Gå til innhold

Gammel celica (86)

Ranger emnet


sleeper

Anbefalte innlegg

er det ikke lettere å bare få tak i en hel 3S-GTE motor fremfor disse nevnte deler? Husk motorstyring er også noe du har behov for så se om du finner en helt front av en 88-89 Celica Alltrac kanskje? (har 3S-GTE men firehjulstrekken gjør at du må finne på noe annet med girkassen, trolig bruke girkassen du har fra før).

- Kristian - Toyota Sportscar Owners Group Norway - http://www.ts-ogn.no -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En og bare bytte grenrør osv...

tenkte at jeg kunne plukke deler fra en 3s-gte motor.

og på den måten slippe og ta ut hele motoren....??

(har bare en bil som jeg r avhengig av og ha)

 

så jeg kan ikke la bilen stå så alt for lenge....:mad: :mad:

 

jeg har heller aldri byttet en motor på en bil så jeg kunne ikke gjort det selv og da blir det sinnsykt dyrt og betale noen for det!!!:mad:

men jeg skulle greid og bytte de grenrør og bunnpanne selv......:)

 

Men hvis det r eneste mulighet (og bytte motor) har du noen peiling på sånn ca hvor mye en slik motor kosten og hvor mye jeg må betale for og få montert den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel jeg vil tro det er dyrere å få en 3S-GE motor til å håndtere en turbo skikkelig enn det er å bare bytte hele motoren. Husk at du også må ordne ny motorstyring til 3S-GE motoren samt alle slanger til intercooler, bensintrykk regulator, luftmengdemåler og diverse annet.. Husk at en standard 3S-GE ECU ikke har peil på hva den skal gjøre i det øyeblikket den ser trykk i innsuget istedenfor vakumet.. En tidlig 90 modell 3S-GTE motor koster ca 15000-16000 men 88-89 modeller er nok vesentlig billigere om du klarer å finne en slik (men disse har også bare 180hk mot tidlig 90 som har 200-220hk).

 

største problemet du har med å bytte hele motoren er hva som skal til for at girkassen passer. Om du ønsker å montere turbo holder det på langt nær ikke med bare en manifold og en bunnpanne (hvorfor bunnpanne egentlig? tror ikke jeg hadde byttet den da i så tilfelle).

- Kristian - Toyota Sportscar Owners Group Norway - http://www.ts-ogn.no -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnpanen tengte jeg og bytte slik at jeg slapp og lage oljeretur i den org bunnpana.....!?

 

Trudde at ecu`n viste hva den skulle gjøre fram til 1bar`s trykk jeg...???

Så du trur ikke at det hadde fungert bare og sette på turbo osv fra en gte motor??

Og hvis jeg skulle finne på det og bytte motor, så har jeg blitt fortalt at jeg kan bruke den kassa som står i 175hk motoren som sitter i celica\carina fra miten av 90 tallet!

 

Jeg har ikke så veldig mye peil på dette enda.....men jeg prøver og lære ivertfall....;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel jeg har ikke detaljert peil på dette heller men jeg følger med i en del nyhetsgrupper hvor dette blir spurt om relativt ofte. (sjekk groups.yahoo.com og søk etter GT4 f.eks., eller http://www.alltrac.net). Det er ihvertfall personer som har gjort dette før deg. Om den nevnte girkasse passer vet jeg ikke men om noen har fortalt deg det så har de gjerne grunn til å si det også da.

 

Ellers, oljeretur-linjen er jo strengt talt bare et hull som du kan drille i en hvilken som helst bunnpanne da. En annen ting er at en 3S-GTE motor har nipler som spruter olje på stemplene fra undersiden for å hjelpe med kjøling og dette har ikke 3S-GE motoren. Og, en motor uten turbo lever et liv i vakum og ser aldri positivt trykk, så hvorfor skal man da bry seg med å konstruere motorstyring slik at den skal håndtere positivt trykk? :) Vel, man kan vistnok klare seg uten ny ECU ved bruk av en progresiv bensintrykk regulator og litt annet elektronisk dilldall for styring av tenning i forhold til trykk og slikt men det er ingen god løsning og det blir fort dyrere enn en komplett 3S-GTE motor inkludert ECU allikevel..

 

det beste tipset jeg kan gi er å finne noen som har gjort dette før og vært gjennom det. Søk i nevnte diskusjonsgrupper og se om du finner hva som er skrevet tidligere om dette. Om du ikke gidder å søke og bare sender en post med spørsmålet er sjangsen stor for at du ikke får svar for folk er ganske lei av å svare på dette på disse forumene :)

 

enkleste er så klart å finne seg en 88-89 modell Celica Alltrac men de er det ikke så mange av og de koster vel rundt 100.000-120.000 tenker jeg..

- Kristian - Toyota Sportscar Owners Group Norway - http://www.ts-ogn.no -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som kommer til å gjøre dette på en carina nå. Han skal bygge med stempler også men her er det snakk om mye effekt til slutt. Jeg skal ikke snakke så mye om den enda. Det du kan gjøre for å kjøre med lavt trykk er å finne deg en manifoil fra en gte, gjerne med en gammel turbo. Burde funke en stund til du blir så avhegig at du bygger seriøst:D. For ekstra bensin kan du bruke tillegs sprut med ekstra dyse® som du setter i manifoilen. Skal du ha cooler også så kjøp manifoil og turbo fra en gammel gt-4 med vannavkjølt cooler og få med denne. Den passer rett på og med ny pumpe, større kjøler til vannet og ekstra vanntank burde den holde til ca 220Hk. Stort mere enn det vil ikke den orginale motoren tåle likehvell. Husk att clutchen vil ikke holde lenge og da må du alikevell ut med kassa. Lykketil.

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår