Gå til innhold

wastegates


worldin

Anbefalte innlegg

Hvis du skal ha "ekte" pshhht, må du først ha en turbo ;)

 

Hvis du bare er ute etter lyden, finnes det firma'er som selger "elektronikk-sett" som kobles til motorens vacum-system, som sender pshht'en ut gjennom en høyttaler, men det er vel ikke bare på kanten til rånete tongue.gif

 

(og nei, jeg har ikke tatt vare på noen av de linkene ;))

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alikevel vil en wastegate kunne generere enn hvis grad av "pshht", seff ikke så tydelig som en dump. men på en gammel Charade Turbo, jeg hadde, var det faktisk en liten pshht i girskiftene, og den hadde ikke dump.. og heller ikke mere enn en 0,3-0,4 bar

 

Selve lyden genereres jo av komprimert luft, som slippes ut gjennom en relativt liten åpning, på en wastegate dempes den av eksosanlegget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil da ikke trykket øke "relativt mye" når du slipper gassen, for å gire?.. (og så få en pshht)

 

på charaden var hele greia fjærbelastet, så lite med kontroll der.. ;)

BTW: og forgrøsser, med to spjeld, ett styrt av gasspedalen, og det andre styrt av turbotrykket.. et villniss av vacum og trykkslanger :)

 

for å høyne trykket: bare sette på strammere fjær ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, må bare få bryte inn her....

 

Turboteknikk leksjon èn:

 

Wastegate: Ventilen som regulerer hvor mye eksos som driver turboen.

 

Dump/resirkuleringsventil: Ventilen som slipper overtrykk fra turboen til friluft, eller tilbake til lavtrykksiden av turboen.

 

Dermed: Ved fullt pådrag er wastegaten lukket(nesten), og slipper all eksosen gjennom turboen, slik at den får maks turtall, og genererer mest mulig trykk og luftmengde.

Når man så slipper gassen, åpner wastegate, for motoren trenger ikke fullt blås fra turboen. Gass-spjeldet lukker, og stenger for innsuget, men turboen går fremdeles på fullt turtall, og lager overtrykk i rør og slanger fram til spjeldet. Dette trykket slår tilbake på skovlhjula i turboen, og bråstopper denne. Da får man den karakteristiske 'kvitrelyden'. En dumpventil åpner når gass-sjeldet lukker, og slipper dette trykket ut i friluft, noe som gir den vanlige *psshhht'- lyden.

En resirkuleringsventil gjør i grunn det samme som en dump, men istedet for å slippe til friluft, slippes trykket i en slange som går til lavtrykksiden (før) turboen, men etter luftfilet og luftmengdemåler.

Har man tatt av luftfilterboksen, eller har huller i denne vil man høre noe av samme lyden som ved åpen dump, dog ikke så kraftig.

 

Dette er forøvrig nesten det samme som BMW345 skrev i sin post, bare litt mer utfyllende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for all info, jeg.

 

og fnatt, tja, første posten som faktisk forklarte lyden på min Charade kom fra Atle..

 

BTW: Kan ikke se at jeg har sagt at Charaden hadde noe annet enn wastegate?

 

Eneste jeg sa var at på min lille Charade Turbo, uten annen elektronikk enn en 12:00 klokke at jeg hadde en liten "Turbo-lyd" ved girskift, men ser jo nå at den lyden var mere en "phrrrt" fra stoppende turbin.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår