Gå til innhold

Trenger virkelig hjelp her...vet ikke hva jeg ska gjøre...

Ranger emnet

Turbo SlayeR

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake mistet jeg lappen pga jeg kjørte på en person. Fikk tilbake lappen etter 4 uker pga jeg ikke godkjente beslaget (de brukte en uke på å gi den tilbake etter at jeg masa mye)

Nå har jeg fått et forelegg ifra politiet på 8000 kr.

Dette er hva politiet mener om saken: Lørdag 18.september kjørte han (meg) bil i sentrum. uten å være tilstrekklig hensynsfull, aktpågivende og varsom, i det han på grunn av høy fart og/eller uoppmerksomhet kjørte på en person. Det oppstod personskader.

Dette er min versjon: jeg kjørte gjennom en sentrumsgate, det er sant. Det var mørkt og regnet litt. Jeg lå på første gir og hadde en fart på 20-30 km/t. Jeg så ingen personer i veibanen når før og når det smalt. Fikk kun skader på a stolpen og speil på høyre side og knust frontrute. Ingen skader foran på bil eller panser. Derfor mener jeg at den personen gikk rett ut i veien og inn i siden på bilen min der han slo overkroppen inn i frontrute/a-stolpe. Det skal sies at denne personen var veldig god og full og det var ingen fotgjenger felt der. jeg mener at jeg kjørte hensynsfullt nok. Har 2 vitner som var med i bilen som støtter min versjon. Kun 2 andre person så det, den ene var den påkjørtes kone som heller ikke var særlig edru og en person som ikke ville snakke med politiet. Så de har da kun 1 vitne.

Hvis jeg ikke vedtar forelegget blir saken sendt videre til retten for pådømmelse...

Hva skal jeg gjøre?

Vil jeg miste lappen hvis jeg godtar forelegget?

Risikerer jeg strengere straff hvis saken sendes til retten?

Jeg synes også forelegget er alt for høyt i forhold til min inntekt, pga jeg er student og har kun en inntekt på ca 3-4 000 i mnd i tillegg til stipendet på 1500 kr. Nok av utgifter har jeg og.....

Noen som har noen tips eller har vært borti noe lignende før??

takker for alle svar:)

`09 Ford Mondeo Titanium S (venter utålmodig på den nye bilen :)

`91 BMW 318 (midlertidig bil, restaureres)

`08 Ford Kuga 4x4 (solgt)

`07 Ford Mondeo 5-dørs (James Bond, solgt)

`91 Volvo 240 stv (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis kjørte på en fyr her i byen.. En som kom gående rett over gata, berusa som faen.. Fyren blei skada og måtte på sykehuset. Kompisen min sin bil blei litt skada.. Han slapp unna uten noe annet enn bekymringen og skyldfølelsen for han fyren..

Vitnet som er kona til han du kjørte på, er sikkert ikke så objektiv som man skulle ønske.. Du vet ikke hvem det andre vitnet er da? Prøve å få pratet med han? De to som sitter i din bil teller vel ikke?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk heldigvis bra med han fyren jeg kjørte på. Fikk bare litt hukommelses tap første uka...

Kona hans er ikke så veldig objektiv nei, ho sa at jeg sikta meg inn og tok fart...klikka helt for ho tror jeg. Vet ikke hva ho sa i avhøret da.

Det andre vitnet vet jeg ikke hvem er. Han ville visst ikke prate med politiet under noen omstendigheter visst...

De 2 i bilen min skal telle som fullverdige vitner, de har også vært i avhør. De var begge edru. Men deres versjon som er den samme som min har visst juristen gikk blanke faen i.... Men jeg håper hvis jeg bestemmer meg for å ikke vedta forelegget at de teller mer for en eventuel dommer.

Glemte foresten å skrive at jeg er siktet for overtredelse av Vegtrafikkloven §31,1 ledd jfr § 3

og at jeg har hatt lappen i 3 år uten en eneste anmerking. ( har alltid slippi unna med en advarsel ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turbo SlayeR

Gikk heldigvis bra med han fyren jeg kjørte på. Fikk bare litt hukommelses tap første uka...

Kona hans er ikke så veldig objektiv nei, ho sa at jeg sikta meg inn og tok fart...klikka helt for ho tror jeg. Vet ikke hva ho sa i avhøret da.

Det andre vitnet vet jeg ikke hvem er. Han ville visst ikke prate med politiet under noen omstendigheter visst...

De 2 i bilen min skal telle som fullverdige vitner, de har også vært i avhør. De var begge edru. Men deres versjon som er den samme som min har visst juristen gikk blanke faen i.... Men jeg håper hvis jeg bestemmer meg for å ikke vedta forelegget at de teller mer for en eventuel dommer.

Glemte foresten å skrive at jeg er siktet for overtredelse av Vegtrafikkloven §31,1 ledd jfr § 3

og at jeg har hatt lappen i 3 år uten en eneste anmerking. ( har alltid slippi unna med en advarsel ;) )

Skaff deg en advokat... Gå til retten med dette..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke skalig i det heletatt..

Jeg ville absolutt ikke godtatt den boten.. Ta det videre som sagt ovenfor!

1991 Opel calibra (Solgt)

1985 Mercedes 190e 2.3 16v

2001 Peugeot 206 (Solgt)

1992 Bmw 318i Turbo (Eyecandy) (Solgt)

1991 Opel Calibra (Solgt)

1991 Toyota Mr2 (Solgt)

1991 Opel calibra (Solgt)

1990 Nissan 200sx s13 (Solgt)

2002 Opel Bertone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boten kommer nok fordi du er såpass ung. Hadde sjåføren vært en 40-år gammel dame hadde hun sluppet unna, det vedder jeg de rosa trusene mine på. Ta det videre, de har ingen bevis for at du kjørte fort, dessuten var det fotgjengeren som brøt loven når han valset ut i veien uten å se seg for. Hvis du godtar boten stiller du deg bare inn i rekken av feige kyllingnordmenn som blir herset med av politiet, og det vil du vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...nå har jeg meldt meg inn i Naf. Fåe juridisk hjelp til kun 190 kr;) Sender nå ett brev til politiet hvor jeg ber om utsettelse på avgjørelse om vedtak av forelegg...

Så sender jeg saken til naf sin juridiske avdeling, de får da tak i sakspapirene fra politiet og vurderer saken for meg og finner ut hvilke sjanser jeg har i en mulig rettsak... og jeg finner ut hvilke beviser politiet forholder seg til....

så får se hva de sier. Men jeg tror jeg kommer til å ikke vedta forelegget og ta en tur i retten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud dette er noe av det teiteste jeg har hørt.

Husker ikke helt hva straffen din var, men var det ikke bot på 8k eller noe a?? eller forveksler jeg med noe annet jeg har lest i dag??

i alle fall skal du tape 8k på noe som så absolutt ikke er din feil, etter sånn jeg har forstått det. så var fyren beruset samma var kona som kællen gikk sammen med, du har ingen merker forran på bilen altså må kællen nesten bare ha gått rett på bilen din fra siden.

Det var ikke noe oppmerket overgangsfelt av noe slag på stedet. Da har jo i alle fall han skylden. Og dette skal du svi av 8k for.

Dette er rett og slett det teiteste jeg har hørt noen gang. dette blir for dumt ass. Nei gå videre. hadde jeg gjort uten og tenke meg om ett sekund. Jeg hadde alderi betalt 8k for at en drit full type gikk på bilen min. Nei nå ble jeg rett og slett sinna.

Det er han som gikk på bilen din som skulle betalt vettu, han skulle betalt det, det koster og rette opp skadene på bilen din, og den ukeslange skaden hans får han bare ta med seg som en liten tankevekker neste gang han skal ut og drekke.

Ble ikke litt lang en gang denne:D :D:D:D:D:D

"Oversteer is best cause you don't see the tree that kills you" -Richard Hammond.

- BMW E30 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider