Gå til innhold

Til dere som synes brede vinterdekk er kult

Ranger emnet


Dr_S

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Dr_S

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=251810

 

 

Konklusjon; ser fett ut, men dårligere kjøreegenskaper.

Nå vet jeg at en viss BMW328cab vil protestere :)

 

Hei.

 

Igjen glimter media med sine kunnskaper.....NOT.

 

Det er ikke helt smart å sammenligne dagligsjåffiser mot proff rallysjåfisser som kjører i WRC. Tenk deg de dekka på asfalt? Finnes ikke noe glattere enn det, utenom å kjøre på felgen uten dekk..

 

Kjører du på snøete perfekte veier til jobben? Nope.

 

Faktum er at jeg kjører sikkert på 95 % asfalt i løpet av vinteren(-og jeg oppsøker snøen for å sladde).

 

Så jeg tror jeg holder meg til brei-dekka mine, jeg. Dem er best "overall" for meg...

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt høl i hue og ha breie vinterdekk. Når du vil at bilen skal sette seg godt i ugunstig underlag vil du gjerne at marktrykket i kg/cm2 skal være høyest mulig for å få best mulig veigrep.

 

for å sette det i perspektiv. Dersom du tar en 2x4" planke og setter på 4 dassrullkjerner vil den ligge oppå snøen, mens hvis du setter på 4 blikkbokslokk vil den kutte ned til underlaget. Nå er jeg imidlertid klar over at blikkbokslokk ikke har spesiellt god sidestøtte, men prinsippet er det samme for bildekk. Om du har 195/65-dekk vil du ha vesentlig bedre veigrep på snø og dritt en hvis du har 265/30.

--

Anders

 

- 1990 BMW 525ia

x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, som sagt tidligere, er den norske vinteren ofte VÅT og sørpete pga salting, eller mildvær. Jo smalere dekkdim du har da, jo lettere dreneres vannet vekk. Det sier seg jo selv.

 

Mens på tørr og bar asfalt, vil smale dekk "krenge" mer og være mindre stabile enn brede dekk.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært kritisk til breie og piggfrie vinterdekk. I år prøver jeg meg fram.. Det var JÆVLA glatt i Narvik i dag, og jeg så mange som sleit.. For meg med mine 235/45/17 Piggfrie Falken var det ingen problem.. Jeg kom meg fram overalt..

 

Dere får si hva dere vil, jeg kjører på disse, og er foreløbig veldig fornøyd og overrasket.. Vi får se om den oppfatningen endres iløpet av vinteren..

 

La nå bare folk kjøre på det dem vil kjøre på :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt koker jo ned til "looks" da.

15 tommsvinterdekk er ikke mye å skryte av..

If you can't drive with style, don't drive at all.

 

Skal prøve mine nye 255/40/17 til vinteren nå...så får vi se.. :cool:

"It's not WHAT you know, it's WHO you know!"

 

1988 bmw 525 turbo (watch out)

1994 Nissan Skyline GTS-T (overnight parts from japan)

1992 Mazda Rx7 Type R (apexi, greddy, blitz, öhlins,haltech,REamamiya(selges) nå c-west++ ) Snart f***ing fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt feil å koke kål på dette da.. Greit nok de har smale dekk, men er det noen som har sett piggene man bruker i motorsport? for ikke å snakke med antallet som hele tiden blir i kontakt med is.. det velger dekk på ett helt annet grunnlag enn norske billister

 

Skal inn å få satt på 225/45/17 pirelli imorgen med stålpigg.. det er mitt valg! mest mulig pigg for is.. så tar jeg heller å kuuler'n litt når det er mye slaps..

 

Alle bør heller tenke på hvilket føre de har hjemme til hver for seg. Det er store forskjeller i Norge..

 

På Audi'en har jeg piggfritt og det er greit nok, men aldri om jeg skal ha d på evo'n!

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk er vel uansett et kompromiss; det er aldri best i alt!

 

Brede dekk:

 

Bra på bar, tørr vei

Bra på is uten vann på (stor friksjonsflate)

Kult utseende!

Drenerer dårligere vann/slaps

Sporer lettere

Vanskeligere med grep i løs snø/slaps

Dyrere

 

Og motsatt for smale dekk, blir det ikke? Så spørs det hva en legger mest vekt på da...

 

For is med litt vann er vel det brede best å komme igang med, men med økende hastighet vil dreneringsevnen også spille inn.

 

Men det viktigste sitter vel mellom øra...?

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rulla rundt på 215/55/16 i fjord vinter.... Eneste problemet jeg hadde var de 2 dagene på våren da det var VELDIG MYE slaps... Bare slappa av litte bitt så gikk det helt fint...er klar over at det ikke er de største dekka, men kansje litt over det vanlige.... tror ikke jeg velger noen mindre neste gang.

- 1986 Opel Ascona 1,8

 

Sorry får alle skrive feilene, dysleksi er noe dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wiktory

... Bare slappa av litte bitt så gikk det helt fint

 

 

Akkurat!! Man må slappe av å ta det med ro når du veit det er glatt å dårlig føre. Uannsett åssen dekk du har!!

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et minus med brede vinterdekk de glemte å nevne i teksen var at hvis kontaktflaten mellom dekket og underlaget er større i bredderetningen enn i lengderetningen så har bilen en tendes til å dra ut til siden hvis man låser hjulene.

 

Dette er noe å tenke på for de som kjøre uten ABS.

 

Og har uttsende (på dekkene) noe å si på vinterstid da...?? Er ikka akuratt så mange som viser frem bilene sine på denne årstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe nytt at det ikke er det beste med brede dekk på vinterføre. Det er nok noe de fleste vet og forstår...

 

Men så har vi den faktoren hvor man vil at bilen skal se bra ut også på vinteren... Og dessuten så er det lov å ta det litt rolig når det er dårlig føre....

 

Personlig synes hadde jeg gjerne kjørt med bredere vinterdekk, men har ikke peng til å kjøpe nye dekk og felger... Som nevnt tidligere i posten så er føret forskjellig rundt om i vårt langstrakte land, og dermed vil det variere hvilke størrelser (og typer for den saks skyld) som er best..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dr_S

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=251810

 

 

Konklusjon; ser fett ut, men dårligere kjøreegenskaper.

Nå vet jeg at en viss BMW328cab vil protestere :)

 

hehe...har dette tilfeldigvis noe med jonte sin tråd å gjøre?

 

jeg er helt enig i hva du skriver her :D

06 Toyota Hiace 2.5 D4D RWD

96 Bmw 523iA E39

 

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt av dekkprodusentene at d er helt ålreit å kjøre med litt brede vinterdekk da fordi gummi er såpass bra at dette ikke spiller så stor rolle lenger...formannen sa: "det at tynne dekk er bra??d er en myte for vi lager minst like gode vinterdekk i bred utgave også"...

Tror d var pirelli??? men er ikke sikker..

 

Kjør forsiktig uansett.

 

Har forresten noen tenkt på at d er flere alvorlige ulykker på tørt sommerføre???Hmm lurer på hva d kommer av;)

Vag???HAHA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår