Gå til innhold

Chipping og Air Fuel Ratio

Ranger emnet


osbekken

Anbefalte innlegg

Jeg kjører en 88' porsche 944 turbo S. Den har en 2,5 liter 8v sohc og en kkk k26/8 som orginalt kjører på 12psi(0,8bar). Orginalt gir denne 250 gamp og 350nm.

 

Jeg er i god gang med lett trimming. Dette gjøres ved å montere en boostkontroller jeg kan justere for å bestemme når WG skal åpne, og deretter sette inn en DME chip og en chip til tenninga.

 

Dette er Hunley Chipper som skal være laget for å kjøre på 1,1bar (eller 16psi), så jeg har skrudd opp trykket til å passe til dette.

Jeg skrudde faktisk først opp trykket, og kjørte med de orginale chippene... Er ikke noen forskjell som jeg kan kjenne i ytelese annet enn at jeg vil påstå at det i allefall ikke går bedre.

 

Jeg overvåker trykk og AFR med Zetronicen min. Rundt 3600-4000rpm når jeg booster mest er AFR verdien gjerne under 12, men etterhvert som turtallet øker stiger verdien og nærmer seg 14... Det er litt vel mager blanding er det ikke? Hvordan løser jeg dette? Virker som chippene "tror" trykket skal falle mer enn det faktisk gjør? Med orginalchippene og samme trykk (16psi) gikk AFR'n ikke noe særlig over 12 noen gang.... Neste steg for meg vil være å skru trykket noe ned og se hva som skjer, eller hva?

 

Alle hint og tips mottas med stor takk. Jeg er nokså ny i dette gamet, og vil nødig gjøre noe galt eller løpe unødige risikoer. Jeg har hørt at en AFR på 14:1 er nok til at man avbryter... ??

'88 Porsche 944 Turbo S Silver Rose

 

Porsche Club Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe erfaring med Porche 944 t men jeg må si jeg stiller spørsmål med denne chippen hvis den gir mindre bensin enn hva orginalchippen din gjør på samme trykk og turtall.

Det en chip normalt gjør er jo å endre tenning og mappen slik at dysene dine maxer ut med lengre injector cycle enn hva som er orginalt.

Jeg ville byttet tilbak til org. chip for å se om du fortsatt får rundt 12:1 i AFR med den på fullgass og høyt turtall.

Det kan jo hende det er noe annet galt som har skjedd etter du byttet chippen. Feks. slitt bensinpumpe, regulator eller.no

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge AFR, EGT er ok og det ikke banker fra motorrommet så er det vel greit.

Jeg ville kontaktet forhandleren/produsenten av chippen og konfrontert de med tallene dine.

Spesielt hvis du får den orginale til å fungere bedre (og sikrere) på 1.1 bar.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår