Gå til innhold

rs turbo


cossigjengen

Anbefalte innlegg

Er vel en god del info her på forumet allerede.

Skjekk også ut http://www.fastford.no -> forum

 

Copy & past fra hjemmesiden min:

 

---------------------------------------------------------------

Tips til deg som skal kjøpe RS Turbo:

 

Først og fremst, skjekk om det faktisk er en RS Turbo. Rammenr står på en plate fremst i motorrommet, og ved siden av passasjersetet, under et deksel i gulvet. Ingen cab'er er orginale RS Turboer.

RS Turbonr: WF0BXXGCAB+chassi-nr

 

I tillegg til de vanlige ting man skjekker når man kjøper bil (Rust, kollisjonsskader, unormale glipper i karosseri, opplakerte deler osv...) er dette ting det kan være vært å ta en titt på:

 

*Rust: Rundt tanklokk, ved takluke, batteriplaten (dårlig design gjør at regnvann kan samle seg her), under/ved sideskjørt/bredere, vinge-festene.

 

*Står km-teller i forhold til bilen? Det er en 2-minutters jobb å bytte instrument-panelet, så se om interiør o.l. er slitt om det er lav kilometerstand på bilen.

 

*Er turboen i OK stand? Har du mulighet så løsne slangeklemmen som holder innsugsslangen til turboen, fjern slangen, og kjenn om det er slark i turboen. Noe slark opp/ned er ok, men er det slarke "langs" akslingen frem/tilbake, kan du regne med en dyr overhalling i nær fremtid.

 

*Girboks & clutch. Disse kan være slitene etter opp mot 18 års hard kjøring. Hør etter ulyder, og kjenn etter om den glir lett inn i hvert gir. Revers vil i de fleste tilfeller være litt kranglete, bare å venne seg til først som sist. Ligg i 4. eller 5. gir og gi flatt jern, når ladetrykket kommer legg merke til om turtallet går merkbart opp uten at speedometeret øker tilsvarende. Går turtallet opp, men ikke hastigheten må du belage deg på clutch-bytte. Virker ikke speedometeret er det mest sannsynlig være et drev i girkassa som er gåent (dersom du ikke vil opp med girboksen selv er det enkleste og billigste å bytte til en annen girboks). På høyrestyrte biler kan det være den 2-delte speedometerkabelen som er gåen.

 

*Sikringsboksen: Se etter tegn på varme. Sikringsboksene på Escortene kan smelte/brenne, og det er arbeidssomt å fixe (les: bytte ledningsnett).

 

*Et godt tips kan være å ha med seg en magnet. Bruk denne på utsatte punkter på karosseriet. Dersom magneten ikke tiltrekkes spessielt av karosseriet er det mest sannsynlig mye spakkel under lakken, et tegn på en tidligere kaollisjonsskade. Nylakkerte biler kan også være lakkert for å skjule rustangrep, så skjekk disse nøye.

 

LYKKE TIL MED BILKJØPET!

---------------------------------------------------------

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår