Gå til innhold

wb lambda hjelp+kjøpetips

Ranger emnet

Mr Deej

Anbefalte innlegg

Har endelig fått meg onkli breibåndslambda og lurer da på hva som er optimal AFR ratio?

Sånn som jeg har justert den nå så ligger den på 11.5-12 på fullgass, noen som har noen meninger om det?

Også lå forresten eksostempen i turboen på 990c grader på full faen oppover rælingstunnelen. Og dette på bare 0,7bar?? Jeg som skal opp på 1.5 i løpet av neste måned :rolleyes:

Forresten så kjøpte jeg settet hos Zeitronix for 3200kr med moms og toll og alt annet drit i form av avgifter og da fulgte det med:

* LCD Display

* Mulighet for tilkobling til pc

* Simulated narrowband output

* Wideband analog output

* Eksostemp måler

* Bosch LSU et eller annet (WB)

Genialt billigt ihvertfall

Mvh E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Les dette

http://www.picotech.com/auto/lambda_sensor.html

Motoren din går litt magert på full belastning. Den yter bedre da.. men temperaturen øker og fare for detonasjon. Dette påvirker levetiden. Hadde jeg vært deg, så ville jeg prøvd å fått ned temperaturen. Gi den mer bensin, bruk en større intercooler, vanninnsprut osv.

En ratio på rundt 14.7 er det ideelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Hei.

Les dette

Motoren din går litt magert på full belastning. Den yter bedre da.. men temperaturen øker og fare for detonasjon. Dette påvirker levetiden. Hadde jeg vært deg, så ville jeg prøvd å fått ned temperaturen. Gi den mer bensin, bruk en større intercooler, vanninnsprut osv.

afr på 14,5-15 er det vel ofte en higer etter ved pen kjøring, og veldig lett belastning.. 14.7 trenger ikke være 100% riktig på alle motorer..

På fullgass er jo ikke 11,5-12 så veldig "magert".. Er helt knall i mine øyne.. men 990 grader synes jeg var skremmende mye.. Hvordan står tenningen din?? Er den veldig lav, får du vel høy eksos temp, da en nesten flytter forbrenningen ut i eksos kanaler og grenrør etterhvert.. Fullgass tenning på turbo motor ligger vel ofte mellom 15 og 23 grader, avhengig av motor typer og kompresjon..

Eksos temp er minst like viktig som lambda vil jeg si.. Hjelper ikke om du har 9 i afr, om du har 1000 grader eksos temp...

Alt over 900 grader kaller jeg ganske høy temp.. Min motor ligger på 800grader ca, ved 1 bar og 11,5 afr.. Jeg har fått tips om å holde meg under 850, da jeg har eksos bandasje på grenrør og downpipe..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

afr på 14,5-15 er det vel ofte en higer etter ved pen kjøring, og veldig lett belastning.. 14.7 trenger ikke være 100% riktig på alle motorer..

På fullgass er jo ikke 11,5-12 så veldig "magert".. Er helt knall i mine øyne.. men 990 grader synes jeg var skremmende mye.. Hvordan står tenningen din?? Er den veldig lav, får du vel høy eksos temp, da en nesten flytter forbrenningen ut i eksos kanaler og grenrør etterhvert.. Fullgass tenning på turbo motor ligger vel ofte mellom 15 og 23 grader, avhengig av motor typer og kompresjon..

Eksos temp er minst like viktig som lambda vil jeg si.. Hjelper ikke om du har 9 i afr, om du har 1000 grader eksos temp...

Alt over 900 grader kaller jeg ganske høy temp.. Min motor ligger på 800grader ca, ved 1 bar og 11,5 afr.. Jeg har fått tips om å holde meg under 850, da jeg har eksos bandasje på grenrør og downpipe..

Synes selv eksostempen var litt i høyeste laget.. Den hopper liksom fra 500-600 og opptil 900++ bare jeg gir på littegran.

Hvor har du satt eksostempmålern din? Min er rett i turboen, før turbinen..

Forsåvidt så ligger den på en 450-500 grader på tomgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr Deej

Synes selv eksostempen var litt i høyeste laget.. Den hopper liksom fra 500-600 og opptil 900++ bare jeg gir på littegran.

Hvor har du satt eksostempmålern din? Min er rett i turboen, før turbinen..

Forsåvidt så ligger den på en 450-500 grader på tomgang

Jeg har twin entry turbo, og har en måler i hver kanal, i eksos huset før turbin hjul.. altså foran turbo so to speak..

Jeg ligger rundt 450 på tomgang, 500+ på fiin kjøring, rundt 650+ på del last (varierer selvfølgelig på % last) , og ca 800 på fullgass.. Dette blir vel å stige litt ved videre mapping, men skal ikke over 850 grader uansett..

jeg synes ikke tempen din bare er høy, men nesten så høy at det var bekymrings verdig.. :( Omtrent alt over 900 er for mye etter det jeg har lært..

Men det var et billig kit du hadde kjøpt.. Jeg betalte mindre, men eksos temp er ikke med på mitt.. det har jeg separat..

Bruker forøvrig Innovative lm1 WB selv..

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei.. men da veit jeg det at jeg ihvertfall ikke skal øke med noe trykk før jeg har fått løst problemet med tempen :rolleyes:

Men det som er litt sprøtt er at jeg har trodd jeg har hatt en helt grei temp til monterte temp målern, har nesten ikke sett at turboen har gløda engang, i forhold til den gamle lille som gløda bare jeg så litt hardt på den :D

Forsåvidt så tror jeg ikke en større ic eller vanninnsprøytning hjelper ettersom IAT'en ligger på rundt 7 grader nå for tidene.. Må finne på noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr Deej

Okei.. men da veit jeg det at jeg ihvertfall ikke skal øke med noe trykk før jeg har fått løst problemet med tempen :rolleyes:

Men det som er litt sprøtt er at jeg har trodd jeg har hatt en helt grei temp til monterte temp målern, har nesten ikke sett at turboen har gløda engang, i forhold til den gamle lille som gløda bare jeg så litt hardt på den :D

Forsåvidt så tror jeg ikke en større ic eller vanninnsprøytning hjelper ettersom IAT'en ligger på rundt 7 grader nå for tidene.. Må finne på noe annet

Men hvor lav tenning har du?

01` Seat Leon 4x4 20vT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det veit jeg ikke, skal sjekke med ODB2 til helgen. Det som er problemet er at jeg kjører et piggyback system som kun har muligheten til å senke tenningen, ikke høyne den. Det er original hjernen som styrer det

Men mine mistanker er at tidligere på registeret så får jeg tenningsbank av en eller annen grunn og original hjernen senker da tenningen for meg. Det som er sprøtt er at når jeg kjører med halvvarm motor (nettop stoppet og startet igjen) og gir på litt så fyker ladetrykket opp i 1.3 bar med lambda 11.7 og tempraturen stopper på 850grader. Bilen går seff skikkelig bra da, og når jeg får kjørt litt med den så slutter den å gå bra og tempraturen stiger til 700++ bare jeg holder 60 i 4. i en oppover bakke..

Blir frusrtert jeg ass!!

Skal forsåvidt inn til gutta som jeg har kjøpt piggyback boxen av og de skal bygge om hele systemet, blant annet LMM løst, den 15. så jeg håper at de kan hjelpe meg litt med dette. Tenkte jeg også kunne prøve å pøse på med litt mere bensin tidligere på registeret slik at jeg om det er tenningsbank kan kutte ut dette der og slippe at original hjernen senker tenningen..

Men som sakt, skal sjekke tennings vinkelen med ODB2 avleser til helgen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Hei.

Les dette

Nå har jeg endten missforstått ALT eller så er høyere AFR verdi mer luft, og mindre bensin, altså magrere.

Å si at 11,5-12 AFR er "litt magert" er vel bare tull? Jeg vil si at det er litt rikt, men at det bare er safe...? En AFR på 14,7 ved full gass er vel litt magert, og stor fare for detonasjoner. Det er dette jeg sliter med selv. Jeg skulle ønske jeg fikk AFR verdiene ned til rundt 12 selv.

Videre er jeg blitt fortalt at maxtempen ikke skal overstige 920 grader under noen omstendigheter, dette med 98octan.

For all del.. jeg er ny på dette feltet, og lærer selv for tiden. Sett meg gjerne på plass hvis jeg har missoppfattet et eller annet her nå!

'88 Porsche 944 Turbo S Silver Rose

Porsche Club Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd!

14.7:1 er kun for tomgang og lavbelastning.

I turbosammenheng er dette magert.

Dette tallet er hvor forbrenningen gir minst uforbrente stoffer og hvor en katalysator jobber mest effektivt.

På turbomotorer på fullgass er det vanlig å ligge på ca. 11-12:1.

Blir det for fet blanding kan bensinen vaske vekk oljehinna på sylinderveggene (ekstreme tilfeller) med ødelagte/slitte ringer som følger.

Har selv vurdert Zeitronix da den er billig.

Synd at WBO2 ikke kan monteres permanent.

Jeg ville sjekket eksostemp med en annen måler bare for å være på den sikre siden.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har misforstått..

WB lambda skal ikke stå i eksos anlegget med motor igang, uten at den er ibruk..

Dette står iallefall i bruksanvisningen min.

01` Seat Leon 4x4 20vT

Lenke til kommentar
Del på andre sider