Gå til innhold

Turbo - forskjell til diesel/bensin ?

Ranger emnet


quattro kåre

Anbefalte innlegg

Ikke forskjell nei..Men de gamleste turbodiesler kunne du vel finne uten wastegate da.. For de greide ikke mere enn et visst trykk med eksosen..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også få en noe snodig karakteristikk da en dieselmotor bruker mer luft enn en bensinmotor.

 

Vet jo ikke hvorfor du spør, men dersom du har tenkt å konvertere til turbo på en ikke turbo bensinmotor, ville jeg tatt utgangspunkt i en turbo fra en bensinmotor med tilnærmet likt motorvolum.

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker du på å sette en diesel-turbo på en bensin bil? Har skjønt det sånn at det egentlig ikke har noe å si, men at diesel-turbo'n er beregnet for mer eksos. Det vil føre til at trykket vil øke på et senere turtall på en bensin-motor.

 

Dette er bare ting jeg har hørt, så ikke kjeft på meg hvis jeg tar feil. har en gammel diesel-turbo, så jeg har lurt litt på det selv.

BRENN !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke sånn at det er spesielle turboer som er bygd til diesel eller bensin.. Men, det har seg vel sånn at noen turboer pga at dem f.eks lader fort eller seint egner seg bedre til dieselbiler enn til bensinbiler.. osv osv..

 

Hvilken turbo er det du tenker på da?

 

Kanskje noen vet noe om denne spesifikke turboen og gir deg råd angående det at den faktisk er helt okei til å bruke på din bil etc..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva , kan jeg ikke sette turbo på en motor med 11.5:1 i komp da? hehe..

nei, bør nok ha litt annen komp ja;)

surt forresten hvis man har begynt å trimme som sugemotor, og finner ut at man vil ha turbo isteden hehe..

 

da har man vel gått helt feil vei fra starten av på endel viktige ting..

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte pakninger, stempler osv for å gjøre kompresjonen mindre?

 

Jeg vet ikke helt, men bare lurer.

 

Evt. kan han sette på en annen topp, og selge den porta til meg...

2001 BMW 525iAT

x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG

x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v

x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.g-powertech.com/trimmingmain/vw.htm

 

 

For 25000.- spenn kan G-tech gjøre underverker.... Men da kan du bare kaste turbo'en.

 

Min mening er at du vil få omtrent like mye ut av en god turbo, bra mappet chip +++ på en standard (ikke portet og ikke smidde stempler) motor som den N/A trimmingen G-tech kan levere.

 

Men jeg er slett ikke sikker på hvor mye du kan dra ut av en 2.08v med smidde stempler og porting. Sikkert over 220hk før du i det hele tatt nærmer deg grensa for hva motoren tåler.

 

Dette blir bare synsing, og det hadde vært artig å høre en utdannet mening om dette.

2001 BMW 525iAT

x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG

x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v

x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdet eksos/kompressor med ein dieselturbo på bensinmotor blir heilt på trynnet.

Dieselturbon tåler heller ikkje dei temperaturene ein får på bensinturbo.

 

Den TD1,6 turbon klarer sikkert ikkje levere luft til meir enn 100hk.

 

Quattro Kåre: den bilentypen du har vart levert med større motor(10v2,3 og 20v 2,3), bytt bil om du skal ha sprekare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har rundt 10,4:1 i kompresjon dersom motoren er original.

 

"Porting" er i utgangspunktet bearbeiding av innsug og eksoskanalene og har ingen innvirkning på grunnkompressjon.

 

Om du skal trimme med turbo eller konvensjonelt blir jo helt opp til hva slags karakteristikk du vil ha. En lavtrykksturbo vil gi deg et beskjedent effekttilskudd, men mye dreimoment (du vil i praksis øke effekten på lavt turtall - noe som gir en vesentlig økning i dreimoment).

 

Siden mer effekt stort sett handler om å få mer luft inn i motoren betyr det at man med konvensjonell trimming må forbedre luftfløde og opp i turtall. Blir som regel en mer "artig" motor, men mer slitsom, tørst, og antagelig også dyrere.

 

Og, tror du du klarer å holde deg til 0,4 bar da? I så fall tror jeg ikke du trenger å gjøre så veldig mye med motoren annet enn å sørge for at den får litt mer bensin. Bare sørg for å få tak i "riktig" turbo.

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår