Gå til innhold

Trenger hjelp ang Alpine frontsett.....

Ranger emnet

Blend_2097

Anbefalte innlegg

Hva koster noe slikt? Har fått et tilbud som virker litt for godt til å være sant. Sånn ca nypris er ok om du/dere vet det:)

Settet består av følgende elementer:

*Tweeter:

Str: 54mm

Mod: 6011CX Soft dome.

Effekt: 150watt

*Mid.bass:

Str: 5 1/4"

Mod: 6052GD

*Bass:

Str: 8"

Mod: 6081

Effekt: 200watt

*3 way passive devided network(ox kalt DELEFILTER:))

Mod: 3732

Alle elementene er NY/IKKE BRUKT og i kartonger. Det skal vistnokk spille ræven av ALT som er av rånebiler men en god nokk amp til å drive dem.(ca 2*5-800watt)

Noen som kan bekrefte dette, som har hørt noen av komponentene??? Er det så bra som folk skal ha det til å være??? Sitter å vurderer om jeg skal gå løs på bilen for å få plass til dette her. Men gjør det ikke dersom det ikke er verdt det. Takker for all info jeg kan få.

Da var vi igang:)

2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=?

Time will tell;)

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Blend_2097

Hva koster noe slikt? Har fått et tilbud som virker litt for godt til å være sant. Sånn ca nypris er ok om du/dere vet det:)

Settet består av følgende elementer:

*Tweeter:

Str: 54mm

Mod: 6011CX Soft dome.

*Mid.bass:

Str: 5 1/4"

Mod: 6052GD

*Bass:

Str: 8"

Mod: 6081

Effekt: 200watt

*3 way passive devided network(ox kalt DELEFILTER:))

Mod: 3732

Alle elementene er NY/IKKE BRUKT og i kartonger. Det skal vistnokk spille ræven av ALT som er av rånebiler men en god nokk amp til å drive dem.(ca 2*5-800watt)

Noen som kan bekrefte dette, som har hørt noen av komponentene??? Er det så bra som folk skal ha det til å være??? Sitter å vurderer om jeg skal gå løs på bilen for å få plass til dette her. Men gjør det ikke dersom det ikke er verdt det. Takker for all info jeg kan få.

Jepp så annonsen på dette og kan med en gang si at det er mye tullprat i den ja. Jeg kjenner produktene som beskrives og de var i øvre pris- og kvalitetssjikt da de kom tidlig på 90-tallet (ja så gamle er disse komponentene!)

Mener fullpris på diskantene var 2000 kr i 1993, 5,25 tommerne kosta ca 2.500 kr, mens 8" midbassen kosta 2000 kr for settet. Men dette var jo mye penger for 10 år siden da...

Hvis jeg skal prøve å rangere disse høyttalerne i forhold til dagens standard, så vil jeg si at diskant og mellomtone vil låte som et frontsystem til ca 4-5000 kr, altså bra kvalitet, men ikke overlegent (vær også klar over at diskantene er ganske store i fysisk størrelse). 8 tommerne er helt greie, men tåler ikke spes mye effekt og vil ikke gi deg noe trøkk som kan sammenlignes med f.eks en 12 tommer i kasse.

Altså, min konklusjon: Høyttalerne kan være et godt kjøp, men ikke la deg lure av floskler om at dette er råest i verden. Jeg ville ikke gitt mer enn 2500 kr for 6 høyttalere som har ligget 10 år i skapet... ;)

PS: Jeg har 2 stk Alpine 4" mellomtoner (enveis) i samme serie liggende (6042GD), så hvis du kjøper noe av dette og trenger 4" tommere foran i dashen så får du mine for 500 kr... :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt et sett:) Betalte 1700,- Står det prod år noen steder på evt element/kartong? Og om det finnes noe specs på 8" ang kasse volum??? Finner ikke noe som helst på nettet... litt irriterende.

Igjen, takk for informativt svar. Vurderer 4", gir deg lyd om det blir aktuellt.

Time will tell;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt et sett:) Betalte 1700,- Står det prod år noen steder på evt element/kartong? Og om det finnes noe specs på 8" ang kasse volum??? Finner ikke noe som helst på nettet... litt irriterende.

Igjen, takk for informativt svar. Vurderer 4", gir deg lyd om det blir aktuellt.

Bare hyggelig det veit du, grei pris for gode høyttalere det der. Hadde 2 stk slike 8" tommere i hattehylla på min VW Polo i 1993, men tror det stod i brosjyra at de egentlig skal ha 10-12 liter lukket kasse pr element...

Vet forresten om en kar som har 2 sett 6011 diskanter og 2 stk. 6062 midbassere liggende som han sikkert vil bli kvitt dersom du liker lyden i denne serien og vil ha mer :)

Tror ikke det står prod.år på høyttalerne på esken, men ettersom jeg husker ble disse høyttalerne produsert fra 1993 til 1995 eller noe i den duren... Lykke til :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flottis:) Da er det ikke så himla styr likevel:) Han kisen som solgte dem snakket om ca 20l...

Og jeg tenkte på hvordan skal jeg klare det. Har regnet og regnet, kommer ikke lengre enn til 17,2l uten å gå skikkelig til verks. Men 10-12l er jo ikke noe problem:)

Vi får se hvordan det lyder først. Så muligens jeg kjøper noe mer.

Har alt satt tankene på en Kicker KX1200.1 forsterker til+en S10L7 til også. Er VELDIG fornøyd med det dette presterer, men mye vil ha mer;)

Hvor stor forsterker burde jeg hatt? Har sett på en Gothic 1800 el 1600, husker ikke helt. Er 2 kanaler, enten 2*900 el 2*800. Eller blir det litt overkill?

Time will tell;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flottis:) Da er det ikke så himla styr likevel:) Han kisen som solgte dem snakket om ca 20l...

Og jeg tenkte på hvordan skal jeg klare det. Har regnet og regnet, kommer ikke lengre enn til 17,2l uten å gå skikkelig til verks. Men 10-12l er jo ikke noe problem:)

Har alt satt tankene på en Kicker KX1200.1 forsterker til+en S10L7 til også. Er VELDIG fornøyd med det dette presterer, men mye vil ha mer;)

Hvor stor forsterker burde jeg hatt? Har sett på en Gothic 1800 el 1600, husker ikke helt. Er 2 kanaler, enten 2*900 el 2*800. Eller blir det litt overkill?

Nå kjenner ikke jeg dette settet du har kjøpt i detalj, men siden det er produsert på 90 tallet, antar jeg at det er forholdsvis lettdrevet. En GOD 100W bør være tilstrekkelig.

Disse Power Acoustic Gothic forsterkerne er helt kurrante saker, men dem yter overhodet ikke 2x900 eller 2x800 troverdige watt. Det nærmer seg ikke engang. Dette er maks effekter basert på teoretiske bereginger med ganske mange prosent forvregning. Gothic 1600 som den heter yter 2x310W om jeg husker riktig. Det som uansett har vært fordelen med PA opp i gjennom har vært deres evne til å levere strøm, noe som til musikkbruk er vesentlig viktigere enn antall watt.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lager kassa på 12-15L med akustisk ull inni, så skulle jeg tror du får ok lyd, i hvertfall bedre å ta i litt i volum hvis man er usikker.

Kjenner ikke forsterkerproduktene du nevner, men erfaringsmessig så kan du fint drive dette frontsystemet (diskant + 5/,25 tommere) med en 2x75W forsterker, og du trenger heller ikke mer enn 150W til hver sub. Drev mine subber i free air med en 2x60W Alpine forsterker og det låt helt ok...

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider