbrekkvaieren, husker ikke hvordan det satt..

hvilken dings??

bak med skoene?

 

min tutorial om spacers har bilde av håndbrekkdingsen bak med skoene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner bildet ditt:

 

loosen_this_1.jpg

 

Denne skal festes på vaieren, tror det bare var en bitteliten bolt/pinne som går igjennom "dingsen" og igjennom "øyet" i enden av vaieren.. Men jeg får den ikke til å sitte, da "pinnen" bare detter ut, den er jo lik i begge ender..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da fått skrudd litt i helga..

 

Skulle etterstramme boltene mellom clutchus og blokk, da fant jeg ut at det manglet et hull til en av skruene helt øverst mot torpedo veggen.. Er det noe i veien for å kjøre med en bolt for lite?? Clutchuset kommer jo ingen vei uansett.

 

Fikk kjøpt meg et støttelagersett til mellomakselen og montert den.

 

Har også prøvestartet den litt, startet faktisk etter bare 2-3sekunder på starteren (har stått uten å vært startet i snart et år) Lader bare 0,2-0,3 bar men det kommer vel av at bilen står stille. Har man den på veien så blir det mer motstand og man får da "hardere" eksos..

 

Har nå også lokalisert oljelekasjen min, ser ut til å komme fra bunnpannepakningen akkurat der hvor returen fra turboen er.. Skal se om jeg får byttet den pakningen neste helg. Downpipe`n er montert, men den passet ikke så bra på turboen, så det må gjøres om litt der etterhvert.

 

Mye tekst, lite bilder.. Det er kjedelig. Så her er et bilde av felgene jeg har kjøpt. Må bare få frakta dem fra Sverige:

mimjuventus.jpg

 

Har også et lite filmklipp av motor mens den går..

Som dere ser så er det noe galt med dump`n som gjør at den lukker alt for sakte..

http://filserver.pyrabel.net/film/espen242/motor.3gp (åpnes i quictime)

alternativt: http://filserver.pyrabel.net/film/espen242/motor.avi (her henger lyden 2-3sekunder etter)

 

Ting som må gjøres:

 

-Montere bremsesko til brekket.

-Montere bremserør på bakaksel.

-Fikse Clutchvaier, (mangler de delene som fester den til clutcharmen)

-Gjøre ferdig eksos.

-Bytte bunnpannepakning.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først i dag oppdaget jeg at jeg har hatt besøk av uvedkommende i verkstedet i vinter.. det viser seg at onkel-rust har besøkt hjulbuene mine :fire:

onkelrust.JPG

 

 

Her er et bilde av hvor olja kommer fra:

oljelekk.JPG

Tror det er bunnpannepakningen eller?

 

 

Her et bilde av det opplegget til clutchvaieren

clutchfeste.JPG

Her skal det være noe på baksiden av clutchgaffelen, en gummiklump og et låseblekk... eller?

 

 

Har nå funnet de greiene til bremsene, så det burde være i orden i morgen. Da mangler det bare litt småfiks på clutchen....

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, er ikke bilen litt rar å kjøre med reflex fram og decarbon bak?

Fordel å ha stivt fremme, og mykere bak, ikke motsatt..

 

Nei syns dem fungerer ypperlig jeg... Er vistnok en slags ventil i reflex demperene, så ved litt inspirert kjøring så stryper dem oljereturen, slik at dem blir stivere...

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal være en gummebit der ja, med en metal plate som skal låse wiren på baksia gummi biten..

 

Har funnet både gummibiten, låseskiva og de bremse greiene, så nå er det bare litt monteringsjobb som står igjen...

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

clutchogbrems.JPG

Bare å få montert dette i helga så skulle den være et hakk nærmere kjørbar tilstand... Må få gjort noe med eksos`n også...

 

Kjøpte 4stk Autometer målere i går..

-Turbotrykk

-Oljetrykk

-Vanntemp

-Turteller

 

Veit ikke helt hvor jeg skal sette dem.. Frister litt med custom instrumentpanel, bare en alu plate med målere. Eller så har jeg jo den nye typen dashboard liggendes, med plass til 3 målere over viftedysene..

 

Forslag?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår