Gå til innhold

Noen som kan forklare drivverkstap?

Ranger emnet


styx

Anbefalte innlegg

Man regner gjerne med at man har minst 20% drivverkstap, jeg har hørt om så mye som 30-40% i 4WD-biler. Dette er jo snakk om vanvittige mengder energi, gjerne 20 kW eller mer på normale biler. Hvor blir det av all denne energien? Hvilke former går den over i?

 

Beklager hvis det er et dumt spørsmål, men jeg får det ikke til å stemme med det jeg lærte på skolen om at unversets energimengde er konstant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så mister jo fwd bilder bare litegran effekt pga at effekten fra motoren ikke skal så langt....

 

fwd= 0-10 % ?

rwd= 10-15 &

4wd= 20 og oppover....

 

motoren produserer jo hester og de hestene må du jo ha ut til hjulene, jo lenger hestene må gå. alså fra motoren til drivhjulene jo mindre hester ender du opp med. tenk deg en bil med rwd... effekten skal fra motoren,girkassa,mellomakslingen,kardang(pinjong,kronhjul)\bakakslingen og til hjulene.... da mister den jo mere effekt enn en fwd. En 4wd bil skal jo ha effekten ut til 4 hjul..... da er det mer tap pga mellomdifferensial,framdiff og bakdiff....

 

You see ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by styx

Jada, såpass har jeg forstått, men hvor blir all denne effekten av? Det er snakk om 20000 watt energi som bare mystisk forsvinner..? Om all denne effekten skulle omvandles til lyd eller varme hadde det blitt sirkus :rolleyes:

 

kreves endel krefter til å driver drivverket rundt...kraften skal igjennom så mange ledd.... mellomakslingen er tung,pinjong, kronhjul osv er det endel motstand i.....

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by styx

Jada, såpass har jeg forstått, men hvor blir all denne effekten av? Det er snakk om 20000 watt energi som bare mystisk forsvinner..? Om all denne effekten skulle omvandles til lyd eller varme hadde det blitt sirkus :rolleyes:

 

Du har helt rett, men det blir ikke noe sirkus av det...

Kreftene omgjøres til nettopp varme, pga friksjon (i lagre) hovedsaklig. 20kW er mye, men skjer jo ikke på ett eneste sted, pluss at oljen i bakaksel/girkasse fordeler dette ut over større flater som kjøler bedre. En liten del blir jo lyd også, da girkasser og bakaksler aldri blir helt stille, er bare gummiopphengenes oppgave at vi aldri skal høre det. Hvis du har mulighet, kjenn på en bil med bakaksel etter en 15-30min kjøretur, så forstår du litt mer :)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Chevy350

kjenn på en bil med bakaksel etter en 15-30min kjøretur, så forstår du litt mer :)

 

Har slitne lagre i bakakselklumpen på T-birden. Etter noen mil kan du steke egg på den! Alt går over i varme, også lyden etterhvert som den treffer gjenstander.

 

Lengden kraften overføres er vel ikke det primære, men antall overføringer og friksjonen i hvert ledd. Altså: En mellomaksel i seg selv har kun luftmotstand (rotasjon), men knutepunkter og lagre vil bli varmere enn omgivelsene. Om det er 1°C eller 50°C er avhengig av friksjonen, varmeoverføringen, hvor tregt det varmes opp og hvor lenge en har kjørt. I tillegg er friksjonen og viskositeten i olje/fett avhengig av temperaturen. Dette er en av årsakene til at en bruker litt mer drivstoff på vinteren.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ottesen

For det første så mister jo fwd bilder bare litegran effekt pga at effekten fra motoren ikke skal så langt....

 

fwd= 0-10 % ?

rwd= 10-15 &

4wd= 20 og oppover....

 

motoren produserer jo hester og de hestene må du jo ha ut til hjulene, jo lenger hestene må gå. alså fra motoren til drivhjulene jo mindre hester ender du opp med. tenk deg en bil med rwd... effekten skal fra motoren,girkassa,mellomakslingen,kardang(pinjong,kronhjul)\bakakslingen og til hjulene.... da mister den jo mere effekt enn en fwd. En 4wd bil skal jo ha effekten ut til 4 hjul..... da er det mer tap pga mellomdifferensial,framdiff og bakdiff....

 

You see ?

 

 

Du synser ikke litt nå? Dette hørtes ikke akkurat veldokumentert ut. Hvor langt effekten skal har da ikke rart å si, det er hvor mange tannhjul og slikt den skal gjennom som spiller noen rolle.

 

fwd : 0-10% haha.. Blir ikek borte noe i girkassa, differensialen, drivakslene, osv osv mener du? I følge ditt ressonement er det bare den fysiske avstanden mellom motor og drihjul som har noe å si. Det blir nok ikke borte rare effekten i mellomakslingen, og om den er 30 cm eller 3 meter lang vil spille veldig, veldig liten rolle.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ottesen

 

kreves endel krefter til å driver drivverket rundt...kraften skal igjennom så mange ledd.... mellomakslingen er tung,pinjong, kronhjul osv er det endel motstand i.....

 

VEKTEN på noe har ikke noe å si utover det å akselerere det opp i fart. Ligger du i jevn fart, vil det ikke bli borte noe mer effekt i mellomakslingen bare fordi det er tyngde i den. På girkasser, i hvertfall automatkasser er det egen oljekjøler. Det sier i hvertfall sitt om at det forsvinner en god del effekt ut der.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

 

 

Du synser ikke litt nå? Dette hørtes ikke akkurat veldokumentert ut. Hvor langt effekten skal har da ikke rart å si, det er hvor mange tannhjul og slikt den skal gjennom som spiller noen rolle.

 

fwd : 0-10% haha.. Blir ikek borte noe i girkassa, differensialen, drivakslene, osv osv mener du? I følge ditt ressonement er det bare den fysiske avstanden mellom motor og drihjul som har noe å si. Det blir nok ikke borte rare effekten i mellomakslingen, og om den er 30 cm eller 3 meter lang vil spille veldig, veldig liten rolle.

 

Såklart effekt blir borte på en fwd,jeg begynte bare likegodt på null...hehe...

 

Hva langt effekten skal har jo noe å si,jo lenger den skal jo flere "ledd" skal den innom... jeg skriver jo at man mister mye effekt pga tap i kardang,pinjon,kronhjul osv....

 

Og jo,man mister faktisk endel effekt i mellomakslingen også, jo lenger den er jo mer veier den,jo mer kraft skal til å drive den...

Vekten på noe har ikke noe å si utover det å akselere opp i fart sier du, åssen tror du man benker en bil da ? jevn gass ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ottesen

 

 

Vekten på noe har ikke noe å si utover det å akselere opp i fart sier du, åssen tror du man benker en bil da ? jevn gass ?

 

Ved å gi den en viss motstand, regner jeg med. Har aldri vært med og kjørt en motor i benk.

 

Om en aksling veier 1 kg eller 100 kg har ikke noe å si for hvor mye krefter det tar å holde en viss fart på den. Det vil ta mer krefter å akselerere den, men den vil også "lagre" mer krefter. Det går opp i 0 uansett. Luftmotstanden på en aksling bør vi kunne se bort fra. Det vil ta lenger tid å akselerere hele drivverket, men det er ikke TAP, fordi kreftene lagres.

 

Hadde man satt ett tonn svinghjul på en motor, ville det tatt fryktelig lang tid å få den opp i turtall, men den ville greid det samme turtallet, og man ville over tid kunne tatt ut nøyaktig den samme effekten.

 

når det gjelder rwd/fwd, så er det ikke så store forskjellen i antall ledd. Det må uansett gjennom girkasse, differensial og stikkakslinger. Forskjellen er bare mellomakslingen.

 

Det er i overføringene kreftene blir borte, og hvis lenger avstand gir flere av disse, vil det bli borte mer effekt, men om en aksling er 10 cm eller 10 meter, vil ikke ha noe særlig å si.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell stort sett enig i det, såfremst man ser bort fra balanse problemer med en lang aksel. En lang aksel som på feks en limo vill ha et problem med balansen, dermed økt friksjon og økt effekttap.

 

Men i bunn å grunn driter jeg i hele problematikken, er bare å trimme mer :D

 

Venter fremdeles i spenning på den dagen jeg skal bli frakjørt av en bil med feilhjulstrekk lol

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ottesen

 

 

Vekten på noe har ikke noe å si utover det å akselere opp i fart sier du, åssen tror du man benker en bil da ? jevn gass ?

 

Ved å gi den en viss motstand, regner jeg med. Har aldri vært med og kjørt en motor i benk.

 

Om en aksling veier 1 kg eller 100 kg har ikke noe å si for hvor mye krefter det tar å holde en viss fart på den. Det vil ta mer krefter å akselerere den, men den vil også "lagre" mer krefter. Det går opp i 0 uansett. Luftmotstanden på en aksling bør vi kunne se bort fra. Det vil ta lenger tid å akselerere hele drivverket, men det er ikke TAP, fordi kreftene lagres.

 

Hadde man satt ett tonn svinghjul på en motor, ville det tatt fryktelig lang tid å få den opp i turtall, men den ville greid det samme turtallet, og man ville over tid kunne tatt ut nøyaktig den samme effekten.

 

når det gjelder rwd/fwd, så er det ikke så store forskjellen i antall ledd. Det må uansett gjennom girkasse, differensial og stikkakslinger. Forskjellen er bare mellomakslingen.

 

Det er i overføringene kreftene blir borte, og hvis lenger avstand gir flere av disse, vil det bli borte mer effekt, men om en aksling er 10 cm eller 10 meter, vil ikke ha noe særlig å si.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår