MB300CE Skrevet November 17, 2004 Rapporter Share Skrevet November 17, 2004 Absolutt et krav til gode kabler vist du er ute etter lydkvalitet. Skal du ha dunk dunk så kan det være det samme. Gå selv å få en demonstrasjon! Siter http://www.soakingwet.net/MB300CE.jpg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BLACK.PEARL Skrevet November 17, 2004 Rapporter Share Skrevet November 17, 2004 Originally posted by MB300CE Absolutt et krav til gode kabler vist du er ute etter lydkvalitet. Skal du ha dunk dunk så kan det være det samme. Gå selv å få en demonstrasjon! Akkurat det med hjemmeanlegg: Kabelen må stå i stil til investeringen i anlegget. Har du anlegg til 20.000 er kabler til 100 kr. bortkasta og også hvis kablene koster 20.000 :p Er litt vanskelig å forklare men. DE MÅ STÅ I STIL MED STØRRELSEN PÅ INVESTERINGEN, hehe :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BLACK.PEARL Skrevet November 17, 2004 Rapporter Share Skrevet November 17, 2004 Originally posted by eforsnes hørte du nevneverdig forskjell etter at du byttet ut kablene?? var det vel investerte penger?? lurer litt på erfaringene ALLE burdte kaste de kablene som følger med i esken nesten uten unntak og investere i nye. Bare par erfaringer. Selv en billig signalkabel vil oftest være bedre enn den som fulgte med, og løfte lyden et hakk. Var på HiFi klubben en gang jeg også, dro hjem trist og lei meg fordi jeg ikke hadde par-hundre tusen å bruke på anlegg :) Var en hel sprø opplevelse, visste ikke at musikk kunne bli til en opplevelse :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rockford Seat Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Originally posted by MacSi Mins det stod 2awg på de største.. Litt synd egentlig.. da det er perfekt sted å leite for de som skal ha strøm til en forsterker som må spille i kveld! :) Men så krever jo ikke de aller fleste forsterkere større strømkabel heller da :D Du kan jo prøve å montere en 30mm2 kabel i den ampen som er på gang i bilen din :D Når den kommer skal jeg forklare deg noe lurt du skal gjøre i bilen din ;) Siter Mvh Lars Engen lars76@online.no http://members.cardomain.com/arosa Team Bling Bling: Pioneer P9+P9 DSP Pioneer DVD+DAB Soundstream TR forsterkere Soundstream Van Gogh subbere Soundstream kondensator Eton Midbass/Mellomtone MT diskant Monster Cable Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MacSi Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Originally posted by Soundstream Arosa Du kan jo prøve å montere en 30mm2 kabel i den ampen som er på gang i bilen din :D Når den kommer skal jeg forklare deg noe lurt du skal gjøre i bilen din ;) Den lille blanke? Eller den bittelille med blanke kanter? :D Siter BMW E46 Coupe Toyota Corolla KE70 2-dørs The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VeGGiz Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Har et spm angående størrelse på strømkabel som jeg stiller her, så slipper jeg å lage en ny post: Har en forsterker på 800w max (4 kanals om det har noe å si..), og en 8mm2 strømkabel. Er den for liten? Har folk bak meg som sier den er mer en stor nok, men jeg er litt skeptisk.. Siter R-line 19 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Ifølge denne tabellen så er 8mm2 laaangt unna det som kreves om den er 5 - 6 m lang. Sjøl bruker jeg 10mm2 bare for å drive spillern, hehe :D Gode tykke strømkabler er viktig! Minst effekttap da seff :) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GT_rider Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Mener også at du har litt liten kabel, da jeg bruker 10kvadrat til min forsterker som ikke er på mer enn knappe 250Watt max. Uansett. Har noen gitt trådstarter ett skikkeli, forståeligt, og entydigt svar? jeg kan desverre ikke gi ett skikkeli, og rett svar. Har en mistanke om at noen av svara her kansje kan forvirre litt. Siter Fiesta to the people Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Tja, for å svare trådstarter så finnes det jo mye fornuft og sannhet i f.eks MR SQ`s innlegg. Men all den elektriske terminologien kan en jo gå seg vill i, så jeg prøver meg med en analogi. Se på strøm i ledninng som en strøm av vann i rør. Om røret er tykt, veggene friksjonsfrie og uten algevekst - god leder med stort tverrsnitt, liten motstand, høy renhet og fri for dislokasjoner, oksid mm - vil vannet strømme fritt og komme lett frem til skovelhjulet - strømmen møter liten motstand og forsterkeren får nok å ta av. Forsterkeren har et minimumskrav på spenning, dette kan sees på som en vannstråles evne til å overvinne hvilefriksjonen i et skovlhjul. Spenning = farten på vannet/påtrykk av elektroner. Ampere = vannvolumet/strømmengden som kreves pr tidsenhet Om vannledninga er for tynn, eller friksjon forårsakes av algevekst på veggen eller dennes - Dårligere leder, materiale av dårligere kvalitet, lite tverrsnitt - vil ikke vannvolumet som kreves for optimal drift være mulig å oppnå - Forsterkeren oppnår ikke sitt fulle potensiale grunnet strømmangel. Håper det var litt til hjelp :) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KaldBlod Skrevet November 18, 2004 Rapporter Share Skrevet November 18, 2004 Originally posted by MB300CE Absolutt et krav til gode kabler vist du er ute etter lydkvalitet. Skal du ha dunk dunk så kan det være det samme. Gå selv å få en demonstrasjon! Dunk dunk får du ikke med tynne kabler. Det er de dype tonene som krever mest effekt. Siter 1983 VW Golf I GTI 16v 1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6 2009 VW Scirocco III TSI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet November 30, 2004 Rapporter Share Skrevet November 30, 2004 Etter å ha lest denne tråden så lurer jeg på om jeg har missforstått dette med strøm og lyd i alle år. Tråden ble startet med et spørsmål om de originale høyttalerkablene skulle byttes ut ved montering av nye høyttalere. Når en kjøper nye høyttalere så er det for at en vil oppgradere seg etter f.eks. en har sprengt høyttalerne eller at en rett og slett vil ha noe nytt i bilen. Bytte av kabel er da en selvfølge etter min mening. "Skytestrengene" som er standard i de fleste biler er ikke brukende til å formiddle lyd hvis en vil ha noen lunde standard på anlegget. Tykkelsen har heller ingen betydning. Antall ledere i kabelen derimot, har det! Strømmen fra forsterkeren til høyttaleren går, etter det jeg har lært, i ytterskiktet på lederen. Derfor er det antallet av ledere i kabelen som er viktig. Det er bare å rette meg gutter dersom dere mener jeg er helt på bærtur her... Lykke til med de nye høyttalerne! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MacSi Skrevet November 30, 2004 Rapporter Share Skrevet November 30, 2004 Originally posted by Morel Strømmen fra forsterkeren til høyttaleren går, etter det jeg har lært, i ytterskiktet på lederen. Derfor er det antallet av ledere i kabelen som er viktig. Det er noe i det du sier. Jo høyere frekvens, jo lenger ut i kordellen vil strømmen "plassere seg".. Men jeg tror ikke det har noe å si i det lave frekvensområdet som musikk har plassert seg i.. Trodde ikke dette var et problem før mann var godt oppi MHz frekvenser.. Siter BMW E46 Coupe Toyota Corolla KE70 2-dørs The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet November 30, 2004 Rapporter Share Skrevet November 30, 2004 Stemmer nok det at strømmen har en tendens til å plassere seg ytterst i hver korddel, men det er som nevnt ikke før en kommer et stykke opp i frekvens. Uansett så er de fleste kablene oppbygd av små korddeler, enkelte meget fine faktisk. Derav vil en oppnå større overflate ved økt tverrsnitt, ergo vil mer strøm passerer om det likevel skulle vise seg at elektronstrømmen trekker seg ut mot overflaten av lederen. Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bergene Skrevet November 30, 2004 Rapporter Share Skrevet November 30, 2004 Da hadde jeg rett igjen! Darn I'm good!:D Siter Bilhøyttalere selges! Ta kontakt for mer informasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg