magnus_primera Skrevet November 2, 2004 Rapporter Share Skrevet November 2, 2004 På tuningspesialisten.no får du en forge dumpvalve til 1495,- Er denne god ? bra? Du får dumpventiler i alle prisklasser, derfor jeg spør! Hvordan montere på en slik en? Enkel jobb? hvor lang tid tar det sånn ca? Er det forskjell på lyd og kvalitet på disse dumpventilene? Siter 02 VW Golf 1,9 (GT) Tdi 190hk 420nm 4-motion 89 Nissan Sunny - Arbeidsbil x Solgt - 79 Volvo 242 GL - Vinterbil x Solgt *og savnet*- 97 Audi A4 1,8 Turbo x Solgt - 98 Nissan Primera 1,6 SI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fillern Skrevet November 5, 2004 Rapporter Share Skrevet November 5, 2004 Hvilken bil skal du ha den på da? Ingen vits i å montere dump på bil uten turbo. Har du en turbomotor derimot så sitter det vanligvis en dump der fra før av. Da kan du bare bytte ut denne. Er en ganske enkel affære. Så monteringstiden avhenger av hvor lett det er å komme til den. Og så kommer jo spørsmålet om det er en atmosfærisk eller en lukket dumpventil da? Hvis du har en bil med luftmassemåler vil denne gi feilsignaler til ecu'en om du monterer en atmosfærisk dump. Da vil bilen gå med for fet blanding akkurat i det du slipper gassen og girer. Men den tar seg som regel inn igjen når dumpen lukker. Anbefaler å montere lukket dump på biler med luftmassemåler. Kjører du med mapsensor istedenfor luftmassemåler er det bare å montere atmosfærisk så du får lyden. :-) Håper dette hjalp deg litt på vei. Siter - Skoda diesel 4x4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnus_primera Skrevet November 5, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 5, 2004 Gjelder en Audi A4 1,8t Det vil da si det ikke er noe særlig vits i å ettermontere denne? Siter 02 VW Golf 1,9 (GT) Tdi 190hk 420nm 4-motion 89 Nissan Sunny - Arbeidsbil x Solgt - 79 Volvo 242 GL - Vinterbil x Solgt *og savnet*- 97 Audi A4 1,8 Turbo x Solgt - 98 Nissan Primera 1,6 SI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrisDude Skrevet November 5, 2004 Rapporter Share Skrevet November 5, 2004 Kjør orginalt med med åpent filter....få masse fin lyd da. Siter Passat 1.8T variant Bilen min Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnus_primera Skrevet November 5, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 5, 2004 Det er det allerede på den!:D Siter 02 VW Golf 1,9 (GT) Tdi 190hk 420nm 4-motion 89 Nissan Sunny - Arbeidsbil x Solgt - 79 Volvo 242 GL - Vinterbil x Solgt *og savnet*- 97 Audi A4 1,8 Turbo x Solgt - 98 Nissan Primera 1,6 SI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fillern Skrevet November 5, 2004 Rapporter Share Skrevet November 5, 2004 Hvis den er chippet kan det lønne seg å bytte til en Forge lukket dumpventil. Denne klarer en god del mer enn den orginale. Da slipper du å få problemer med at den orginale ikke klarer å holde tett etterhvert. Kan tenke meg Forge lukket dump ligger på ca samme pris som den atmosfæriske. Og den ser jo penere ut oppi panseret i og med at den er blank. :-) Siter - Skoda diesel 4x4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ghihi Skrevet November 6, 2004 Rapporter Share Skrevet November 6, 2004 Jeg har fått på Open Air filter på min a4 1.8tq ..og fikk beskjed hos folka fra Flissundet motorservice om å kun sette på en Forge Resirkuleringsventil! Ellers kom bilen til å begynnde å fjuske å sant, sa dem! Men jeg kjører nå med k04 turbo da..så vet ikke om det blir noe forskjell med den orginale turboen ? .. Men som dem sa der : "Setter du på en annen ventil, og bilen begynnder å fjuske litt..så kan du lett svi stempla" ...hehe..men om dette stemmer vet jeg ikke! Men a4'n min brøler iallefall høgt:D:D Siter Mvh Karl. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fillern Skrevet November 6, 2004 Rapporter Share Skrevet November 6, 2004 Det er ikke turboen det står på, men luftmassemåleren. Den er laget for en lukket dumpventil, og hvis den får en åpen vil den bli å måle feil og gi feilsignal til ecu'en som da blir å gi motoren for fet blanding. Men dette skjer kun akkurat når du slipper gassen og dumpventilen åpner. Og retter seg igjen straks du gir gass igjen og dumpventilen lukker. Er nok tvilsomt om du risikerer brente stempler, men du kan risikere at lamdasonden ryker, og/eller at luftmassemåleren ryker. Så turbostørrelsen har ikke noe med dette å gjøre. Jeg for min del skal bytte ut luftmassemåleren med mapsensor når jeg får kjøpt meg nytt turbokitt. Tenkte å gå for et med et Garret gt28r aggregat. Og legge målet til å begynne med på rundt 300-320 hk. Siter - Skoda diesel 4x4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnus_primera Skrevet November 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 8, 2004 Men, denne forge dumpvalve er vel lukket, er den ikke? Hva er da forskjellen på denne og den orginale som sitter i bilen? Er det noen vits for meg å skifte? Når du begynner å prate på og bytte ut luftmassemåleren med mapsensor. Hvilke prisklasse prater vi om da? Siter 02 VW Golf 1,9 (GT) Tdi 190hk 420nm 4-motion 89 Nissan Sunny - Arbeidsbil x Solgt - 79 Volvo 242 GL - Vinterbil x Solgt *og savnet*- 97 Audi A4 1,8 Turbo x Solgt - 98 Nissan Primera 1,6 SI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fillern Skrevet November 10, 2004 Rapporter Share Skrevet November 10, 2004 Forskjellen på orginal dumpventil og den fra Forge er at Forge'en tåler mer turbotrykk og holder bedre tett. Så hvis bilen din er chippet så kjører du med høyere turbotrykk enn orginalt og da lønner det seg med en dumpventil som tåler mer også. + at den ser bedre ut opp i motor rommet. Å bygge om fra luftmassemåler til mapsensor koster nok noen kroner ja. Kan tippe det kan komme seg på rundt 4-6000 kr. Siter - Skoda diesel 4x4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjetil1980 Skrevet November 12, 2004 Rapporter Share Skrevet November 12, 2004 er det masse arbeid å skifte fra luftmengdemåler til mapsensor? kor man får tak i det? Siter 1996 mod A4 1.8tq. kw justerbart understell. ebc bremser, 19 toms rs6 med 235/35 dekk med spacer, 280hk kit fra TS-Racing, stort ramair konfilter. stor intercooler. ts-racing/forge resirk.ventil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sonixz Skrevet November 13, 2004 Rapporter Share Skrevet November 13, 2004 Faen til mas det er om å ikke bruke åpen dump på 1.8T. Funker som faen det! Kjørte selv i 2 år uten at det skjedde noe. KJØR PÅ!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnus_primera Skrevet November 16, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2004 Du sier den tåler mer turbotrykk, vil det da si at den faktisk vil gå bedre? Vil lyden forandre seg? Har noen et bilde av orginal dumpen i motorrommet? Er ikke helt sikker på hvor den sitter og hvordan den ser ut? Vet bare at den sitter på høyre siden lengst fremme, (om du ser sitter i bilen)ved luftfilteret, men vet ikke nøyaktig hvilken det er! Originally posted by fillern Forskjellen på orginal dumpventil og den fra Forge er at Forge'en tåler mer turbotrykk og holder bedre tett. Så hvis bilen din er chippet så kjører du med høyere turbotrykk enn orginalt og da lønner det seg med en dumpventil som tåler mer også. + at den ser bedre ut opp i motor rommet. Å bygge om fra luftmassemåler til mapsensor koster nok noen kroner ja. Kan tippe det kan komme seg på rundt 4-6000 kr. Siter 02 VW Golf 1,9 (GT) Tdi 190hk 420nm 4-motion 89 Nissan Sunny - Arbeidsbil x Solgt - 79 Volvo 242 GL - Vinterbil x Solgt *og savnet*- 97 Audi A4 1,8 Turbo x Solgt - 98 Nissan Primera 1,6 SI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
robin4 Skrevet November 16, 2004 Rapporter Share Skrevet November 16, 2004 prøv turbosmart(x?) plumpback, da får du den etterlengta lyden, litt svakere enn atmosfærisk, men funker ok. Er justerbar Siter Seat Leon 20VT '01 *VW Golf Cab GLi '86 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnus_primera Skrevet November 16, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2004 turbosmart(x?) plumpback ?? Litt mere beskrivelse takk, feks hvor får jeg tak i det? Hvordan? Hva er det? Hva gjør det? Har aldri hørt om det\den?! Siter 02 VW Golf 1,9 (GT) Tdi 190hk 420nm 4-motion 89 Nissan Sunny - Arbeidsbil x Solgt - 79 Volvo 242 GL - Vinterbil x Solgt *og savnet*- 97 Audi A4 1,8 Turbo x Solgt - 98 Nissan Primera 1,6 SI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.