Gå til innhold

Ny dash i gammel bil? polo 2f

Ranger emnet

polo-1992-xtreme

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har endel tanker rundt det å skifte dashboard i min gamle Polo 2f fra '92 pga. forskjellige bilstereo-prosjekter..

Noen som har byttet dash i sin gamle polo før(fra nyere biler), isåfall fra hvilken modell/til hvilken modell (!!!kun snakk om Polo!!!)

Noen som har bilder av tidligere gjennomførte bytter?

Er dette vanskelig?

Er det noen dash'r som passer rett inn i min gamle Polo's originalfester?

De som først svarer: hadde vært fint om dere kunne prøve å svare på alle mine spørsmål i en og samme post!

Takk for alle henvendelser..trenger svar så raskt som overhode mulig!

Mvh Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke biltypen, men regn med mye jobb.

Jeg bygger hotrod og min erfaring med slike omfattende inngrep er at det er sjelden/aldri noen snarveier.

Regn med at strategiske mål som frontrutens buing, total bredde, rattstangens tilpasning brytere for betjening av luftanlegg, slanger til lufteanlegg osv er endret.

Et dasboard med alt tilbehør påmontert er tungt. Jeg tipper det må henge fast i selve karosseriet på en eller annen måte. Antakelig via diverse støy- og vibrasjonsdempende foringer og matter.

Regn da med å måtte sveise nye fester og at du må få kappet de nye festene ut av en donor-bil hvor du også har tatt det nye dashboard'et fra. Når du må sveise og skjære, regn med å måtte demontere masse ømfintlige komponenter (elektronikk, ledninger osv) så de ikke blir skadet av varmen og sprut fra vinkelsliper/sveis.

Et tips er at du snoker rundt på et bilopphugger etter en bil du har tenkt å bruke dashboard'et fra. Er du heldig finner du også en som er så skadet i fronten at dashboard'et er borte. Da kan kikke litt på fester ol for å se hvordan de ser ut.

Jeg tror faktisk det er mindre jobb å bygge om det du har enn å putte inn et annet.

Er du usikker, så få tak i et identisk som du jobber med og bygger om. Blir det mislykket, har du ikke "ødelagt hele bilen".

Sjekk om plasten på dashboard'et ditt hefter mot glassfiber. Gjør den det, er det bare å kjøre på. Les tråden et annet sted på forumet om glassfiberstøping og slipp fantasien løs!

Lykke til!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ditt utfyllende svar, dette hjalp endel.

Det som er tingen er at det ikke er jeg som skal støpe, men en av mine sponsorer, og derfor lurte han på om jeg hadde noen planer om å bytte dash til en litt mer "stereo-vennelig" type..(og det har jeg jo faktisk tenkt på, men blir det mye jobb dropper jeg det nok)

Hvilke høggere har jeg å velge mellom rundt Oslo-området(bor selv i Asker)?

Hvordan finner jeg ut om plasten hefter mot glassfiber før de virkelig skal begynne?

Takk

Mvh Mads

Originally posted by Hot Rod

Kjenner ikke biltypen, men regn med mye jobb.

Jeg bygger hotrod og min erfaring med slike omfattende inngrep er at det er sjelden/aldri noen snarveier.

Regn med at strategiske mål som frontrutens buing, total bredde, rattstangens tilpasning brytere for betjening av luftanlegg, slanger til lufteanlegg osv er endret.

Et dasboard med alt tilbehør påmontert er tungt. Jeg tipper det må henge fast i selve karosseriet på en eller annen måte. Antakelig via diverse støy- og vibrasjonsdempende foringer og matter.

Regn da med å måtte sveise nye fester og at du må få kappet de nye festene ut av en donor-bil hvor du også har tatt det nye dashboard'et fra. Når du må sveise og skjære, regn med å måtte demontere masse ømfintlige komponenter (elektronikk, ledninger osv) så de ikke blir skadet av varmen og sprut fra vinkelsliper/sveis.

Et tips er at du snoker rundt på et bilopphugger etter en bil du har tenkt å bruke dashboard'et fra. Er du heldig finner du også en som er så skadet i fronten at dashboard'et er borte. Da kan kikke litt på fester ol for å se hvordan de ser ut.

Jeg tror faktisk det er mindre jobb å bygge om det du har enn å putte inn et annet.

Er du usikker, så få tak i et identisk som du jobber med og bygger om. Blir det mislykket, har du ikke "ødelagt hele bilen".

Sjekk om plasten på dashboard'et ditt hefter mot glassfiber. Gjør den det, er det bare å kjøre på. Les tråden et annet sted på forumet om glassfiberstøping og slipp fantasien løs!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt i Gule Sider så finner du huggere i nærheten. Jeg bor på sørlandet, så jeg vet ikke. Skedsmo Bilopphugging er forresten ganske store. Men du er jo avhengig av at du kan få gå og snoke litt i fred og ro.

Ta en ringerunde først for å sjekke at biltypen du ønsker å se på virkelig er inne.

Om dashboard'et ditt fester på glassfiber tester du ved å feste lime noe fast med Araldit på et usynlig sted og sjekke hvor godt det sitter. Araldit er polyesterbasert akkurat som glassfiber. Les tråden om glassfiberstøping først. slik at rengjøring og pussing før liming blir korrekt. Er det olje, silicon (NB! Interiørfornyer!)eller fett på limflatene, fester ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke interresert i dash fra en 2000 mod polo da?

Jeg har et liggende som jeg hadde tenkt å montere i golf'n men jeg fant ut at jeg heller ville beholde det orginale.

Det passer i bredden til golf 2 i hvertfall og det ser ut som om det bare trengs å modifiseres opp mot frontruta.

Mangler hanskerom men der kan du jo montere inn en 15" lcd skjerm eller noe sånnt ;)

polo-dash.jpg

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann..

kanskje dette er interessant. Hva skal du har for den da?

har du tid til å måle litt rundt på den, og sende meg disse målene(gjerne vist på et bilde) til min mail: wiggoc(@)online.no?!

15" monitor hadde ikke vært så dumt;) hehe..flatskjermer er jo utrolig billige for tiden:D

takk

mvh Mads

Originally posted by Mk2-16v

Du er ikke interresert i dash fra en 2000 mod polo da?

Jeg har et liggende som jeg hadde tenkt å montere i golf'n men jeg fant ut at jeg heller ville beholde det orginale.

Det passer i bredden til golf 2 i hvertfall og det ser ut som om det bare trengs å modifiseres opp mot frontruta.

Mangler hanskerom men der kan du jo montere inn en 15" lcd skjerm eller noe sånnt ;)

polo-dash.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by polo-1992-xtreme

Heisann..

kanskje dette er interessant. Hva skal du har for den da?

har du tid til å måle litt rundt på den, og sende meg disse målene(gjerne vist på et bilde) til min mail: wiggoc(@)online.no?!

15" monitor hadde ikke vært så dumt;) hehe..flatskjermer er jo utrolig billige for tiden:D

takk

mvh Mads

Jeg har ikke tid nå i kveld men kan se om jeg får gjort det i morgen kveld.

Kunne tenke meg 1000,- for dash med instrumentpanelet.

Betalte selv 1500,- for det på hugger'n.

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mk2-16v

Jeg har ikke tid nå i kveld men kan se om jeg får gjort det i morgen kveld.

Kunne tenke meg 1000,- for dash med instrumentpanelet.

Betalte selv 1500,- for det på hugger'n.

får du tatt noen mål ikveld eller?

Som sagt: Send meg gjerne et bilde med målene påskrevet..og gjerne til min mail: wiggoc(@)online.no !

takk

mvh Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk på det at speedo osv. mest sansynlig ikke går om hverandre, alá golf 2 og 3. På Golf 3 sitter det en "boks" på gearkassa som inverter til elektroniske signaler fra wire. Og alt av lysbrytere, luft, nødlys.... vil du nok ha en del problemer med å tilpasse. Nå vet ikke jeg om det er det samme på polo da... Men lykke til, og sleng ut bilder av prosessen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å ødelegge et salg for mk2-16v, men sjekk NØYE først om dette kommer til å gå! En ting er de rent fysiske mål osv. De snakket vi om legnre oppe i tråden. En annen ting er elektronikk og ledningsnett.

Innen bilmiljøene verserer ofte informasjon om enkle greie ombyttinger fra en bilmodell/merke til en annen. Og motsatt hører man også litt om mislykkede og håpløse prosjekter.

Siden du skal bygge bilstereo, er det ingen andre i dette miljøet som har byttet dashboard? Ikke nødvendigvis akkurat samme bil, men en annen, nyere, bil? Hør litt med de.

Jeg vet at merkeverksteder stort sett bare rister på hodet om man spør om så mye som å bytte en girstangkule, men sjekk likevel.

Er du heldig kommer du over en VW mann som er litt bevandret i bilelektronikk. Kanskje har han peiling på de to bilmodellene du skal "parre" deler fra, og kan fortelle deg om el.anleggene i dashboardet på de to modellene er konvertibelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle råd og idéer..vet ikke om jeg får tid til dette dashboardbyttet uansett..men skal måle litt i helgen, og se hva jeg får ut av det!

Kan jo legge ut denne tråden på bilstereo-delen av forumet også, og se hva jeg får av svar der.

Vet at denne prosessen ikke er så enkel som mange kanskje kan tro, men jeg har allikevel lyst til å forske litt på dette, men vi får se.

Kan hende jeg bare bygger om litt på den dash'n jeg allerede har i bilen...

Og jeg kommer nok til å legge ut bilder etterhvert som det begynner å ta form..både på hjemmesiden min, og på forumet :D

Tiden vil vise hvordan det vil gå..hehe..

mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider