worldin Skrevet November 1, 2004 Rapporter Share Skrevet November 1, 2004 er det mulig å ha wastegates på injectionmotorene til Carisma? 1997, 1.8glx. få sånn rally psssschh npr man girer, nesten sånn som dumpventil bare ikke så kraftig ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jafo Skrevet November 1, 2004 Rapporter Share Skrevet November 1, 2004 Hvis du skal ha "ekte" pshhht, må du først ha en turbo ;) Hvis du bare er ute etter lyden, finnes det firma'er som selger "elektronikk-sett" som kobles til motorens vacum-system, som sender pshht'en ut gjennom en høyttaler, men det er vel ikke bare på kanten til rånete (og nei, jeg har ikke tatt vare på noen av de linkene ;)) :) Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jafo Skrevet November 1, 2004 Rapporter Share Skrevet November 1, 2004 Hva er det da som genererer "lyden"?, om jeg tør spørre.. Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jafo Skrevet November 1, 2004 Rapporter Share Skrevet November 1, 2004 Alikevel vil en wastegate kunne generere enn hvis grad av "pshht", seff ikke så tydelig som en dump. men på en gammel Charade Turbo, jeg hadde, var det faktisk en liten pshht i girskiftene, og den hadde ikke dump.. og heller ikke mere enn en 0,3-0,4 bar Selve lyden genereres jo av komprimert luft, som slippes ut gjennom en relativt liten åpning, på en wastegate dempes den av eksosanlegget.. Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jafo Skrevet November 1, 2004 Rapporter Share Skrevet November 1, 2004 Vil det da si at wastgaten er åpen når du gasser?? vil du ikke da få veeldig dårlig turbotrykk?? ;) Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jafo Skrevet November 1, 2004 Rapporter Share Skrevet November 1, 2004 Vil da ikke trykket øke "relativt mye" når du slipper gassen, for å gire?.. (og så få en pshht) på charaden var hele greia fjærbelastet, så lite med kontroll der.. ;) BTW: og forgrøsser, med to spjeld, ett styrt av gasspedalen, og det andre styrt av turbotrykket.. et villniss av vacum og trykkslanger :) for å høyne trykket: bare sette på strammere fjær ;) Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle Dreier Skrevet November 1, 2004 Rapporter Share Skrevet November 1, 2004 Ok, må bare få bryte inn her.... Turboteknikk leksjon èn: Wastegate: Ventilen som regulerer hvor mye eksos som driver turboen. Dump/resirkuleringsventil: Ventilen som slipper overtrykk fra turboen til friluft, eller tilbake til lavtrykksiden av turboen. Dermed: Ved fullt pådrag er wastegaten lukket(nesten), og slipper all eksosen gjennom turboen, slik at den får maks turtall, og genererer mest mulig trykk og luftmengde. Når man så slipper gassen, åpner wastegate, for motoren trenger ikke fullt blås fra turboen. Gass-spjeldet lukker, og stenger for innsuget, men turboen går fremdeles på fullt turtall, og lager overtrykk i rør og slanger fram til spjeldet. Dette trykket slår tilbake på skovlhjula i turboen, og bråstopper denne. Da får man den karakteristiske 'kvitrelyden'. En dumpventil åpner når gass-sjeldet lukker, og slipper dette trykket ut i friluft, noe som gir den vanlige *psshhht'- lyden. En resirkuleringsventil gjør i grunn det samme som en dump, men istedet for å slippe til friluft, slippes trykket i en slange som går til lavtrykksiden (før) turboen, men etter luftfilet og luftmengdemåler. Har man tatt av luftfilterboksen, eller har huller i denne vil man høre noe av samme lyden som ved åpen dump, dog ikke så kraftig. Dette er forøvrig nesten det samme som BMW345 skrev i sin post, bare litt mer utfyllende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jafo Skrevet November 1, 2004 Rapporter Share Skrevet November 1, 2004 Takker for all info, jeg. og fnatt, tja, første posten som faktisk forklarte lyden på min Charade kom fra Atle.. BTW: Kan ikke se at jeg har sagt at Charaden hadde noe annet enn wastegate? Eneste jeg sa var at på min lille Charade Turbo, uten annen elektronikk enn en 12:00 klokke at jeg hadde en liten "Turbo-lyd" ved girskift, men ser jo nå at den lyden var mere en "phrrrt" fra stoppende turbin. :) Siter Mitsubishi Klubben, Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.