Gå til innhold

Dekk bredde stemmer ikke.

Ranger emnet

wiktory

Anbefalte innlegg

Satt og regnet får meg selv en dag..... Stemmer ikke dett:

1 tomme = 2,54 cm

7 tommer = 2,54*7 = 17,78 cm = 178,8 mm

Men på 7 tom breie felger er det vell vanlig med 195 mm breie dekk?

Mener jeg selv har 7,5 både sommer og vinter som da er 7,5 *2,54 = 190,5 , på disse kjører jeg 215 dekk.

Noen som forklare dette for meg?

- 1986 Opel Ascona 1,8

Sorry får alle skrive feilene, dysleksi er noe dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporvidden på dekket og bredden på felgen har igrunn ikke så mye med hverandre å gjøre..

7" er ganske enkelt bredden på felgen.. mens de 215mm er sporvidden på dekket.

"hullet" i dekket kan du strekke ganske mye frem og tilbake for å få det til å passe på felgen..

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro de gjorde det på en litt bredere felg også.. Hvis du tenker deg et løst dekk.. og tar tak mellom veggene inni dekket og drar de fra hverandre så ser du hva som skjer.. dekket blir liksom flatere og bredere.. Nå er ikke jeg fagmann.. så forklaringa ser sikkert teit ut for de som er det.. men uansett.. Det er nok riktig størrelse på dekka dine :)

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wiktory

Men mine 215 dekk går jo kant i kant... rett ned får det fremdeles ille til å stemmer...hadde felgen vært breiere en dekket hadde det vært greit, men det er jo motsatt.

Den felgbredden som er oppgitt på en felg er vel ikke fra ytterkant til ytterkant men mellom falsene/kantene. Derfor tror mange "nisser" at de har 1/2 tomme bredere felger enn de egentlig har fordi de har vært ute med tommestokken... ;)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider