Gå til innhold

Turbo - forskjell til diesel/bensin ?

Ranger emnet

quattro kåre

Anbefalte innlegg

Er det nokon som veit kva som er forsjellen på disel turbo, og ein turbo som blir brukt på bensin bilar?

Hei du , jeg fikk beskjed at jeg ikke kunne bruke diesel turbo på bensin motor fordi turboen jobber på helt andre turtall, dette var det brede på norhspeed i bergen som fortalte meg når jeg skulle ha på en 1,6td turbo på golf gti'en min, fikk beskjed å selge turboen til en som hadde diesel fra før.

2000 Vw bora slow and soon to bee low edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange turboer brukes både på bensin og dieselmotorer, men det er også mange aggregat som er utviklet for bruk på dieselmotorer og disse takler ikke eksostemperaturen fra en bensinmotor så godt. Diesler kommer sjelden opp i mer enn 650-700 grader, mens på en bensinmotor med litt ladetrykk er det ikke umulig å holde 950-1000 grader uten problem.

Nå var dette et større problem tidligere enn det er nå, etterhvert som det har blitt mer vanlig å trimme større bensinmotorer ned turbo har jo Garret og Turbonetics tatt frem aggregat som passer til denne bruken - men det er ikke gitt at en dieselturbo trives på en bensinmotor.

Når det gjelder turtall og slike ting har jo det med AR og trim å gjøre, F.eks Garret sin GT-serie er populær både på bensin og dieselmotorer. Siden dieselen jobber på lavere turtall blir luftbehovet et annet, slik at en GT17, som er stor nok til 125hk diesel er stor nok til omkring 175hk på en bensinmotor hvis jeg husker rett.

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider