Gå til innhold

Tykke ledninger kontra Tynne..

Ranger emnet


Bauer

Anbefalte innlegg

Originally posted by MB300CE

Absolutt et krav til gode kabler vist du er ute etter lydkvalitet.

Skal du ha dunk dunk så kan det være det samme.

 

Gå selv å få en demonstrasjon!

 

Akkurat det med hjemmeanlegg:

Kabelen må stå i stil til investeringen i anlegget. Har du anlegg til 20.000 er kabler til 100 kr. bortkasta og også hvis kablene koster 20.000 :p Er litt vanskelig å forklare men. DE MÅ STÅ I STIL MED STØRRELSEN PÅ INVESTERINGEN, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eforsnes

hørte du nevneverdig forskjell etter at du byttet ut kablene??

var det vel investerte penger??

lurer litt på erfaringene

 

ALLE burdte kaste de kablene som følger med i esken nesten uten unntak og investere i nye. Bare par erfaringer. Selv en billig signalkabel vil oftest være bedre enn den som fulgte med, og løfte lyden et hakk.

 

 

Var på HiFi klubben en gang jeg også, dro hjem trist og lei meg fordi jeg ikke hadde par-hundre tusen å bruke på anlegg :)

Var en hel sprø opplevelse, visste ikke at musikk kunne bli til en opplevelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MacSi

 

Mins det stod 2awg på de største.. Litt synd egentlig.. da det er perfekt sted å leite for de som skal ha strøm til en forsterker som må spille i kveld! :)

Men så krever jo ikke de aller fleste forsterkere større strømkabel heller da :D

 

Du kan jo prøve å montere en 30mm2 kabel i den ampen som er på gang i bilen din :D Når den kommer skal jeg forklare deg noe lurt du skal gjøre i bilen din ;)

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Soundstream Arosa

 

Du kan jo prøve å montere en 30mm2 kabel i den ampen som er på gang i bilen din :D Når den kommer skal jeg forklare deg noe lurt du skal gjøre i bilen din ;)

 

Den lille blanke?

Eller den bittelille med blanke kanter? :D

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener også at du har litt liten kabel, da jeg bruker 10kvadrat til min forsterker som ikke er på mer enn knappe 250Watt max.

Uansett. Har noen gitt trådstarter ett skikkeli, forståeligt, og entydigt svar? jeg kan desverre ikke gi ett skikkeli, og rett svar.

Har en mistanke om at noen av svara her kansje kan forvirre litt.

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, for å svare trådstarter så finnes det jo mye fornuft og sannhet i f.eks MR SQ`s innlegg. Men all den elektriske terminologien kan en jo gå seg vill i, så jeg prøver meg med en analogi.

 

Se på strøm i ledninng som en strøm av vann i rør.

Om røret er tykt, veggene friksjonsfrie og uten algevekst - god leder med stort tverrsnitt, liten motstand, høy renhet og fri for dislokasjoner, oksid mm - vil vannet strømme fritt og komme lett frem til skovelhjulet - strømmen møter liten motstand og forsterkeren får nok å ta av.

 

Forsterkeren har et minimumskrav på spenning, dette kan sees på som en vannstråles evne til å overvinne hvilefriksjonen i et skovlhjul. Spenning = farten på vannet/påtrykk av elektroner.

Ampere = vannvolumet/strømmengden som kreves pr tidsenhet

 

Om vannledninga er for tynn, eller friksjon forårsakes av algevekst på veggen eller dennes - Dårligere leder, materiale av dårligere kvalitet, lite tverrsnitt - vil ikke vannvolumet som kreves for optimal drift være mulig å oppnå - Forsterkeren oppnår ikke sitt fulle potensiale grunnet strømmangel.

 

Håper det var litt til hjelp :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MB300CE

Absolutt et krav til gode kabler vist du er ute etter lydkvalitet.

Skal du ha dunk dunk så kan det være det samme.

 

Gå selv å få en demonstrasjon!

 

Dunk dunk får du ikke med tynne kabler. Det er de dype tonene som krever mest effekt.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter å ha lest denne tråden så lurer jeg på om jeg har missforstått dette med strøm og lyd i alle år.

Tråden ble startet med et spørsmål om de originale høyttalerkablene skulle byttes ut ved montering av nye høyttalere.

Når en kjøper nye høyttalere så er det for at en vil oppgradere seg etter f.eks. en har sprengt høyttalerne eller at en rett og slett vil ha noe nytt i bilen.

Bytte av kabel er da en selvfølge etter min mening.

"Skytestrengene" som er standard i de fleste biler er ikke brukende til å formiddle lyd hvis en vil ha noen lunde standard på anlegget.

Tykkelsen har heller ingen betydning.

Antall ledere i kabelen derimot, har det!

Strømmen fra forsterkeren til høyttaleren går, etter det jeg har lært, i ytterskiktet på lederen.

Derfor er det antallet av ledere i kabelen som er viktig.

 

Det er bare å rette meg gutter dersom dere mener jeg er helt på bærtur her...

 

 

Lykke til med de nye høyttalerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Morel

Strømmen fra forsterkeren til høyttaleren går, etter det jeg har lært, i ytterskiktet på lederen.

Derfor er det antallet av ledere i kabelen som er viktig.

 

Det er noe i det du sier. Jo høyere frekvens, jo lenger ut i kordellen vil strømmen "plassere seg".. Men jeg tror ikke det har noe å si i det lave frekvensområdet som musikk har plassert seg i.. Trodde ikke dette var et problem før mann var godt oppi MHz frekvenser..

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok det at strømmen har en tendens til å plassere seg ytterst i hver korddel, men det er som nevnt ikke før en kommer et stykke opp i frekvens. Uansett så er de fleste kablene oppbygd av små korddeler, enkelte meget fine faktisk. Derav vil en oppnå større overflate ved økt tverrsnitt, ergo vil mer strøm passerer om det likevel skulle vise seg at elektronstrømmen trekker seg ut mot overflaten av lederen.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår