Gå til innhold

Noen som har peiling på bensintank? -gir opp denna bilen snart..

Breisladdern

Anbefalte innlegg

Joda, fikk til slutt bilen til å gå, men da lakk det bensin som bare f***, omtrent 1liter i timen, lekker fra "lokket" der det går inn 2 ledninger, ganske høyt oppe på baksiden av tanken.

Noen som veit hva dette kan være? er det en pakning? Eller kan tanken ha rustet hull i de 2 ukene bilen sto stille?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, du har ikke vært heldig med nyervervelsen din!

I sommer slet jeg med noe som kan høres ut som det samme som ditt nye problem. Røret rett ut av pumpa (sitter bak det lokket du nevner) hadde rustet hull, og det var så tett på pumpa at det ikke var mulig å få slange/klemme til å sitte. Pumpa sitter litt knotete til + at de 6 (8?) små skruene som holder den fast i tanken er dekket med tectyl m.m. Dessuten satt de veldig godt på min i alle fall! Endte med å pelle ut hele tanken for å komme til. På positiv side kommer du til og får tatt litt overflaterust på og oppunder tanken. Sikkert fornuftig å bytte alle bensinrør over tanken når den først er nede. Jeg fant ikke noen tappeplugg på tanken, og det ble mye bensinsøl (tanken var halvfull). Gjorde ikke så mye siden vi stod ute på grus, men inne i et lukket rom er det en større risiko.

Pumpe med intakt rør mener jeg koster ca 6000,- ny (2,0 1991), og siden dette er en typisk feil på galant er det en vanskelig del å oppdrive på huggerene. Jeg fant en fra en 1,8 (88) i Sverige, og den passet ikke helt. Med litt makt kom den på plass, men måleren viser litt feil ved lite bensin, og henger seg fra tid til annen. Greit nok, jeg skulle bare stoppe lekkasjen, og bruker den ekstra triptelleren til å vite når jeg må fylle.

Betalte 1250,- SEK + et par hundre i frakt til postkontoret i Strømstad. Ellers er det en kar som overhaler slike pumper for en 2-3 000,-. Har dessverre ikke tatt vare på navn og nummer.

Tenk om du hadde fått tak i den delebilen på Auli....

Lykke til!

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket påfyllingsrøret, det går inn på venstresida av tanken...

Lekker på den siden som vender bakover på min...

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påfyllingsrøret er vel en enklere sak å bytte, vil jeg tro, og sikkert greit å få tak i brukt. Men sa du ikke at det lakk oppe ved pumpa? Pumpa sitter vel omtrent på midten (i alle fall sedan), og påfyllingen er på førersiden som du nevner.

Har bilen stått lenge (måneder) med lite bensin på? Da kan kondens felles ut fra lufta og korrodere tank/rør fra innsiden nå det blir kaldere i været. Jo lavere nivå, jo mer kondens. Derfor fyller jeg alltid T-birden full før jeg setter den bort for vinteren.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

x-66 Mustang ht 289/C4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sto med ca 30 liter i...

Jo det ser ut som det lekker ved det lokket på baksiden, er det en pakning jeg kan bytte eller? Ser ikke akkurat hvor hullet er, men det drøpper ned fra de ledningene som er der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er en pakning bak lokket, og det kan selvfølgelig være denne. Lekker det når motoren ikke er i gang?

Men som jeg nevnte tidligere i tråden er rust på røret ut fra pumpa en svakhet på Galantene, og jeg gjetter at det er der det lekker. Dersom du på en trygg måte kan komme under bilen med godt lys og ei fille å tørke med vil du nok finne ut hvor det lekker. På min lakk det kun med motor i gang (trykk fra pumpa), og det tok ei uke fra jeg oppdaget bensinlukt til det var en god flekk i hvert kryss.... Til slutt sto en tynn stråle ut fra røret. Jeg trodde også det var pakningen først.

Jobben med å bytte pakning er identisk med å bytte pumpe, men mye billigere deler...

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

x-66 Mustang ht 289/C4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig kjent ut, ja.. Hadde hatt min i 2 dager når jeg oppdaget bensinlukt.. tror ikke det lakk når jeg hentet bilen, siden jeg da krabbet rundt hele, men nå skal det jo sies at selger's "Sted med godt lys" var en bensinstasjon :-/

Anyway, med flaks kan du tre en (overdim?) slange over røret og feste den med slangeklemme helt ned mot pumpa, men jeg har inntrykk av at det er i mellom røret og lokket det begynner å lekke først..

Jeg sveiset min, var en møkka-jobb, måtte skru opp, sveise, montere og teste ørten ganger.. bensin kommer seg igjennom utrolig små "hull" i sveisen... men kostnaden var strøm, sveisetråd, gass og ett passende rør.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jafo - du kan sikkert lage deg en liten kveldsbutikk på dette om du gidder. Om en får dreisen på det kan det vel bli litt i timen også... Da jeg ringte rundt til hoggere i Norge svarte de at de fleste Galanter de fikk inn hadde så rustne rør her at de ikke kunne selge pumpene.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

x-66 Mustang ht 289/C4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pumpa sitter inni tanken eller?

Som sagt så ser det ut som at bensina kommer fra en dårlig pakning eller noe ved det "lokket"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

pumpa sitter inni tanken eller?

Som sagt så ser det ut som at bensina kommer fra en dårlig pakning eller noe ved det "lokket"..

Ja, pumpa sitter inni tanken.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

x-66 Mustang ht 289/C4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by daggy

Ja, pumpa sitter inni tanken.

hvis pumpe og alt det der sitter inne i tanken så skjønner jeg ikke åssen det kan lekke ut... det virker som det lekker hele tiden og at det ikke hjelper å kjøre med lavt bensinnivå, det lekker uansett..

Fikk høre av en annen kar på jobben som også har galant at det var noen små tynne rør på ca 8mm som pleide å ruste hull i... Er det disse dere byttet? sitter dem også inni tanken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er røret ut fra tanken/lokket som lakk på min. Helt inn mot lokket slik at det kan se ut som om det er lokket/pakningen som lekker. Er du heldig er lekkasjen langt nok ut (1 cm?) til at du får tredd på en slange med klemmer. Det gikk ikke på min.

Siden det alltid er trykk i røret når bensinpumpa går har bensinnivået i tanken ingenting å si.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

x-66 Mustang ht 289/C4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen rør ut fra det lokket på min, bare 2 ledninger... :rolleyes:

jallabil i helvette altså..

Tror det blir til at jeg kjøper en billig 240 som jeg sladder meg gjennom vinteren med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kanskje annerledes bensintank på 5 dørers utgaven? Et lokk med to ledninger som går inn på tanken - høres ut som en tankmåler. På min 91 Gli tror jeg tankmåleren sitter sammen med pumpa.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

x-66 Mustang ht 289/C4

Lenke til kommentar
Del på andre sider