Gå til innhold

Startproblemer på Golfen!

Ranger emnet


Jonte

Anbefalte innlegg

I dag tenkte jeg at jeg skulle flytte Golfen min til garasjen, siden det var bart ute (har bare sommerdekk på den).

 

Jeg hadde kjøpt prøveskilt etc. Batteriet har stått til lading og er helt fullt.

 

Startmotoren min er ødelagt så vi tenkte vi skulle rulle den i gang.

 

For en 2-3 uker siden har det vært kaldt her i byen, ca -10 grader. Da fikk vi til å rulle den i gang for så å kjøre den opp i pappa's garasje for å skru av fronten etc.

 

I senere tid fikk vi ikke til å rulle den igang, pga flatt batteri..

Så da ladet jeg batteriet og vi satt det i bilen i dag, fult.

 

Skulle rulle i gang bilen, men vi fikk det ikke til. I nedover bakke etc. Fikk en kompis til å slepe meg og en annen i min bil bortover en vei som er laaaang. Av og til hørtes det ut som bilen startet, men den ville aldri.. Men, det hørtes ut som det var jævla nært..

 

 

Noen som vet hva som kan være galt? Bilen står nå utenfor en garasje. Skal sette den inn i morgen, men lurer på hva som er galt. Så jeg vet hva jeg skal gjøre..

 

Kondens? Det er ca halv tank på bilen..

 

Startmotor skal skiftes, men det skal jo fungere å rulle den i gang uansett..

 

Hva mere? Noen som vet?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nilsgeorg2002

tror ikke det kan skulle være kondens, men det kommer jo ann på om det har vært store vær-forandringer, men det kan jo uannsett være en ide og helle litt kondensfjærner på tanken;)

 

Jeg fant ut selv no liknende, at nye plugger er kanskje tingen?

sjekk fordelerlokket?

 

Robin

Seat Leon 20VT '01

*VW Golf Cab GLi '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

 

Okei. Nye plugger trenger jeg kanskje..

 

Hvor kan jeg kjøpe meg nye plugger + pluggledninger og startmotor?

 

plugger får du vel på bensinstasjonen.

 

Prøv mekonomen. bilxtra div

Ellers er d jo bare å legge inn no på kjøp og salg på denne siden

 

-Robin

Seat Leon 20VT '01

*VW Golf Cab GLi '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Eibach

Gamle MK1'ern min opplevde det samme etter at onkel politi kom og tok skiltene. Den sto vel en par mnd'er, så fikk jeg ikke start uansett. Byttet plugger og 'whips' :)

 

Okei. Da er det vel det? :)

 

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg noen ordentlige plugger.. Sånne brae? Finnes det ikke noe sånn super-duper-spesielle?

 

Starteren skal jeg ta ut av bilen og gi til yrkesskola her i byen. Kanskje dem fikser det.. Vi får se.. Haster ikke så veldig..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok som de fleste her har nevnt... plugger.

 

Gi den nye plugger, så blir den nok bra. Og neste gang du starter den sørg for å varmkjøre den. Golfen er ikke så glad i kaldkjøring. Har jobbet på møller i 4år og skrudd på disse bilene i over 6år og det er noe de er følsomme på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MrHappy

Det er nok som de fleste her har nevnt... plugger.

 

Gi den nye plugger, så blir den nok bra. Og neste gang du starter den sørg for å varmkjøre den. Golfen er ikke så glad i kaldkjøring. Har jobbet på møller i 4år og skrudd på disse bilene i over 6år og det er noe de er følsomme på. :)

 

Hvordan skal jeg varmkjøre den når jeg ikke får start? ;)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå har jeg fått satt i startmotoren. Skulle prøve å starte. Skjedde ingenting. Den vil rett og slett ikke. Hører bensinpumpa slår inn. Pluggene blir våte, så bensinen er det ikke noe trøbbel med. Det er noe med tenningen.

 

Sjekket tennpluggene, prøvde å få gnist på dem mot motorblokka, skjedde ikke noe.

 

Renset fordelerlokket. Kom ikke gnist her heller. Men, rotoren går rundt, ergo ikke noe feil med register-reima.

 

Målte spenning inn på coilen, men det var ikke noe spenning UT av coilen.

 

Jeg tenkte det var coilen det var noe galt med og dro for å kjøpe ny, men fikk beskjed om at det er yderst sjeldent det er noe galt med coilen av VAG-forhandleren.

 

Dro til et lokalt bilverksted. Han mente det var tenningsmodulen (dette er da en chip som sitter helt til høyre oppe i det øverste kammeret i motorrommet, der motorstyring og vindusviskermotor sitter, som er erstattningen til tennstifften på gamle biler)

 

På verkstedet mente han at det var denne, for coilen var det sjeldent noe med.

 

Han sa at grunnen til at denne kunne bli ødelagt var at man kjørte med pluggledninger som kunne hoppe av osv. Jeg har hatt trøbbel med det.. Og kjøpte nye pluggledninger i dag, samt plugger, MEN fikk feil. Så må bytte i morgen..

 

Noen som har vært borti dette før? Og har noen formeninger om hva det kan være for noe?

 

Kan noe ha blitt skadet av at bilen har stått lenge i ro?

Eller er det bare sånn plutselig?

 

Hva koster en sånn tenningsmodul hos høggern?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt en ny tenningsmodul, ettersom han tullingen jeg kjøpte den hos garanterte at det var denne.. Og at han skulle gi meg pengene tilbake om det ikke var den.

 

Men, samme problemet med den nye tenningsmodulen.

Prøvde med andre plugger. Dem gnista heller ikke.

Jeg begynner å bli litt frustert nå. Finner faen meg ikke ut hva det er for noe..

 

Noen må vel vite noe?

 

Hva kan det være for noe?`

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Nå har jeg vært å prøvd med bilen igjen..

 

Oppsummering.

 

- Det er ikke tenningsmodul, da jeg har prøvd med en ny en.

- Det er ikke coil. Den er prøvd i en annen bil og fungerte utmerket der.

 

 

Noen sier hallgiver? Hallgiver sier meg Ingenting, forklar? :)

 

 

Hva annet kan det være?

 

Den tenner ikke på noen plugger, har testet mange forskjellige.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallgiver er i enkle trekk en metallplate som blir tilført en liten strøm gjennom plata, denne blir påvirket av magnetfelt.

 

Når vi setter plata sånn at den blir utsatt for et magnetfelt periodisk vil vi kunne ta et vekslende signal ut fra Hallelementet.

Sånn man gjør i en hallgiver i en fordeler :)

 

Dette er et signal for motorens turtall som går til coilen (gjennom noen andre ting vi ikke gidder å ta nå) for at spolen i coilen skal indusere høyspenning (til rett tidspunkt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår