Gå til innhold

Jaja , dags for reperasjoner!

Ranger emnet


CoaSlip

Anbefalte innlegg

Da var det vel dags for vannpumpeskifting tenker jeg. Får ta en god diagnose før jeg stikker å handler deler i morgen tenker jeg, men her er iallefall hva som er skjedd, er det noen som kjenner symptomene så si i fra!

 

Bilen min , E34 525 M50, har i det siste hatt litt for mange meldinger med "coolant level" når jeg går fra den, og i går fant jeg ut årsaken, nemlig at skruen til utluftingsventilen på ekspanasjonstanken er lekk. Så den lekker damp i fra der og vannet forsvinner. Enkelt, kjøpe ny plugg, tenkte jeg. Men jeg stopte i kveldinga for å fylle på litt vann , og så på pluggen at det forsvant tålig mye vann når bilen var varm , så jeg fant tenkte jeg skulle være smart å kjøre på med litt "radiator tett" Som sagt som gjort , og jeg følgte anvisingen på pakken og helte gugga oppi slangen som går ned til termostaten, ikke i ekspanasjonstanken. Fylte på med litt vann og starta. Lyden som kom fra motoren nå kan være litt vanskelig å forklare men det hørtes ut som store kuler som føyk igjennom diverse slanger rundt om foran motoren, men forsvant igjen tålig raskt. Sto å så litt på å venta på mirakler , og gikk inn i bilen for å sjekke tempen. Tempen hadde nå steget til "klokken 13" på måleren, ikke 12 , som den pleier å stå på. Kjørte på varmeapparatet på bånn fyring , og det eneste som kom var en iskald bris med "gammel sykkelslange lukt" Ikke bra. Tempen steg , lukta forsvant , og miraklene uteble. Skuffende.

 

Etter litt research diverse plasser viser det seg at vannpumpa er en svak sak på BMW sine motorer fra rundt 90 tallet , med plastikk rotorer som kan ryke uten forvarsel, og termostater som ikke er like medgjørelige. Hadde du vannpumpe med plastikkrotor , så var det nesten en nødvendighet å oppgradere uansett , så jeg får vel bare gjøre det. Ny termostat blir det vel også med mindre den koster graps...

 

Så nå er det avgårde til den lokale forhandleren å handle termostat ,vannpumpe og ny propp til utluftingshullet i morgen , så får vi håpe på det beste, med tanke på pris å resultat. Tenkte bare jeg skulle si i fra, så får dere vite resultatene i morgen eller på søndag.

 

Heldigvis er slikt lov på 12 år gamle biler. Av en eller merkelig grunn blir jeg ikke frustert når noe ryker på min E34. Den er som regel verdt det, føler jeg :D

 

Edit : for de av dere som har lyst å vite hva dette går ut på finnes en noenlunde grei forklaring her :

 

http://www.ohiomotorcycle.com/understeer/waterpump.shtml

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CoaSlip

Da var det vel dags for vannpumpeskifting tenker jeg. Får ta en god diagnose før jeg stikker å handler deler i morgen tenker jeg, men her er iallefall hva som er skjedd, er det noen som kjenner symptomene så si i fra!

 

Bilen min , E34 525 M50, har i det siste hatt litt for mange meldinger med "coolant level" når jeg går fra den, og i går fant jeg ut årsaken, nemlig at skruen til utluftingsventilen på ekspanasjonstanken er lekk. Så den lekker damp i fra der og vannet forsvinner. Enkelt, kjøpe ny plugg, tenkte jeg. Men jeg stopte i kveldinga for å fylle på litt vann , og så på pluggen at det forsvant tålig mye vann når bilen var varm , så jeg fant tenkte jeg skulle være smart å kjøre på med litt "radiator tett" Som sagt som gjort , og jeg følgte anvisingen på pakken og helte gugga oppi slangen som går ned til termostaten, ikke i ekspanasjonstanken. Fylte på med litt vann og starta. Lyden som kom fra motoren nå kan være litt vanskelig å forklare men det hørtes ut som store kuler som føyk igjennom diverse slanger rundt om foran motoren, men forsvant igjen tålig raskt. Sto å så litt på å venta på mirakler , og gikk inn i bilen for å sjekke tempen. Tempen hadde nå steget til "klokken 13" på måleren, ikke 12 , som den pleier å stå på. Kjørte på varmeapparatet på bånn fyring , og det eneste som kom var en iskald bris med "gammel sykkelslange lukt" Ikke bra. Tempen steg , lukta forsvant , og miraklene uteble. Skuffende.

 

Etter litt research diverse plasser viser det seg at vannpumpa er en svak sak på BMW sine motorer fra rundt 90 tallet , med plastikk rotorer som kan ryke uten forvarsel, og termostater som ikke er like medgjørelige. Hadde du vannpumpe med plastikkrotor , så var det nesten en nødvendighet å oppgradere uansett , så jeg får vel bare gjøre det. Ny termostat blir det vel også med mindre den koster graps...

 

Så nå er det avgårde til den lokale forhandleren å handle termostat ,vannpumpe og ny propp til utluftingshullet i morgen , så får vi håpe på det beste, med tanke på pris å resultat. Tenkte bare jeg skulle si i fra, så får dere vite resultatene i morgen eller på søndag.

 

Heldigvis er slikt lov på 12 år gamle biler. Av en eller merkelig grunn blir jeg ikke frustert når noe ryker på min E34. Den er som regel verdt det, føler jeg :D

 

Edit : for de av dere som har lyst å vite hva dette går ut på finnes en noenlunde grei forklaring her :

 

http://www.ohiomotorcycle.com/understeer/waterpump.shtml

 

Velkommen i klubben ja, hehe. Du finner fort ut om vannpumpa er på vei til å gå, se om vifta di går rett i forhold til radiator. Min var skakk som f, og dette endte med at kulelager gikk etc. Jeg tok ut mest mulig når jeg skiftet min, for å ha best mulig plass å jobbe på. Skifte også gjerne reima di, når du først er nedi der. Samme gjorde jeg. Lurer du på noe, send meg gjerne en PM! :)

x 1992 BMW E36 320i 24v Coupé

x 1992 Ford Sierra GT (Drittbil.)

 

1991 Nissan Pulsar GTi-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er den at utluftingspluggen på siden av ekspanasjonstanken er et svakt punkt. Den lekker. Jeg la merke til det da jeg så masse inntørka hvitt pulver rundt den. Så jeg stramte den litt og etter det ble det bare verre og verre. Selve skruen har et spor i seg slik at når du skrur den opp så slipper dampen/vannet igjennom uten at du trenger ta skruen ut. selve hodet på skruen knekker slik at selv om skruen er stram så lekker det damp/vann igjennom. Når dette skjer over lengre tid, så damper logisk nok alt vannet vekk, og problemene begynner. Så, sjekk denne skuren hvis du har problemer med at kjølevann forsvinner. Dette gjelder kun hvis du har ekspanasjonstanken sammen med radiatoren.

 

Det jeg også fant ut var at vannpumpa på M50 motorene (325/525) har plastikkrotor, noe som ikke er bra. Skal du bytte vannpumpe,bytt til den med stålrotor. Jeg var på den lokale delesjappa å skulle kjøpe (før jeg fant ut om vannet som manglet), og så den uorginale også var i plastikk , noe som gjorde jeg drøyet det med å kjøpe den. Heldigvis, selv om pumpa ikke koster mer enn rett over 700,- Skal sjekke pris på original pumpe hos forhandler på mandag.

 

Just as you know.

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CoaSlip

Saken er den at utluftingspluggen på siden av ekspanasjonstanken er et svakt punkt. Den lekker. Jeg la merke til det da jeg så masse inntørka hvitt pulver rundt den. Så jeg stramte den litt og etter det ble det bare verre og verre. Selve skruen har et spor i seg slik at når du skrur den opp så slipper dampen/vannet igjennom uten at du trenger ta skruen ut. selve hodet på skruen knekker slik at selv om skruen er stram så lekker det damp/vann igjennom. Når dette skjer over lengre tid, så damper logisk nok alt vannet vekk, og problemene begynner. Så, sjekk denne skuren hvis du har problemer med at kjølevann forsvinner. Dette gjelder kun hvis du har ekspanasjonstanken sammen med radiatoren.

 

Det jeg også fant ut var at vannpumpa på M50 motorene (325/525) har plastikkrotor, noe som ikke er bra. Skal du bytte vannpumpe,bytt til den med stålrotor. Jeg var på den lokale delesjappa å skulle kjøpe (før jeg fant ut om vannet som manglet), og så den uorginale også var i plastikk , noe som gjorde jeg drøyet det med å kjøpe den. Heldigvis, selv om pumpa ikke koster mer enn rett over 700,- Skal sjekke pris på original pumpe hos forhandler på mandag.

 

Just as you know.

 

Stemmer det. Men det er som oftest lagerne som går i pumpene, ikke impellene. Dette var i alle fall tilfelle hos meg. Jeg fikk ikke tak i pumpe med metall impellere, men den funker jo. Var tykkere plast på den nye enn den gamle.

x 1992 BMW E36 320i 24v Coupé

x 1992 Ford Sierra GT (Drittbil.)

 

1991 Nissan Pulsar GTi-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ach, bra og vite at jeg ikke er den eneste. Jeg kan absolutt ikke skjønne hva som skjer med den jævla kjølevæska. er snart skallet, river ut alle hår i frustrasjon over den kjølevannstørste bilen. det er ingen lekkasjer i slanger. Registeret i raddisen og varmeapparet er tett. det er ikke olje i vannet og heller ikke vann i olja. den ryker ikke noe særlig og det er ikke trykk i systemet. så toppen er fin.. men fyttifaen som den drikker vann. Så her komemr spørsmålet. ER DET VANNPUMPA???? Please si ja, så jeg får en slutt på denne forbaska elendigheten!

 

har en m20 2,5l 90m

--

Anders

 

- 1990 BMW 525ia

x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hjinx

ach, bra og vite at jeg ikke er den eneste. Jeg kan absolutt ikke skjønne hva som skjer med den jævla kjølevæska. er snart skallet, river ut alle hår i frustrasjon over den kjølevannstørste bilen. det er ingen lekkasjer i slanger. Registeret i raddisen og varmeapparet er tett. det er ikke olje i vannet og heller ikke vann i olja. den ryker ikke noe særlig og det er ikke trykk i systemet. så toppen er fin.. men fyttifaen som den drikker vann. Så her komemr spørsmålet. ER DET VANNPUMPA???? Please si ja, så jeg får en slutt på denne forbaska elendigheten!

 

har en m20 2,5l 90m

 

Jeg har samme problemet. Fant lekkasjen ved vannpumpa.

JUST REAL POWER!! NO TURBO SHIT!!

 

84 mod 320i 2.5 bilcross

88 mod 520ia

96 mod vw passat

84 mod 323i 2.5

83 mod 323i 2.5

x85 mod skropel

x80 mod 320 2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. da har jeg vært å kjøpt meg wasserpump. og nå skal den inn. metallrotor og det hele. bare stas. så jeg håper denne løser problemet. at den drikker vann.. blir for varm når jeg står stille (resultat av lite vann) og at det ved enkel anledninger kommer kald bris av gammal-kjeller-luft ut av varmeanlegget.

 

650 spenn satt den meg tilbake, ser ut som den er grei. så om det er noen av gutta som har tips for å sette inn dritten så er jeg svært mottaklig. spesiellt den viftekløtsjen er jo skrudd med ei skikkelig horebolt. og denne må av før jeg kommer til skruene til pumpa.

 

tips og triks ønskes hjertlig velkommen

--

Anders

 

- 1990 BMW 525ia

x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hjinx

ok. da har jeg vært å kjøpt meg wasserpump. og nå skal den inn. metallrotor og det hele. bare stas. så jeg håper denne løser problemet. at den drikker vann.. blir for varm når jeg står stille (resultat av lite vann) og at det ved enkel anledninger kommer kald bris av gammal-kjeller-luft ut av varmeanlegget.

 

650 spenn satt den meg tilbake, ser ut som den er grei. så om det er noen av gutta som har tips for å sette inn dritten så er jeg svært mottaklig. spesiellt den viftekløtsjen er jo skrudd med ei skikkelig horebolt. og denne må av før jeg kommer til skruene til pumpa.

 

tips og triks ønskes hjertlig velkommen

 

OT til deg her, men du har ikke noe bilder av anlegget ditt vel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår