Gå til innhold

Startproblemer på Golfen!

Ranger emnet


Jonte

Anbefalte innlegg

selger ikke bare hallgiver på vag (bare hel fordeler til ca 3000!) men du kan få kjøpe min..;) Er ikke mange golfer som har hallgiver er usikker på hvilke...

 

men du kan sjekke om den virker først...

ta en LED (diode som tåler ca. 5V) og stikk den inn oppe ved tenningsmodulen. (mellom grønn og svart tror jeg). Den skal da blinke når du prøver å starte. Du kan også sjekke at tenningsmodulen får strøm først.

 

Coilen skal få 12v og 12v pulserende tror jeg, uansett om hallgiveren virker eller ikke!

~Brooom~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by aVWe

Coilen skal få 12v og 12v pulserende tror jeg, uansett om hallgiveren virker eller ikke!

 

Det tviler jeg på.

Uten hallgiver vil du ikke få en pulserende spenning til coilen.

Og om det ligger 12V der kommer annpå om bilen har Hvilestrømsutkobling eller ikke.

Signalet fra hallgiveren går til et sluttrinn (i tenningsmodulen) som kanskje sitter inni styreenheten og blir der omgjort til et pulserende 12V signal som går til coilen. Uten det pulserende signalet får du ingen høyspenning.

Derfor kan det det godt være Hallgiveren til Jonte som er defekt.

Men det kan også være brudd/kortslutning noe sted, eller defekt sluttrinn (styreenhet?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har et Oscilloskop tilgjengelig...

 

Trekk av høyspentkablen fra fordeleren...

Mål mellom midterste ledning inn på hallgiveren (ikke koble fra kontakten) og gods med et Voltmeter.

Så må du på en eller annen måte dreie motoren sakte rundt (dytte bilen feks).

Da skal du ha en vekslende spenning på voltmeteret mellom høy og lav.

Høy kan være feks. 4-10V og lav feks. 0,5-4V.

Men så lenge det er et vekslende signal vil jeg tru den er i orden.

 

Hvis den ikke fungerer som den skal kan du sjekke driftsspenningen til hallgiveren.

 

Det finnes enkere måter å sjekke hallgiveren på, da må du ha en prøvelampe(12V ca. 2W) og en prøveplugg (med 10-15mm gnistgap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja boxer selvsagt, husket litt feil der! men du må ha spenning på den ene coil terminalen når tenninga er på ihvertfall.

 

oscilloskop er det vel ikke mange som har;) spenngspulsen ut fra hallgiveren til jonte skal være en firkantpuls fra 0 til 5 V og måles som sagt mellom den grønne ledningen til jord. har du en LED er det bare å bruke startmotoren og se om den blinker. Letteste målepuktet på den grønne ledningen er ihvertfall oppe ved tenningsmodulen.

~Brooom~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by aVWe

ja boxer selvsagt, husket litt feil der! men du må ha spenning på den ene coil terminalen når tenninga er på ihvertfall.

 

oscilloskop er det vel ikke mange som har;) spenngspulsen ut fra hallgiveren til jonte skal være en firkantpuls fra 0 til 5 V og måles som sagt mellom den grønne ledningen til jord. har du en LED er det bare å bruke startmotoren og se om den blinker. Letteste målepuktet på den grønne ledningen er ihvertfall oppe ved tenningsmodulen.

 

Jepp :)

 

Det er det bare å finne fram feilsøker-skoa Jonte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår