Gå til innhold

Ventilseter, hvordan funker de, og kan jeg bytte dem selv?

Ranger emnet

Gran

Anbefalte innlegg

Toppene på min 68 302 mangler ventilseter på noen av ventilene, og de andre skulle sikkert vært byttet.

Da lurer jeg på hvordan setene funker?

Går utifra at de ikke ligger løse?

Er dette noe man kan skifte selv?

Bilde av toppen

Bilde 2

Som dere ser ligger de litt lenger inn i toppen, går ut ifra at de ikke skal det?

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler ventilseter? Kjørt på blyfri bensin og har gått seg ned? Har sett det på GM's LS1 truck motorer, som har vært kjørt på gass - Ventilene bare synker inn...

Setene sitter fast i toppen ja, blir frest et spor og presset i når de er kjølt ned (trekker seg sammen/høy tetthet). Hvordan de funker må jo da bli at de tetter for forbrenningstrykk sammen med ventilene.

Pga det over kan du ikke bytte selv, hvis du ikke tilfeldigvis har et maskinverksted tilgjengelig, og vet hvordan du bruker det... Hvis toppene er så ille, kan det kanskje lønne seg å se seg om etter noen brukte "blyfri" topper som krever mindre jobb?

Har dere "Ford folk" noen bra og billige alternativ av original topplokk? Sånn som vi "Chevy folk" har Vortec jerntopper? (400+hk uten porting)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.motorverksted.no/Prisliste/prislisteindex.htm

Dette kan bli dyrt:

Utfresing og innsetting av nye ventilseter med mirafresing av setene.

1 stk. pr.stk. 451,61 560,00 (uten/med mva)

2- 3 stk. pr.stk. 298,39 370,00

4 stk..... pr.stk. 241,94 300,00

( Eks,seter )

I tillegg kommer overhaling av ventilstyringer, slipe ventiler (evt noen eller alle nye ventiler)... Regner med at du ønsker å bygge om til drift med blyfri bensin, tror jeg ville satset på noen nyere topper som klarer dette, selv om de kanskje ikke er like "gromme" som de gamle.

Prisene over er hos det motorverkstedet jeg har brukt noen ganger hvertfall, virker ryddige. Ingen reklamasjoner foreløpig. Prisen hos Oslo Sylinder Service er ca 20% høyere jevnt over.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp større ventiler og fres ut nye seter ;) ... eller kjøp ett sett med bra/overhalte topper. Å bytte 16 ventilseter og alle ventilene blir fort dyrt, prishoppet opp til ett sett nye alu topper er ikke så stort da.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider