Gå til innhold

Drivverkstap på en Amcar?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Var en tråd om drivverkstap under "teknikk" forumene, men jeg spør spesifikt om Amcar, derfor starter jeg samme tråden opp her.

 

ltså: Er drivverkstapet på en "gjennomsnittlig" amcar med, la oss si Chevolet 350 kasse og 8" stiv bakaksel, stort?

Hva med en Th 700R4 kasse istede?

Eller hva med en 5-6 trinns manuell kasse i forhold?

Eller hva med en Jaguar/Corvette uavhengig bakaksel istedefor en stiv bakaksel?

 

Noe løse tanker omkring dette?

 

Ofte snakker vi om noen % effektøkning i motoren fordi vi har byttet insug, byttet til headers KN, evt Ram Air luftfilter, fjernet AC kompressor osv. Men hva hjelper alt dette dersom hjullager er utslitt, mellomaksel ledd/diff er slarkete? Og dersom vi i tillegg har så utslitte foringer og dempere i bakstilligen at kreftene ikke når ned i asfalten, ja da vedder jeg at mye KW er brukt lenge før de flytter på bilen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mer tap enn vi med amcar vil vite....Sarlig de gamle automatene stjeler mye, tror jeg. Sikkert bedre med lock-up. Hvor mye det dreier seg om vet jeg ikke, men en pekepinn kan en vel få ved å se på hp-tallene før og etter overgang sae/din? Dette var tidlig på 70-tallet. Vet ikke hva differansen er, men mener å huske at deler av drivverkstapet ble trukket fra i den nye regnemåten.

 

Jag/stiv bakaksel: Vil tro den med færrest lagre/ledd bremser minst. Men multilink har jo andre fordeler også, da...

 

Ellers er det jo kjent at all luksus som servoer, AC m.m stjeler krefter i tillegg til at det veier noen kg. I prinsippet vil den minste lysdiode være med å stjele drivhjulshester. Det har jo dere roddere forstått - keep it simple!

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht en stiv bakaksel. Vil ikke stikkakslene også forårsake energitap inne i hylsa, eller henger de "i løse lufta" der inne?

 

Dumt spørsmål, kanskje, men jeg har aldri demontert en bakaksel.

 

Tror nok mange amcars hadde hatt endel effekt å hente på frisk/ny olje (evt med additiver) både i diffen og andre steder.

Noe så enkelt som irrede tennpluggkabler og gamle plugger stjeler effekt.

Jeg husker årene jeg kjøre MC, en Yamaha V-max 1200, den ble som en ny sykkel når jeg litt utpå sesongen vasket KN-luftfilteret, byttet plugger og -ledninger, og renset kontakter på batteri og fordeler. Helt tydelig at dette stjal effekt når det var dårlig.

 

Men kanskje det ikke betyr så mye for mange Amcar eiere?

Man VET at man har 11:1 i komp, man VET at man har Edelbrock siste høyglanspolerte Hi Perc innsug, man VET at motoren ytet 380 hkr i benk rett etter den var bygget osv osv. Da er det liksom greit nok, selv om effekttapet i drivverket er på størrelse med en std 1,6L japsemotor?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke demontert en bakaksel, men ser for meg at stikkakslene ligger i oljebad. Påfyllingshullet er jo litt i overkant av senter på diffen, og det fylles vel på så mye en får på. I alle fall har jeg gjort det! Dette er 80/90- olje, så en del motstand er det vel, spesielt i starten... Så kanskje jag-akselen er effektivere også?

 

Joda, det er trygt å VITE. Jeg kan jo også dokumentere 300 fabrikkshester i 390'en min, men det er vel nærmere hundre som aldri har sæletøyet på! Nå liker jeg best å cruise pent, men det er klart jeg har gitt bånn gass av og til. Og da er det ikke mye bedre aksellerasjon i denne 2,3 tonns skuta enn vår Space Wagon med 1,8 liter/122 hp/1300 kg.

 

Helt sikkert noe å hente på at ting er nytt, men for de fleste av oss er det vel greit så lenge lager, drivknuter o.l ikke er veldig slitt. Irr på pluggledninger - er det annet enn i kontaktpunktene du sikter til? Jeg tar stort sett en god service (plugger/ledninger/olje/filtre) på biler når jeg kjøper dem, men har aldri merket noen forskjell etterpå. Godt å VITE at det er gjort, da!

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen løse tanker fra meg (Kan bekreftes eller avkreftes av andre)

 

BHP vs SAE NET:

Brake HP/Brutto hester mener jeg er målt på svinghjul, og med vannpumpe og knapt dynamo (mulig ikke siste engang)

Sae net er målt med "all accessories installed and operating" AC/servo/AIR pumpe/alt motoren kunne leveres med, samt målingen er på girkassa (altså alt tap uten kryss/bakaksel/dekk)

 

Om stiv bakaksel:

Den har jo færre ledd/kryss og enklere hjullager (bare ta opp radialkrefter/loddrett på akselen) på f.eks en Chevy 10/12bolter. Oljenivået er høyt nok til å smøre hjullagrene, men at stikkakselen er "senket" i olje tviler jeg på. Oljepåfyllinga er for lavt til det.

 

Drivverkstap:

Det jeg har hørt, og anser som "normalt" er ca 20-25% i RWD med automat, og ca 15% med manuell. Bare som pekepinn, kan være mer eller mindre, alt ettersom. (TH400 vs TH350, kvalitet og viskositet på oljer, osv)

Forøvrig er TH350 og TH700R4 temmelig like i "intern styrke", ser jo sjelden selv preppa 700'er bak momentsterke bigblock motorer...

 

Just my $.02 worth...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.... ca 20 % på rwd auto ja.

20 og oppover på 4wd

ca 4-10 på fwd

ca 10-15 på rwd manuell

 

dette er iallefall på vanlige biler. Min bil skal ha 10 % tap bare, men jeg har jo manuell da. Hester er målt på svinghjulet ja.

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg sikkert hva amcar'ene er oppgitt til i tap (hvis noen har specs på sånt ) men Porsche 944 Turbo (951) har 12 %,samme har Supra Mk IV...og begge er RWD manuelle. Er vel i den gata på de fleste av den typen. 4WD har jeg sett at skilnaden i motor- og hjul-effekt ligger mellom 20-24%...så noen differ/knuter/ting og tang mer,så går tapet raskt oppover. :) Granny-trannies aner jeg ikke...ikke interessant heller ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamaha V-Max av de første årsmodellene skulle yte 145hkr.

Roar Aas Enginering Nittedal har teste masse V-max'er i benk. Både orginale og trimmede. Han påstod at det meste han hadde målt på orginaltutgaver var 121hkr. Det gir i så fall et effekttap på litt over 19%.

Vet også fra årene på MC at dårlig smurt/utslitt/feiljustert kjede på sykler med kjededrift utgjør MYE i effekttap!

Nå er dette knapt nok sammenlignbart mot en V8'er på 5 liter eller mer, men det det viser at små feil i drivverk gjør mye på effektatpet.

 

En annen ting er jo hvordan effekten festes i bakken. Å spinne er jo "greit nok". Alle skjønner jo at det er for mange krefter ift friksjonen i underlaget.

Men hvor mye krefter kan man pøse på med før man begynner å spinne?

Sikkert flere her som har sett biler med "hoppende" drivhjul når man gir full pinne? Da er noe galt og kreftene får ikke feste.

Har "snoket litt" ang. opphenget av Jaguar akselen når det gjelder nettopp dette. Det viser seg at mange roddere har gått/går endel på bekostning av veigrepet for å ivareta utseendet til bakhjulsopphenget. (Hva er da vitsen med delt bakaksel???)

 

AC-Cobra kitcar byggere, særlig i England, bryr seg lite om utseendet på opphenget. Der er det grepet som teller. Og de bruker svært ofte Jaguar aksel. Har hentet gode tips fra et engelsk Cobra-forum om Jaguar aksel-opphenget.

Påstår ikke at dette er "nytt og revolusjonernede" i hotrod verdenen, men det er alltid greit å se & lære litt fra gutta som tenker "strictly business".

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Yamaha V-Max av de første årsmodellene skulle yte 145hkr.

Roar Aas Enginering Nittedal har teste masse V-max'er i benk. Både orginale og trimmede. Han påstod at det meste han hadde målt på orginaltutgaver var 121hkr. Det gir i så fall et effekttap på litt over 19%.

Svært få japanske motorsykler som faktisk leverer den "veiv-effekten" de kommer oppgitt med,også. Leste på et VMax-forum i USA at en eller annen hadde hogd opp en motor,og på et eller annet vis fått linka VEIVA til en bremsebenk,og den (var en helt frisk,splitter ny motor) ga 133hk under "sustained heavy load"...så åssen fabrikken fikk sine 145 hk...Gud vet.. :rolleyes: VMax har jo kardan,så det blir vel nesten som en RWD bil... :) BTW,Roar har verksted på Mysen nå..;)

 

det er alltid greit å se & lære litt fra gutta som tenker "strictly business".

Way to go :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over dette. I tillegg har mange V-Max eiere oppigjennom åra skrytt på seg både 10 og 20 hkr ekstra etter å ha montert mer åpent eksosanlegg og et KN-filter.

 

Angrer fortsatt på at jeg aldri fikk benkekjørt min. Var på et svensk treff engang der vi kunne få kjørt syklene i benk for en billig penge.

Jeg stod over siden jeg hadde tatt meg etpar øl på det tidspunkt. I selve benken ble de kjørt av han som hadde test utstyret, men vi måtte selv kjøre sykkene de to-tre kilometrene fra teltet og bort til han.

Hadde vært gøy å fått vite den "ekte sannheten".

 

Men dette ble kanskje litt off topic V8 og Amcar...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by epidemic

Jeg har hørt at man mister ganske mange hester på å ha automat kasse istedenfor manuell, generelt!!!!!!

stemmer dette???

 

jupp....mister vel ikke akkurat mange,men noen er det ja...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei std TH350 kasse tar ca 30hk og drive ei TH400 ca 40+hk og drive + shift kit ol mods.

 

Ei manuell tja en T56 er tung og drive og en M20 lite.

 

Så 20-25% med manuell og 25-30% automat 4x4 ille mye så det vil du ikke vite...

 

De gode gammle Powerglide kassene tar vel ikke mere en rundt 15hk mener jeg.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår