Gå til innhold

Forge Dumpvalve til 1495,-

Ranger emnet


magnus_primera

Anbefalte innlegg

På tuningspesialisten.no får du en forge dumpvalve til 1495,-

 

Er denne god ? bra?

 

Du får dumpventiler i alle prisklasser, derfor jeg spør!

 

Hvordan montere på en slik en?

Enkel jobb?

hvor lang tid tar det sånn ca?

 

Er det forskjell på lyd og kvalitet på disse dumpventilene?

02 VW Golf 1,9 (GT) Tdi 190hk 420nm 4-motion

89 Nissan Sunny - Arbeidsbil

x Solgt - 79 Volvo 242 GL - Vinterbil

x Solgt *og savnet*- 97 Audi A4 1,8 Turbo

x Solgt - 98 Nissan Primera 1,6 SI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil skal du ha den på da?

Ingen vits i å montere dump på bil uten turbo.

Har du en turbomotor derimot så sitter det vanligvis en dump der fra før av. Da kan du bare bytte ut denne. Er en ganske enkel affære. Så monteringstiden avhenger av hvor lett det er å komme til den.

Og så kommer jo spørsmålet om det er en atmosfærisk eller en lukket dumpventil da?

Hvis du har en bil med luftmassemåler vil denne gi feilsignaler til ecu'en om du monterer en atmosfærisk dump. Da vil bilen gå med for fet blanding akkurat i det du slipper gassen og girer. Men den tar seg som regel inn igjen når dumpen lukker. Anbefaler å montere lukket dump på biler med luftmassemåler.

Kjører du med mapsensor istedenfor luftmassemåler er det bare å montere atmosfærisk så du får lyden. :-)

 

Håper dette hjalp deg litt på vei.

- Skoda diesel 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er chippet kan det lønne seg å bytte til en Forge lukket dumpventil. Denne klarer en god del mer enn den orginale. Da slipper du å få problemer med at den orginale ikke klarer å holde tett etterhvert. Kan tenke meg Forge lukket dump ligger på ca samme pris som den atmosfæriske.

Og den ser jo penere ut oppi panseret i og med at den er blank.

:-)

- Skoda diesel 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått på Open Air filter på min a4 1.8tq ..og fikk beskjed hos folka fra Flissundet motorservice om å kun sette på en Forge Resirkuleringsventil! Ellers kom bilen til å begynnde å fjuske å sant, sa dem! Men jeg kjører nå med k04 turbo da..så vet ikke om det blir noe forskjell med den orginale turboen ? .. Men som dem sa der : "Setter du på en annen ventil, og bilen begynnder å fjuske litt..så kan du lett svi stempla" ...hehe..men om dette stemmer vet jeg ikke! Men a4'n min brøler iallefall høgt:D:D

Mvh Karl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke turboen det står på, men luftmassemåleren. Den er laget for en lukket dumpventil, og hvis den får en åpen vil den bli å måle feil og gi feilsignal til ecu'en som da blir å gi motoren for fet blanding. Men dette skjer kun akkurat når du slipper gassen og dumpventilen åpner. Og retter seg igjen straks du gir gass igjen og dumpventilen lukker. Er nok tvilsomt om du risikerer brente stempler, men du kan risikere at lamdasonden ryker, og/eller at luftmassemåleren ryker.

Så turbostørrelsen har ikke noe med dette å gjøre.

Jeg for min del skal bytte ut luftmassemåleren med mapsensor når jeg får kjøpt meg nytt turbokitt. Tenkte å gå for et med et Garret gt28r aggregat. Og legge målet til å begynne med på rundt 300-320 hk.

- Skoda diesel 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, denne forge dumpvalve er vel lukket, er den ikke? Hva er da forskjellen på denne og den orginale som sitter i bilen? Er det noen vits for meg å skifte?

 

Når du begynner å prate på og bytte ut luftmassemåleren med mapsensor. Hvilke prisklasse prater vi om da?

02 VW Golf 1,9 (GT) Tdi 190hk 420nm 4-motion

89 Nissan Sunny - Arbeidsbil

x Solgt - 79 Volvo 242 GL - Vinterbil

x Solgt *og savnet*- 97 Audi A4 1,8 Turbo

x Solgt - 98 Nissan Primera 1,6 SI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på orginal dumpventil og den fra Forge er at Forge'en tåler mer turbotrykk og holder bedre tett. Så hvis bilen din er chippet så kjører du med høyere turbotrykk enn orginalt og da lønner det seg med en dumpventil som tåler mer også. + at den ser bedre ut opp i motor rommet.

 

Å bygge om fra luftmassemåler til mapsensor koster nok noen kroner ja. Kan tippe det kan komme seg på rundt 4-6000 kr.

- Skoda diesel 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier den tåler mer turbotrykk, vil det da si at den faktisk vil gå bedre? Vil lyden forandre seg?

 

Har noen et bilde av orginal dumpen i motorrommet? Er ikke helt sikker på hvor den sitter og hvordan den ser ut? Vet bare at den sitter på høyre siden lengst fremme, (om du ser sitter i bilen)ved luftfilteret, men vet ikke nøyaktig hvilken det er!

 

Originally posted by fillern

Forskjellen på orginal dumpventil og den fra Forge er at Forge'en tåler mer turbotrykk og holder bedre tett. Så hvis bilen din er chippet så kjører du med høyere turbotrykk enn orginalt og da lønner det seg med en dumpventil som tåler mer også. + at den ser bedre ut opp i motor rommet.

 

Å bygge om fra luftmassemåler til mapsensor koster nok noen kroner ja. Kan tippe det kan komme seg på rundt 4-6000 kr.

02 VW Golf 1,9 (GT) Tdi 190hk 420nm 4-motion

89 Nissan Sunny - Arbeidsbil

x Solgt - 79 Volvo 242 GL - Vinterbil

x Solgt *og savnet*- 97 Audi A4 1,8 Turbo

x Solgt - 98 Nissan Primera 1,6 SI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turbosmart(x?) plumpback ??

 

Litt mere beskrivelse takk, feks hvor får jeg tak i det?

Hvordan?

 

Hva er det?

 

Hva gjør det?

 

Har aldri hørt om det\den?!

02 VW Golf 1,9 (GT) Tdi 190hk 420nm 4-motion

89 Nissan Sunny - Arbeidsbil

x Solgt - 79 Volvo 242 GL - Vinterbil

x Solgt *og savnet*- 97 Audi A4 1,8 Turbo

x Solgt - 98 Nissan Primera 1,6 SI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår